Запис Детальніше

Дослідження психологічних особливостей монетарної культури старшокласників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712778/
http://orgpsy-journal.in.ua/info/100/
 
Title Дослідження психологічних особливостей монетарної культури старшокласників
Исследование психологических особенностей монетарной культуры старшеклассников
Research of the psychological peculiarities of senior pupils monetary culture
 
Creator Зубіашвілі, І.К.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті аналізуються результати емпіричного дослідження психологічних особливостей монетарної культури старшокласників, розглядаються різні типи ставлення до грошей; підкреслюється соціально-психологічна роль грошей в контексті становлення монетарної культури особистості. З метою аналізу впливу системних особливостей ставлення до грошей на монетарну культуру старшокласників проведено емпіричне дослідження особливостей їх психолого-економічної адаптивності як показника монетарної культури. На підставі кореляції виокремлених особливостей ставлення до грошей з «профілями» соціальної адаптивності виявлено рівні монетарної культури старшокласників.
В статье анализируются результаты эмпирического исследования психологических особенностей монетарной культуры старшеклассников, рассматриваются разные типы отношения к деньгам; подчеркивается социально-психологическая роль денег в становлении монетарной культуры личности. С целью анализа влияния системных особенностей отношения к деньгам на монетарную культуру старшеклассников проведено эмпирическое исследование особенностей их психолого-экономической адаптивности как показателя монетарной культуры. На основе корреляции выделенных особенностей отношения к деньгам с «профилями» социальной адаптивности выявлены уровни монетарной культуры старшеклассников.
Тhe article, the results of empirical research of the psychological peculiarities of senior pupils’ monetary culture are analyzed, different types of attitude to money, their dependence on administrative and territorial factor and factor of sex are considered; social and psychological role of money in the person’s monetary culture becoming is emphasized. It is empirically determined that senior pupils’ attitude to money is differentiated and achieved a certain level of the cognitive complicity in the everyday consciousness as well as characterized by high affective tenseness appearing in the predominance of the factor “Monetary anxiety” in the structure of attitude to money. It points out a spontaneity of the process of senior pupils’ monetary culture formation that influences negatively on that process. For the purpose of analysis of system peculiarities of attitude to money influence on the monetary culture of senior pupils, the empirical research of peculiarities of their psychological and economic adaptability as an indicator of the monetary culture is conducted. Based on correlation between defined peculiarities of attitude to money and “profiles” of social adaptability the levels of senior pupils’ monetary culture are determined: indifferent, creative, motivational. The research revealed advantages of the creative type of the monetary culture and necessity of its formation in young generation.
 
Publisher Інститут психології ім. Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712778/1/%D0%94%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D1%82.%20%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82.pdf
- Зубіашвілі, І.К. (orcid.org/0000-0003-3642-8159 <http://orcid.org/0000-0003-3642-8159>) (2016) Research of the psychological peculiarities of senior pupils monetary culture Organizational psychology Economic psychology, 4 (7). pp. 55-61. ISSN 2411-3190