Методика формування політехнічного складника предметної компетентності учнів основної школи з фізики
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712816/
http://uej.undip.org.ua/upload/iblock/5f8/5f8f15c3d3ece10b4a1adbadef36e9cc.pdf |
|
Title |
Методика формування політехнічного складника предметної компетентності учнів основної школи з фізики
Methodology of formation of the polytechnic component of subject competence in physics of secondary school pupils Методика формирования политехнической составляющей предметной компетентности учащихся основной школы по физике |
|
Creator |
Сіпій, Володимир Володимирович
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education 53 Physics |
|
Description |
У статті розглянуто компоненти методики формування в учнів основної школи політехнічного складника предметної компетентності з фізики, впровадження якої спрямоване на підвищення якості фізичної та політехнічної освіти учнів основної школи, їх професійне самовизначення. Одним із важливих елементів запропонованої методики формування політехнічного складника предметної компетентності з фізики є її навчально-методичне забезпечення. Створені навчальні підручники та посібники реалізують оновлений зміст, визначений навчальною програмою з фізики для основної школи. Запропонована система форм організації політехнічної освіти спрямована на професійне самовизначення школярів, дає змогу виявити конструкторські, комунікативні, дослідницькі та інші здібності, проявити когнітивні уміння та навички, сприяє формуванню предметної та ключових компетентностей учнів. В статье рассматриваются компоненты методики формирования у учащихся основной школы политехнической составляющей предметной компетентности по физике. Использование методики направлено на повышение качества физического и политехнического образования учащихся основной школы, их профессиональное самоопределение. Одним из важных элементов предложенной методики формирования политехнической составляющей предметной компетентности по физике является ее учебно-методическое обеспечение. Созданные учебники и пособия реализуют обновленное содержание учебной программы по физике для основной школы. Предложенная система форм организации политехнического образования направлена на профессиональное самоопределение школьников, позволяет выявить конструкторские, коммуникативные, исследовательские и другие способности, проявить когнитивные умения и навыки, способствует формированию предметной и ключевых компетентностей учащихся. The requirements of modern society actualize the problem of the formation of polytechnic knowledge, skills and abilities in the process of teaching physics. In recent researches of scientists the problem of the resumption of polytechnic education is actualized, the conditions of realization of professional self-determination in the context of the modern competency-based education paradigm are described. During the course of the dissertation research, we have developed and tested a methodology of forming the polytechnic component of subject competence in physics of secondary school pupils. The stage of designing the methodology of forming the polytechnic component of subject competence in physics of secondary school pupils included the research of scientific and theoretical basis; substantiation of principles of construction; setting goals and objectives; description of the components of the methodology, their essence and functions; prediction of effectiveness. Approbation stage embraced the description of the practical use of the proposed methods of teaching and the identified conditionality of the achieved result. One of the important elements of the proposed methodology of the formation of the polytechnic component of subject competence in physics is its teaching and methodological support. The created textbooks and manuals implement the updated content defined by the physics curriculum for secondary school. The proposed system of forms of organization of polytechnic education is aimed at the professional self-determination of schoolchildren, allows to identify design, communication, research and other abilities, to demonstrate cognitive skills, contributes to the formation of the subject and key competencies of pupils. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712816/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A1%D1%96%D0%BF%D1%96%D0%B9%20%D0%A3%D0%9F%D0%96.pdf
- Сіпій, Володимир Володимирович (orcid.org/0000-0003-4825-1426 <http://orcid.org/0000-0003-4825-1426>) (2018) Methodology of formation of the polytechnic component of subject competence in physics of secondary school pupils Український педагогічний журнал, 2. pp. 83-88. ISSN 2411-1317 |
|