Запис Детальніше

Вплив організаційно-професійних чинників на рівень розвитку толерантності педагогічних працівників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712887/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-6/vipusk-14-2018
 
Title Вплив організаційно-професійних чинників на рівень розвитку толерантності педагогічних працівників
The influence of organizational and professional factors on the level of pedagogical workers’ tolerance
 
Creator Терещенко, К.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті описано рівні розвитку основних видів толерантності педагогічних працівників. Проаналізовано вплив організаційно-професійних чинників на основні види та загальний показник толерантності педагогічних працівників. Констатовано вплив таких організаційно-професійних чинників, як посада, загальний стаж роботи, стаж роботи на посаді, тип освіти на окремі види та загальний показник толерантності педагогічних працівників. Встановлено, що найсильніше на показники толерантності педагогів впливає загальний стаж роботи, менший вплив здійснюють такі чинники, як посада, стаж роботи на посаді, тип освіти.
The article describes the levels of development of the main types of teaching staff’s tolerance. The author analyzed the influence of organizational and professional factors on the main types and the general indicator of pedagogical workers tolerance. The influence of such organizational and professional factors as position, general work experience, work experience at the position, education type on individual types and the general indicator of pedagogical workers’ tolerance has been detected.
It has been found that the indicators of teachers’ tolerance were most influenced by the general work experience and less influenced by such factors as position, work experience at the position and type of education. It has been stated that work experience contributed to the development of teaching staff’s tolerance, however, after thirty-five years of work experience indicators of tolerance were shown to significantly reduce. The influence of education type on the general indicator of teachers’ tolerance was discovered. The pedagogical workers with humanitarian and technical education were more tolerant than the ones with natural, legal and economic education. To our opinion, it is expedient to develop a program of psychological support for pedagogical workers’ tolerance formation taking into account the above-mentioned organizational and professional factors.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712887/1/Tereshenko_14.pdf
- Терещенко, К.В. (orcid.org/0000-0002-1149-2704 <http://orcid.org/0000-0002-1149-2704>) (2018) The influence of organizational and professional factors on the level of pedagogical workers’ tolerance Актуальні проблеми психології. Том VI. Психологія обдарованості, 14. pp. 228-236. ISSN 2072-4772