Запис Детальніше

Дидактичні засади розв’язування фізичних задач як засобу розвитку компетентностей учнів гімназії

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712814/
 
Title Дидактичні засади розв’язування фізичних задач як засобу розвитку компетентностей учнів гімназії
Didactics principles of untiing of physical tasks as to the means development of competence students of gymnasium
Дидактические основы решения физических задач как средства развития компетентностей учащихся гимназии
 
Creator Мельник, Ю.С.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розкрито сутність компетентнісного характеру задачної технології навчання. Визначено дидактичні засади розв’язування фізичних задач як засобу розвитку компетентностей учнів гімназії. Встановлено, що компетентнісно орієнтована – це максимально наближена за змістом до життєдіяльності людини навчально-пізнавальна задача, що містить практико-орієнтовану проблему й розв’язання якої потребує набуття учнями гімназії необхідних суб’єктивно нових знань та відповідних умінь і навичок. Розв’язуючи подібні задачі, школярі опановують узагальнені способи діяльності, методи пізнання навколишнього світу, на основі яких самостійно здобувають фізичні знання й застосовують їх для розв’язання конкретних практичних проблем. Зміст компетентнісно орієнтованої задачі забезпечує цілісний цикл навчально-пізнавальної діяльності учня, що розпочинається з її визначення й закінчується розв’язанням.
Еssence of competence character of task technology of studies opens up in the article. Didactics principles of untiing of physical tasks as are determined the means of development competence students in gymnasium. Competence is oriented – it an educational-cognitive task that contains the practical oriented problem and the decision of that needs acquisition the students in gymnasium of necessary subjectively new knowledge and corresponding abilities and skills is maximally close on maintenance to the vital functions of man. Deciding similar tasks, schoolchildren seize the generalized methods of activity, methods cognitions of the surrounding world, on the basis of that physical knowledge independently obtain and apply them for the decision of certain practical problems. The table of contents of competence oriented task provides the integral cycle of educational-cognitive activity of student that is begun with her determination and ends with a decision. Untiing of such task consists in renewal and searching for of unknown sizes. The analysis of her condition begins from the choice of the physical system completed by the stowage of eventual amount of equalizations, that envisages dividing of process untiing of the put task into the physical, mathematical and analytical stages.
 
Publisher РВВ КДПУ ім. В. Винниченка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712814/1/%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Мельник, Ю.С. (2018) Didactics principles of untiing of physical tasks as to the means development of competence students of gymnasium Наукові записки, 1 (169). pp. 91-94.