Запис Детальніше

Прогнозування соціального замовлення на загальну середню освіту

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712941/
 
Title Прогнозування соціального замовлення на загальну середню освіту
Forecasting social order for general secondary education
Прогнозирование социального заказа на общее среднее образование
 
Creator Онищук, Людмила Анатоліївна
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розкрито змістову і процесуальну складові роботи науково-методичного семінару "Актуальні проблеми реформування змісту і структури навчання загальної середньої освіти", проведеного на базі Ягнятинської загальноосвітньої школи Ружинського району Житомирської області; висвітлено результати дослідження проблеми прогнозування соціального замовлення на загальну середню освіту.
The article reveals the content and procedural components of the work of the scientific and methodical seminar "Contemporary problems of reforming the content and structure of general secondary education". The seminar took place on May 18, 2017, on the basis of Yahniatyn secondary school in accordance with the agreement on scientific cooperation between Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine and Department of Education of Ruzhyn region state administration of Zhytomyr region. The results of approbation and introduction of scientific results of the problem under investigation are highlighted. Based on the results of the elaboration of empirical data, in which the reasoning of the directors of the institutions of general secondary education, deputy directors of educational work, psychologists, and teacher-organizers was expressed in the conclusion that reveals the essence of the concept of "forecasting of social order for general secondary education" and prepared methodical recommendations for the definition of the strategy of change and action plan of the teaching staff; the requirements for the development of the mission of the educational institution, the Target Program for its development and short-to-mediumterm forecasts have been worked out; It was found out that the development of managerial processes in the educational institution, which is reflected in the information reference (the necessary component of its development program), necessitates the skilled use by the subjects of management of different levels of the method of constructing scenarios - a verbal description of the predicted process; development and specification of the goals of general secondary education, which, in accordance with the main directions of its reform, will be subject to measurement and determine the predicted result; in the process of planning the learning process it is necessary to provide justification, evidence, implementation of the goals set with the help of the curriculum, education and training programs, "prescribing" and the most important targets, real forms, methods and means of achieving the desired results, subject to the appropriate training of teachers.
В статье раскрыто содержательную и процессуальную составляющие работы научно-методического семинара "Актуальные проблемы реформирования содержания и структуры обучения общего среднего образования", проведенного на базе Ягнятинськои общеобразовательной школы Ружинского района Житомирской области; освещены результаты исследования проблемы прогнозирования социального заказа на среднее образование.
 
Publisher Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка;
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712941/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9B.%D0%90.%D0%9E%D0%BD%D0%B8%D1%89%D1%83%D0%BA.pdf
- Онищук, Людмила Анатоліївна (orcid.org/0000-0002-7854-9314 <http://orcid.org/0000-0002-7854-9314>) (2018) Forecasting social order for general secondary education Педагогічна освіта: теорія і практика, 1 (2) (25). pp. 121-125. ISSN 2309-9763