Запис Детальніше

Багатоаспектність корекційно-розвивальної роботи в освітніх закладах для дітей із порушеннями опорно-рухового апарату

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713060/
 
Title Багатоаспектність корекційно-розвивальної роботи в освітніх закладах для дітей із порушеннями опорно-рухового апарату
Multidimensional developmental technologies educational institutions for children with musculoskeletal system disorders
 
Creator Чеботарьова, О. В.
Гладченко, І. В.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Розкрито зміст корекційно-розвивальної роботи в освітніх закладах для дітей із порушеннями опорно-рухового апарату. Представлено основні структурні компоненти корекційно-розвивальної роботи, що забезпечують комплексний вплив корекційно-розвивальних програм, уперше розроблених в Україні на основі передового досвіду спеціальних шкіл, навчально-реабілітаційних центрів, спеціальних навчально-виховних комплексів для дітей з порушенням опорно-рухового апарату. Розглянуто провідні чинники та принципи корекційно-розвивальної роботи в процесі музично-ритмічної діяльності.
The article reveals the basic educational school learning technology with disorders of the musculoskeletal system. The author of the article present a set of developmental technologies and enrichment programs for the first time in Ukraine. It is developed on the basis of excellence of educational and rehabilitation centers, special educational facilities for children with musculoskeletal system disorders.
Educational technology for teaching children with disorders of the musculoskeletal system focused on the development of motor, cognitive, emotional and volitional, verbal and communicative activities, the child’s personality as a whole. They are effective in an integrated and complex usage. Theoretical and practical experience of category of children training in special educational institutions, shows the positive dynamics of psychophysical development of pupils through the game usage, informative and communicative, interactive, design, art and educational technologies training.
These educational technology were presented with a complete program of developmental modules with children of primary school age with disorders of the musculoskeletal system, developed in accordance with modern requirements of the reform of special education based on learner-centered and competence approaches in the learning process.
A detailed analysis of the major factors and principles of developmental modules in the musical-rhythmic activity are represented. It demonstrates its multicomponent structure and integration.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713060/1/%D0%91%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B0%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BA%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE-%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B8%20%D0%B2%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%85%20%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%85.pdf
- Чеботарьова, О. В. (orcid.org/0000-0002-4560-3708 <http://orcid.org/0000-0002-4560-3708>) and Гладченко, І. В. (orcid.org/0000-0002-2013-8053 <http://orcid.org/0000-0002-2013-8053>) (2017) Multidimensional developmental technologies educational institutions for children with musculoskeletal system disorders Особлива дитина: навчання і виховання, 1 (81). pp. 21-30. ISSN 2312-2781