Запис Детальніше

Передумови та стратегічні завдання деінституціалізації в Україні

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25295/
 
Title Передумови та стратегічні завдання деінституціалізації в Україні
Background and strategic tasks of deinstitutsialization in Ukraine
 
Creator Петрочко, Жанна Василівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Розкрито сутність інституційного догляду й ознаки інституційної культури (соціальна, емоційна й географічна ізоляція дітей; знеособлення вихованців; соціальне дистанціювання, тобто руйнування зв’язків дитини з родиною, місцевою громадою, жорсткість режиму і діючих правил; регламентація просторової діяльності тощо). Визначено проблеми соціально-психологічного розвитку вихованців закладів інституційного догляду (відчуття дефіциту любові, ласки, уваги; зниження пам’яті й пізнавальної активності; відчуття невпевненості; тривога, напруження; відсутність свободи вибору тощо). Проаналізовано нормативно-правове підґрунтя деінституціалізації (Конвенція ООН про права дитини, Керівні принципи ООН щодо альтернативного догляду дітей, Європейська конвенція з прав людини та ін.). Розкрито сутність деінституціалізації як комплексного процесу переходу від інституційної системи догляду до системи, яка забезпечує виховання дітей у сім’ї або в умовах максимально наближених до сімейних. Акцентовано на головних завданнях деінституціалізації (обмеження застосування догляду на базі інституцій та стаціонарних закладів з одночасним розширенням сімейних форм опіки та піклування й відповідних послуг за місцем проживання; попередження розлучення дітей з їхніми батьками шляхом забезпечення адекватної підтримки дітей, сімей та громад; підготовка до виходу із системи опіки із забезпеченням їх соціального включення та плавного переходу до незалежного життя). Названо основних учасників процесу реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Україні (держава, органи місцевого самоврядування, інститути громадянського суспільства, представники бізнесових кіл та міжнародні донори України, суспільство в цілому). Описано три етапи деінституціалізації відповідно до Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки (I етап (2017-2018 рр.) – підготовчий; II етап (2019-2024 рр.) – реалізація реформи; III етап (2025-2026 рр.) – підсумковий), узагальнено представлено їх зміст.
Essence of institutional care and features of institutional culture are revealed (social, emotional and geographical isolation of children, depersonalization of pupils, social distancing, that is, destruction of relationships between child and family, local community, rigidity of a regime and rules in force, regulation of spatial activity, etc.). Problems of social and psychological development of children in institutional care facilities are determined (feeling of lack of love, caress, attention, memory impairment and cognitive activity, feeling of uncertainty, anxiety, tension, lack of freedom of choice, etc.). Normative and legal basis for deinstitutionalisation is analyzed (UN Convention on the Rights of the Child, UN Key Principles on Alternative Care for Children, the European Convention on Human Rights, etc.). Essence of deinstitutionalisation as an integrated process of transition from the institutional care system to a system that provides children upbringing in a family or in conditions as close to family as possible is revealed. A focus was made on the main tasks of deinstitutionalisation (restrictions on care use on the basis of institutions and residential institutions with the simultaneous expansion of family forms of care and appropriate services at the place of residence; preventing the separation between children and their parents by providing adequate support for children, families and communities; preparation for leaving care system with provision of their social inclusion and a smooth transition to independent living). The main participants of the process of reforming the institutional care and upbringing of children in Ukraine are named (state, local self-government bodies, civil society institutions, representatives of business and international donors of Ukraine, society as a whole). Three stages of deinstitutionalisation are described and summarized in accordance with the National Strategy for the Reform of the Institutional Care and Keeping of Children 2017-2026: Stage I between 2017 and 2018 – preparatory; Stage II between 2019 and 2024 – implementation of the reform; Stage III between 2025 and 2026 years – final).
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25295/1/PSZDU.pdf
Петрочко, Жанна Василівна (2018) Передумови та стратегічні завдання деінституціалізації в Україні Педагогіка і психологія (3). с. 33-41. ISSN 2304-0629