Запис Детальніше

Особливості діяльності навчально-реабілітаційних центрів в умовах модернізації української освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713059/
 
Title Особливості діяльності навчально-реабілітаційних центрів в умовах модернізації української освіти
The peculiarities of education and Rehabilitation Center in the context of modernization of Ukrainian education
 
Creator Литовченко, С.В.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Обґрунтовано особливості діяльності навчально-реабілітаційних центрів в умовах реформування української освіти. На основі аналізу педагогічної практики, залежно від особливостей організації роботи, виділено специфічні напрями та додаткові функції навчально-реабілітаційних центрів: супровід інклюзивного навчання; розроблення алгоритмів адаптації та модифікації освітнього курикулуму; участь у підвищенні кваліфікації педагогічних працівників, підготовці асистентів дитини; запровадження програм комплексної медико-психолого-педагогічної допомоги дітям раннього віку тощо. Розроблено рекомендації щодо удосконалення організації навчально-реабілітаційного процесу центрів.
The peculiarities of education and rehabilitation centers in the conditions of reforming Ukrainian education are substantiated. Based on the analysis of pedagogical practice, depending on the peculiarities of the organization of work, specific directions and additional functions of the educational and rehabilitation centers are singled out: support of inclusive education; development of algorithms for adaptation and modification of educational curriculum; participation in improvement of qualification of pedagogical workers, preparation of assistant children; introduction of programs of comprehensive medical-psychological and pedagogical assistance to children of early age, etc.
Recommendations for improving the organization of the training and rehabilitation process of centers are developed.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713059/1/%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE-%D1%80%D0%B5%D0%B0%D0%B1%D1%96%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80%D1%96%D0%B2.pdf
- Литовченко, С.В. (orcid.org/0000-0003-0001-4667 <http://orcid.org/0000-0003-0001-4667>) (2017) The peculiarities of education and Rehabilitation Center in the context of modernization of Ukrainian education Особлива дитина: навчання і виховання, 3 (83). pp. 79-87. ISSN 2312-2781