Запис Детальніше

Історія становлення та сучасна соціальна роль комм’юніті (громадських) коледжів США

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25034/
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/500/414
 
Title Історія становлення та сучасна соціальна роль комм’юніті (громадських) коледжів США
The history of formation and the present social role community colleges usa
История становления и современная социальная роль общественных (коммюнити) колледжей
 
Creator Братко, Марія Василівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті представлені результати наукових досліджень особливостей комм’юніті (громадських) коледжів США як особливого феномену американської вищої освіти. Автор відслідковує розвиток коледжів в Америці з ранніх днів до сучасності, описуючи соціальні, політичні, релігійні та економічні чинники, що впливають на їх розвиток. Звертає увагу, як освітні інновації кожного історичного періоду від кінця ХІХст. до початку ХХІ ст. змінювали ландшафт комм’юніті коледжів. Автором встановлено, що комм’юніті (громадські) коледжі – це заклади, які пропонують шестимісячні професійні дипломи; одно- і дворічні професійні, технічні та передпрофесійні сертифікати; і дворічні програми загальної та ліберальної освіти, що дають право отримати диплом асоціата. Комм’юніті коледжі в США мають значну популярність, яка зростає з кожним роком.
Автор вважає, що позитивний досвід комм’юніті (громадських) коледжів в сфері управління, фінансування, доступу до вищої освіти та співпраці з роботодавцями може стати у нагоді вітчизняним освітнім менеджерам.
This article represents the results of the scientific research of the community colleges in USA. The author traces the development of community colleges in America from their earliest days through modern times, describing the social, political, religious, and economic factors that influenced their development. The community college evolved from at least seven sources of educational innovation: community boosterism and the rise of the research university (1880s and 1890s.); the advent of universal secondary education, the professionalization of teacher education, and the vocational education movement (from the educational reforms of the Progressive Era (1900–1916); open access to higher education, and the rise of adult and continuing education and community services (were primarily post–World War II phenomena).
The community college is largely a phenomenon of twentieth-century American higher education. The label applies to an array of institutions that offer six-month vocational diplomas; one- and two-year vocational, technical, and pre-professional certificates; and two-year programs of general and liberal education leading to an associate degree. Two-year colleges may be public, private, proprietary, or special purpose, although public institutions represent the majority of community colleges in the twentieth-first century.
Community colleges in the United States have a considerable popularity, which is growing every year. Community colleges serve the region where were placed, usually a city and district. College students often study in various forms of education (day, evening, distance form) and have the opportunity to work during the day. A special interest of educational manager of Ukrainian colleges is paid on issues concerning governance, financing, access into higher education and cooperation with employers at community colleges.
В статье представлены результаты научных исследований особенностей коммьюнити (общественных) колледжей США как особого феномена американского высшего образования. Автор отслеживает развитие колледжей в Америке с ранних дней до современности, описывая социальные, политические, религиозные и экономические факторы, влияющие на их развитие. Обращает внимание, как образовательные инновации каждого исторического периода с конца ХIХ ст. до начала XXI века. меняли ландшафт коммьюнити колледжей. Автором установлено, что коммьюнити (общественные) колледжи - это заведения, которые предлагают шестимесячные профессиональные дипломы; одно- и двухлетние профессиональные, технические и предпрофессиональная сертификаты; и двухлетние программы общего и либерального образования, дающие право получить диплом ассоциата. Коммьюнити колледже в США имеют большую популярность, которая растет с каждым годом. Автор считает, что положительный опыт коммьюнити (общественных) колледжей в области управления, финансирования, доступа к высшему образованию и сотрудничества с работодателями может пригодиться отечественным образовательным менеджерам.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25034/1/M_Bratko%20THE%20HISTORY%20OF%20FORMATION%20AND%20THE%20PRESENT%20SOCIAL%20ROLE.pdf
Братко, Марія Василівна (2018) Історія становлення та сучасна соціальна роль комм’юніті (громадських) коледжів США Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання (1-2). с. 200-2018. ISSN 2312-5829