Запис Детальніше

Особливості застосування дистанційного навчання у військовій освіті

Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Особливості застосування дистанційного навчання у військовій освіті
Особенности применения дистанционного обучения в военном образовании
Features of application of distance learning in military education
 
Creator К.В. Садовий
Д.В. Атаманський
О.Л. Кузнєцов
А.О. Ковальчук
М.М. Ясечко
О.М. Дзігора
К.В. Садовый
Д.В. Атаманский
А.Л. Кузнецов
А.А. Ковальчук
М.М. Ясечко
А.М. Дзигора
K. Sadovyi
D. Atamanskiy
O. Kuznietsov
A. Kovalchuk
M. Yasechko
O. Dzihora
 
Subject Актуальні питання навчання
УДК 378.147
дистанційне навчання, технології дистанційного навчання, методи дистанційної освіти, організаційні структури, військова освіта
дистанционное обучение, технологии дистанционного обучения, методы дистанционного образования, организационные структуры, военное образование
distance learning, distance learning technology, distance learning methods, organizational structures, military education
 
Description Розглянуті три інтегровані фактори щодо використання дистанційного навчання у військовій освіті: технологічний, педагогічний та організаційний. Запропоновані прийнятні для військової освіти типи техно-логій дистанційного навчання, показані їх переваги та недоліки. На основі аналізу основних типів організа-ційних структур дистанційної освіти показані шляхи їх використання для підготовки військових фахівців. Проведений аналіз основних типів організаційних структур дистанційної освіти дозволяє виділити ті з них, які можливо застосувати у сфері військової освіти. Також показані особливості їх застосування у освіт-ньому процесі військових навчальних закладів. Розгляд основних типів організаційних структур дистанцій-ної освіти показує, що серед існуючих на сьогодні типів вищезгаданих структур прийнятними для сфери військової освіти є підрозділи заочної (дистанційної) освіти в традиційних університетах, консорціум уні-верситетів, а також відкриті університети. При цьому заходи практичної підготовки неможливо здійснювати за допомогою дистанційного навчання, яке тільки дає теоретичну підготовку та підготовку до практичного навчання. Результати впровадження дистанційного навчання обов’язково мають бути про-аналізовані з отриманням перших результатів для подальшого його удосконалення та подальшої адаптації до сфери військової освіти.
Рассмотрены три интегрированные фактора использования дистанционного обучения в военном образовании: технологический, педагогический и организационный. Предложены приемлемые для военного образования типы технологий дистанционного обучения, показаны их преимущества и недостатки. На основе анализа основных типов организационных структур дистанционного образования показаны пути их использования для подготовки военных специалистов. Проведенный анализ основных типов организационных структур дистанционного образования разрешает выделить те из них, применение которых возможно в сфере военного образования . Также показаны особенности их применения в образовательном процессе военных учебных заведений. Рассмотрение основных типов организационных структур дистанционного образования показывает, что среди существующих на сегодня типов вышеупомянутых структур приемлемыми для сферы военного образования есть подразделы заочного (дистанционного) образования в традицион-ных университетах, консорциумах университетов, а также открытых университетах. При этом мероприятия практической подготовки невозможно осуществлять с помощью дистанционного обучения , которое даёт только теоретическую подготовку и подготовку к практическому обучению. Результаты внедрения дистанционного обучения обязательно должны быть проанализированы с получением первых результатов для дальнейшего его совершенствования и дальнейшей адаптации к сфере военного образования.
Three integrated factors concerning the use of distance learning in military education are considered: technological, pedagogical and organizational. The types of distance learning technologies that are suitable for military education are offered, their advantages and disadvantages are shown. The ways of their use for training military experts are shown. This is based on the analysis of the main types of organizational structures of distance education. The main types of distance learning technolo-gies that are acceptable in the choice of information technologies for application in distance education programs at military higher education institutions are highlighted. The several methods of distance learning have been analyzed in terms of applica-tion to military education. It should be noted that only a certain combination of these methods can give a significant result in the theoretical training of a military specialist or preliminary preparation for the implementation of practical exercises, and the practical component of training can be implemented only under the direct leadership of the teacher cadets (listeners). The analy-sis of the main types of organizational structures of distance education makes it possible to identify those that can be applied in the field of military education. It also shows the peculiarities of their application in the educational process of military educa-tional institutions. Consideration of the main types of organizational structures of distance education shows that among the exist-ing types of the above-mentioned structures, the units for tuition by correspondence (distance education) in traditional universi-ties, the consortium of universities, as well as open universities are available for the military education field. At the same time, measures of practical training can not be carried out with the help of distance learning, which only provides theoretical training and preparation for practical training. The results of the implementation of distance learning must be analyzed with the first results for further improvement and further adaptation to the field of military education.
 
Publisher Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба
Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub
 
Date 2018
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19061
 
Source Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. — 2018. — № 4(58). 119-127
Сборник научных трудов Харьковского национального университета Воздушных Сил. — 2018. — № 4(58). 119-127
Scientific Works of Kharkiv National Air Force University. — 2018. — № 4(58). 119-127
2073-7378
 
Language ukr
 
Relation http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19061/zhups_2018_4_19.pdf