Запис Детальніше

Аналіз констатувального експерименту щодо оптимізації навчального процесу на уроках географії

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710897/
http://ipvid.org.ua/products/2014/article.php
 
Title Аналіз констатувального експерименту щодо оптимізації навчального процесу на уроках географії
Analysis ascertaining experiment on optimization of the educational process at a geography lesson
 
Creator Гончарова, Наталія Олександрівна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description У статті описано хід констатувального експерименту, який було проведено на базі загальноосвітніх навчальних закладів м. Києва і України з метою виявлення рівня використання диференційованих дидактичних матеріалів при вивченні курсу «Географія материків і океанів» (7 клас). Проаналізовані дані анкетування, інтерв’ювання і опитування вчителів географії відображені у таблицях №1 «Місце диференційованих дидактичних матеріалів на уроках географії в 7 класі» і №2 «Диференційований підхід і дидактичні матеріали очима вчителів». Розкрито основні проблеми, з якими стикаються вчителі при виборі дидактичних матеріалів для використання на уроці та висловлені пропозиції щодо майбутньої розробки науково-методичного комплексу із зазначеної проблеми. Результати констатувального експерименту показали, що
більшість вчителів усвідомлює необхідність диференційованого підходу до розробки і використання дидактичних матеріалів на уроках географії.
This article describes the course of ascertaining experiment, which was conducted on the basis of secondary educational institutions in Kiev and Ukraine with the
purpose of determining the level of use of differentiated didactic materials in the study course «The geography of continents and oceans» ( Grade 7 ). Survey data,
interviewing and interrogation of geography teacher were analyzed and displayed in the tables number 1 «Place of differentiated didactic materials for a geography lesson in the 7th grade» and number 2 «Differentiated approach and didactic materials through the eyes of teachers». The main problems faced by teachers in choosing instructional materials for use in the classroom were disclosed and proposals for the establishment of scientifi c and methodical complex of described problem in the future were outlined. The results of ascertaining experiment showed
that the majority of the teachers aware of the need for a differentiated approach to the development and use of teaching materials at geography lessons.
В статье описан ход констатирующего эксперимента, который был проведен на базе среднеобразовательных учебных заведений г. Киева и Украины с целью определения уровня использования дифференцированных дидактических материалов при изучении курса «География материков и океанов» (7 класс). Проанализированные данные анкетирования, интервьюирования
и опроса учителей географи отображены в таблицах №1 «Место
дифференцированных дидактических материалов на уроках географи в 7 классе» и №2 «Дифференцированный подход и дидактические материалы глазами учителей». Раскрыты основные проблемы, с которыми сталкиваются учителя при выборе дидактических материалов для использования на уроке и
высказаны предложения относительно создания научно-методического комплекса по указанной выше проблеме в будущем. Результаты констатирующего эксперимента показали, что большинство учителей осознает необходимость
дифференцированного подхода к разработке и использованию дидактических материалов на уроках географии.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710897/1/%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9D.%D0%9E._%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%83...pdf
- Гончарова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-2120-4542 <http://orcid.org/0000-0002-2120-4542>) (2014) Analysis ascertaining experiment on optimization of the educational process at a geography lesson Проблеми сучасного підручника, 14. pp. 150-156. ISSN 2411-7447