Актуальні тактичні і оперативні задачі як основа формування компетентностей та змістових модулів навчальних дисциплін оперативно-тактичного блоку
Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Актуальні тактичні і оперативні задачі як основа формування компетентностей та змістових модулів навчальних дисциплін оперативно-тактичного блоку
Актуальные тактические и оперативные задачи как основа формирования компетентностей и содержательных модулей учебных дисциплин оперативно-тактического блока Actual tactical and operational tasks as the basis for the formation of competencies and content modules of educational disciplines of the operational-tactical block |
|
Creator |
Т.А. Сутюшев
Т.А. Сутюшев T. Sutyushev |
|
Subject |
Актуальні питання навчання
УДК 355.233 тактичні і оперативні задачі, компетентності, змістові модулі тактические и оперативные задачи, компетентности, содержательные модули tactical and operational tasks, competences, content modules |
|
Description |
Викладаються елементи вихідних емпіричних основ воєнної дидактики. Як результат узагальнення ем-піричного досвіду наукового знання пропонується пояснювальна схема підготовки військових фахівців з дис-циплін оперативно-тактичного блоку. Пояснюється необхідність щільного зв’язку процесу формування компетентностей та змістових модулів зазначених дисциплін з переліком актуальних тактичних та опе-ративних задач. Наводиться структура змістового модулю з основою у вигляді комплексної тактичної (оперативної) задачі.
Излагаются элементы исходных эмпирических основ военной дидактики. В результате обобщения эмпирического опыта научного знания, предлагается пояснительная схема подготовки военных специалистов по дисциплинам опера-тивно-тактического блока. Объясняется необходимость плотной связи процесса формирования компетенций и со-держательных модулей указанных дисциплин с перечнем актуальных тактических и оперативных задач. Приводится структура содержательного модуля с основой в виде комплексной тактической (оперативной) задачи. One of the problems of the didactics of the higher military school is the definition of a clear focus on the training of tactical and operational-tactical commanders. As is known, the priority list of disciplines that are taught to future commanders is represented by the disciplines of the operational-tactical bloc. At the core of the curriculum of the educational disciplines of this block, as well as of other disciplines, is allocatedso-called content modules for the passage of which a certain credit of study time. The article discusses the relationship between the content modules and the competencies that a graduate of a higher military educational institution should possess, as well as a list of actual typical tactical and operational tasks. The list of actual typical tactical and operational tasks should be determined by existing concepts of the use of troops (forces) at the appropriate level, for example, operational-tactical or operational. Unfortunately, there are no clear formulations of such tasks in the existing concepts in the form of a separate list, and therefore, their justification is a certain problem. Concerning the definition of the structures of the substantive modules of the disciplines of the operational-tactical block, the authors of the article suggest using the results of generalization of the accumulated empirical data in the field of military didactics. So the basis of the tactical disciplines modules of the tactical level is proposed to put the so-called complex tactical task. The solution of the complex tactical task assumes the consistent passage of such activities as group exercise, tactical training, tacticalshort control test. An integrated tactical task can be preceded by a lecture and a seminar. In general, the content module should contribute to the formation of the commander's competence necessary for solving the problem associated with the implementation of certain tactical actions, for example, a mechanized company in defense. A complex operational task is suggested to include tobasis for the modules of operational disciplines. In the composition of such a module it will be expedient to include such types of studies as military history trip, military historical play, command-staff game, military game, operational short control test. The ideas proposed in the article, the author, are considered possible to be used in the development of pedagogical concepts of higher military educational institutions. |
|
Publisher |
Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub |
|
Date |
2018
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19062
|
|
Source |
Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. — 2018. — № 4(58). 128-134
Сборник научных трудов Харьковского национального университета Воздушных Сил. — 2018. — № 4(58). 128-134 Scientific Works of Kharkiv National Air Force University. — 2018. — № 4(58). 128-134 2073-7378 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19062/zhups_2018_4_20.pdf
|
|