Запис Детальніше

Актуальні тактичні і оперативні задачі як основа формування компетентностей та змістових модулів навчальних дисциплін оперативно-тактичного блоку

Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Актуальні тактичні і оперативні задачі як основа формування компетентностей та змістових модулів навчальних дисциплін оперативно-тактичного блоку
Актуальные тактические и оперативные задачи как основа формирования компетентностей и содержательных модулей учебных дисциплин оперативно-тактического блока
Actual tactical and operational tasks as the basis for the formation of competencies and content modules of educational disciplines of the operational-tactical block
 
Creator Т.А. Сутюшев
Т.А. Сутюшев
T. Sutyushev
 
Subject Актуальні питання навчання
УДК 355.233
тактичні і оперативні задачі, компетентності, змістові модулі
тактические и оперативные задачи, компетентности, содержательные модули
tactical and operational tasks, competences, content modules
 
Description Викладаються елементи вихідних емпіричних основ воєнної дидактики. Як результат узагальнення ем-піричного досвіду наукового знання пропонується пояснювальна схема підготовки військових фахівців з дис-циплін оперативно-тактичного блоку. Пояснюється необхідність щільного зв’язку процесу формування компетентностей та змістових модулів зазначених дисциплін з переліком актуальних тактичних та опе-ративних задач. Наводиться структура змістового модулю з основою у вигляді комплексної тактичної (оперативної) задачі.
Излагаются элементы исходных эмпирических основ военной дидактики. В результате обобщения эмпирического опыта научного знания, предлагается пояснительная схема подготовки военных специалистов по дисциплинам опера-тивно-тактического блока. Объясняется необходимость плотной связи процесса формирования компетенций и со-держательных модулей указанных дисциплин с перечнем актуальных тактических и оперативных задач. Приводится структура содержательного модуля с основой в виде комплексной тактической (оперативной) задачи.
One of the problems of the didactics of the higher military school is the definition of a clear focus on the training of tactical and operational-tactical commanders. As is known, the priority list of disciplines that are taught to future commanders is represented by the disciplines of the operational-tactical bloc. At the core of the curriculum of the educational disciplines of this block, as well as of other disciplines, is allocatedso-called content modules for the passage of which a certain credit of study time. The article discusses the relationship between the content modules and the competencies that a graduate of a higher military educational institution should possess, as well as a list of actual typical tactical and operational tasks. The list of actual typical tactical and operational tasks should be determined by existing concepts of the use of troops (forces) at the appropriate level, for example, operational-tactical or operational. Unfortunately, there are no clear formulations of such tasks in the existing concepts in the form of a separate list, and therefore, their justification is a certain problem. Concerning the definition of the structures of the substantive modules of the disciplines of the operational-tactical block, the authors of the article suggest using the results of generalization of the accumulated empirical data in the field of military didactics. So the basis of the tactical disciplines modules of the tactical level is proposed to put the so-called complex tactical task. The solution of the complex tactical task assumes the consistent passage of such activities as group exercise, tactical training, tacticalshort control test. An integrated tactical task can be preceded by a lecture and a seminar. In general, the content module should contribute to the formation of the commander's competence necessary for solving the problem associated with the implementation of certain tactical actions, for example, a mechanized company in defense. A complex operational task is suggested to include tobasis for the modules of operational disciplines. In the composition of such a module it will be expedient to include such types of studies as military history trip, military historical play, command-staff game, military game, operational short control test. The ideas proposed in the article, the author, are considered possible to be used in the development of pedagogical concepts of higher military educational institutions.
 
Publisher Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба
Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub
 
Date 2018
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19062
 
Source Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. — 2018. — № 4(58). 128-134
Сборник научных трудов Харьковского национального университета Воздушных Сил. — 2018. — № 4(58). 128-134
Scientific Works of Kharkiv National Air Force University. — 2018. — № 4(58). 128-134
2073-7378
 
Language ukr
 
Relation http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19062/zhups_2018_4_20.pdf