Запис Детальніше

Use of Augmented Reality in Chemistry Education

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712768/
http://ceur-ws.org/Vol-2257/
 
Title Use of Augmented Reality in Chemistry Education
Використання доповненої реальності в хімічній освіті
 
Creator Nechypurenko, Pavlo P.
Starova, T.V.
Selivanova, T.V.
Tomilina, A.O.
Uchitel, A.D.
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
54 Chemistry.
 
Description The purpose of this article is to analyze the current trends in the use of the augmented reality in the chemistry education and to identify the promising areas for the introduction of AR-technologies to support the chemistry education in Ukrainian educational institutions. The article is aimed at solving such problems as: the generalization and analysis of the scientific researches results on the use of the augmented reality in the chemistry education, the characteristics of the modern AR-tools in the chemistry education and the forecasting of some possible areas of the development and improvement of the Ukrainian tools of the augmented reality in the chemistry education. The object of research is the augmented reality, and the subject is the use of the augmented reality in the chemistry learning. As a result of the study, it has been found that AR-technologies are actively used in the chemistry education and their effectiveness has been proven, but there are still no Ukrainian software products in this field. Frequently AR-technologies of the chemistry education are used for 3D visualization of the structure of atoms, molecules, crystalline lattices. The study has made it possible to conclude that there is a significant demand for the chemistry education with the augmented reality that is available via the mobile devices, and accordingly the need to develop the appropriate tools to support the chemistry education at schools and universities. The most promising thing is the development of methodological recommendations for the implementation of laboratory works, textbooks, popular scientific literature on chemistry with the use of the augmented reality technologies and the creation of the simulators for working with the chemical equipment and utensils using the augmented reality.
Мета даної статті - проаналізувати поточні тенденції використання доповненої реальності в хімічній освіті та визначити перспективні напрямки впровадження AR-технологій підтримки хімічної освіти в українських навчальних закладах. Стаття спрямована на вирішення таких проблем, як: узагальнення та аналіз результатів наукових досліджень з використання доповненої реальності в хімічній освіті, характеристика сучасних AR-інструментів у хімічній освіті та прогнозування деяких можливих областей розробки та вдосконалення українських засобів доповненої реальності в хімічній освіті. Об'єктом дослідження є доповнена реальність, а предметом є використання доповненої реальності при вивченні хімії. В результаті дослідження було встановлено, що AR-технології активно використовуються в хімічній освіті, і їхня ефективність доведена, але в цій галузі ще немає українських програмних продуктів. Часто AR-технології у хімічній освіті використовуються для 3D-візуалізації структури атомів, молекул, кристалічних граток. Дослідження дозволило зробити висновок, що існує значний попит на хімічну освіту з доповненою реальністю, доступною через мобільні пристрої, і, відповідно, необхідність розробки відповідних інструментів для підтримки хімічної освіти у школах та університетах. Найбільш перспективним є розробка методичних рекомендацій щодо виконання лабораторних робіт, підручників, науково-популярної літератури з хімії з використанням технологій доповненої реальності та створення симуляторів для роботи з хімічним обладнанням та посудом за допомогою доповненої реальності .
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712768/1/paper02.pdf
- Nechypurenko, Pavlo P. (orcid.org/0000-0001-5397-6523 <http://orcid.org/0000-0001-5397-6523>), Starova, T.V. (orcid.org/0000-0001-7995-3506 <http://orcid.org/0000-0001-7995-3506>), Selivanova, T.V. (orcid.org/0000-0003-2635-1055 <http://orcid.org/0000-0003-2635-1055>), Tomilina, A.O. (orcid.org/0000-0002-8529-4882 <http://orcid.org/0000-0002-8529-4882>) and Uchitel, A.D. (orcid.org/0000-0002-9969-0149 <http://orcid.org/0000-0002-9969-0149>) (2018) Use of Augmented Reality in Chemistry Education Proceedings of the 1st International Workshop on Augmented Reality in Education Kryvyi Rih, Ukraine, October 2, 2018 (2257). pp. 15-23. ISSN 1613-0073