Методика підготовки суб’єктів освітньої діяльності до застосування теоретичної моделі прогнозування розвитку загальної середньої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712886/
|
|
Title |
Методика підготовки суб’єктів освітньої діяльності до застосування теоретичної моделі прогнозування розвитку загальної середньої освіти
Methodology of preparation of subjects of educational activity to the application of a theoretical model of predicting the development of general secondary education Методика подготовки субъектов образовательной деятельности к применению теоретической модели прогнозирования развития общего среднего образования |
|
Creator |
Пузіков, Дмитро Олегович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.07 Management aspects of educational institutions 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті подано авторську методику підготовки суб’єктів освітньої діяльності до застосування теоретичної моделі прогнозування розвитку загальної середньої освіти. Обґрунтовано актуальність, розкрито компонентний склад підготовки суб’єктів освітньої діяльності до застосування теоретичної моделі прогнозування розвитку загальної середньої освіти. Визначено, обґрунтовано й описано етапи підготовки суб’єктів освітньої діяльності до застосування теоретичної моделі прогнозування розвитку загальної середньої освіти, враховані у процесі розроблення методики. Визначено й обґрунтовано основні функції, які виконуватиме методика.
The article presents the author’s methodology for training subjects of educational activity to the application of a theoretical model of predicting the development of general secondary education. The relevance of the study of the process of preparation of subjects of educational activity to the application of the theoretical model of predicting the development of general secondary education, the development of the specified methodology is substantiated. The developed methodology is based on the theoretical model of predicting the development of general secondary education, created and proved by the author. On the basis of the analysis of scientific literature, the components of training of subjects of educational activity is determined to the application of the theoretical model of predicting the development of general secondary education as an educational phenomenon, namely: its subjects, object, purpose, content, stages, means, conditions, result . The content of the specified training is of particular importance that is determined by the components of the theoretical model of predicting the development of general secondary education. The stages of preparation of subjects of educational activity to the application of the theoretical model of predicting the development of general secondary education, taken into account during the development of the methodology, have been determined, substantiated and described. The methodology consists of five consecutive stages, co-ordinated with the stages of the above-mentioned preparation, namely: organizational-diagnostic, information-motivational, educational, control-corrective, final (evaluativeeffective). The main functions, which the methodology will perform, are identified and substantiated, namely: informative-instructive, stimulatory-motivational, diagnostic-evaluative and educational. В статье представлена авторская методика подготовки субъектов образовательной деятельности к применению теоретической модели прогнозирования развития общего среднего образования. Обоснована актуальность исследования процесса подготовки субъектов образовательной деятельности к применению теоретической модели прогнозирования развития общего среднего образования, необходимость разработки названной методики. Определены, обоснованы и описаны этапы подготовки субъектов образовательной деятельности к применению теоретической модели прогнозирования развития общего среднего образования, положенные в основу разработанной методики. Определены и обоснованы основные функции, выполняемые методикой в процессе подготовки субъектов образовательной деятельности к применению теоретической модели прогнозирования развития общего среднего образования. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712886/1/%D0%9F%D1%83%D0%B7%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%94.%D0%9E._%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A3%D0%9F%D0%96_2_2018.pdf
- Пузіков, Дмитро Олегович (orcid.org/0000-0003-2630-6924 <http://orcid.org/0000-0003-2630-6924>) (2018) Methodology of preparation of subjects of educational activity to the application of a theoretical model of predicting the development of general secondary education Український педагогічний журнал, 2 (14). pp. 75-82. ISSN 2411-1317 |
|