Peculiarities of shipping in the Dnipro basin in 1875-1932
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25019/
http://skhid.kubg.edu.ua/article/view/143517/141389 |
|
Title |
Peculiarities of shipping in the Dnipro basin in 1875-1932
Специфіка судноплавства в басейні Дніпра в 1875-1932 рр. |
|
Creator |
Dodonov, Roman
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
The article is devoted to analysis of the dynamics of water transport in the Dnipro basin in the last quarter of 19th - the first third of the 20th century. Under the influence of technological innovations during this period, the structure of the fleet of ships is changing radically, the total tonnage increases, the speed of transportation, the cost of services decreases. The Dnipro begins to work for the needs of the industry, which is booming on its shores. It proves the need of river traffic, its direction, due to the meridional orientation of the river, describes the evolution of the river fleet, steamships too. The article reveals the conditions of navigation and the specifics of navigation on the Dnipro (before the construction of the dam of the Dnipro hydroelectric station). У статті проаналізовано динаміку водного транспорту в Дніпровському басейні в останню чверть ХІХ - першу третину ХХ століття. Зазначений хронологічний період характеризується співіснуванням традиційних засобів пересування водними шляхами із модерними нововведеннями. Технологічні новації у вигляді парово- го двигуна, залізного корпусу, гребного гвинта, а незабаром і двигуна внутрішнього згоряння спричинили справжню революцію на річковому транспорті. Показано, як під впливом вказаних новацій змінюється структура парку суден, збільшується їх загальний тоннаж, швидкість перевезень, зменшується собівартість послуг. Дніпро починає працювати на потреби промисловості, що бурхливо розвивається на його берегах. Загальна меридіональна орієнтація р. Дніпро з притоками, з'єднуючи собою лісову, лісо-степну та степну природно-кліматичні зони, обумовила зміст вантажопотоків: з півночі постачали ліс та продукти лісообробної промисло- вості, з півдня - хліб, сіль, вугілля. Автор описує також еволюцію річкового флоту, у тому числі - пароплавів. За переписом 1890 року, на ріках України налічувалося 220 пароплавів, у 1906 році їх кількість лише на Дніпрі збільшилася до 440 одиниць, тоді як кількість несамохідних барж досягала 2,5 тис. Згадуються найбільші об'єднання власників пароплавів: "Російське товариство пароплавства і торгівлі" (РОПіТ), "Товариство пароплавства по Дніпру", "Друге товариство пароплавства по Дніпру". Вони експлуатували понад 70 пристаней на Дніпрі. Водночас, географічні умови, включаючи наявність порогів, ділянок з недостатньою глибиною, примхи погоди тощо значно ускладнювали навігаційні умови Дніпра. На відміну від басейнів Волги, Дону, річок Сибіру та Далекого Сходу, Дніпровські пороги ізолювали Верхню та Середню Наддніпрянщину від Низу, що отримало назву проблеми "Великого Дніпра", яка була вирішена у 1932 році через будівництво греблі Дніпровської ГЕС. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25019/7/R_Dodonov_Shid_5_18.pdf
Dodonov, Roman (2018) Специфіка судноплавства в басейні Дніпра в 1875-1932 рр. Схід, 5 (156). с. 5-11. ISSN 1728-9343 |
|