Запис Детальніше

Psychological safety of the educational environment of secondary schools as a factor of motivation of innovative activities of Ukrainian teachers

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712921/
http://ojs.studiamsu.eu/index.php/education/article/view/1208
 
Title Psychological safety of the educational environment of secondary schools as a factor of motivation of innovative activities of Ukrainian teachers
Психологічна безпека освітнього середовища закладів загальної середньої освіти як чинник мотивації інноваційної діяльності українських учителів
 
Creator Bondarchuk, Olena
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description The article deals with the problem of the correlation between the psychological safety of the educational environment of the school and the motivation of the Ukrainian teachers' innovative activity. The essence and basic signs of psychological safety of the educational environment of secondary schools are revealed. The insufficient level of psychological safety of the educational environment is shown for more than one third of Ukrainian teachers. The results of analysis of variance showed statistically significant differences in psychological safety of teaching staff by gender: males feel
psychologically safer than female (p<0,01); age and professional experience, with the growth of which teachers feel less safer (p<0.01); positions: managers feel more psychologically protected than the teaching staff (p<0.01). The data of the ANOVA of the features of the innovative activity motivation of teachers depending on the level of psychological safety of the educational environment are presented. The assumption about the psychological safety of the educational environment as an important condition for the innovative activity of the institution of secondary education is proved. It is stated that the safer the teachers feel, the more they are motivated to innovate, on the contrary, the resistance to innovations becomes much smaller (p<0.01). The advisability of the development of the motivation of innovative activity of teachers is shown, taking into account the necessity of creating a psychologically safe educational environment.
În articol este analizată interacțiunea dintre siguranța psihologică a mediului educațional și motivația pentru inovație la profesorii ucraineni. În acest sens, este dezvăluită esența și caracteristicile de bază ale siguranței psihologice a mediului educațional din învațamântul gimnazial. Nivelul insuficient de siguranță psihologică în mediul educațional apare la mai mult de o treime din profesorii ucraineni. Rezultatele analizei varianței au demonstrat diferențe statistice semnificative în ceea ce privește siguranța psihologică a cadrelor didactice în funcție de gen: profesorii bărbați se simt mai siguri din punct de vedere psihologic, comparativ cu profesorii femei (p<0,01); odată cu creșterea vârstei și acumularea
experienței profesionale profesorii se simt mai puțin siguri (p<0,01); managerii se simt mai protejați din punct de vedere psihologic decât personalul didactic (p<0,01). În articol sunt prezentate datele ANOVA privind caracteristicile motivației pentru activități inovatoare la profesori în funcție de nivelul de siguranță psihologică pe care aceștia o simt în mediului educațional. Studiul confirmă ipoteza privind siguranța psihologică a mediului educațional ca fiind o condiție importantă pentru activitatea inovativă în cadrul instituției de învățământ secundar. Se identifică că, cu cât mai în siguranță
se simt profesorii, cu atât mai motivați sunt să vină cu inovații, diminuându-se rezistența la inovații (p<0,01).
Astfel, considerăm oportună dezvoltarea motivației pentru activitățile inovatoare la cadrele didactice în contextul
necesității de a crea un mediu educațional sigur din punct de vedere psihologic.
Стаття присвячена проблемі взаємозв'язку психологічної безпеки освітнього середовища школи та мотивації інноваційної діяльності українських учителів. Висвітлено сутність і основні ознаки психологічної безпеки освітнього середовища шкіл. Виявлено недостатній рівень психологічної безпеки освітнього середовища у більш ніж третини українських учителів. За результатами дисперсійного аналізу визначено статистично значущі відмінності в переживання вчителями психологічної безпеки залежно від статті: чоловіки почуваються психологічно безпечніше, ніж жінки (р <0,01); віку та професійного досвіду, з ростом яких вчителі почуваються менш безпечно (p <0,01); посади: керівники почувають себе більш психологічно захищеними, ніж звичайні вчителі(p <0,01). Наведено результати дисперсійного аналізу особливостей мотивації вчителів інноваційної діяльності в залежності від рівня психологічної безпеки освітнього середовища. Підтверджено припущення про психологічну безпеку освітнього середовища як важливу умова інноваційної діяльності закладу середньої освіти. Чим безпечніше почуваються вчителі, тим більше вони мотивовані до інновацій, навпаки, опір нововведенням стає набагато меншим (p <0,01). Констатовано доцільність розвитку мотивації інноваційної діяльності вчителів з урахуванням необхідності створення психологічно безпечного освітнього середовища.
 
Publisher Universitatea de Stat din Moldova
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712921/1/%D0%91%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%9A%D0%B8%D1%88%D0%B8%D0%BD%D0%B5%D0%B2_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Bondarchuk, Olena (orcid.org/0000-0003-3920-242X <http://orcid.org/0000-0003-3920-242X>) (2018) Psychological safety of the educational environment of secondary schools as a factor of motivation of innovative activities of Ukrainian teachers Studia Universitatis Moldaviae. Seria «Ştiinţe ale educaţiei», 9 (119). pp. 216-220. ISSN 1857-2103; 2345-1025 (online)