Запис Детальніше

Концептуальні основи практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712992/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/issue/view/16/Scientific%20Herald%3A%20Professional%20Pedagogy%2016
 
Title Концептуальні основи практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання
Conseptual foundations of future VET teacher's training
 
Creator Радкевич, В.О.
Романова, Г.М.
Бородієнко, О.В.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуалізовано, що обсяги підготовки педагогів професійного навчання в Україні малі та не відповідають потребам практики, а зміст підготовки педагогів професійного навчання у закладах вищої освіти (далі: ЗВО) України надмірно диференційований за окремими дисциплінами, затеоретизований і потребує системного впорядкування, гармонізації педагогічної та спеціальнопрофесійної складової, збільшення практичного компоненту підготовки, гнучкості та варіативності.
Охарактеризовано ключові положення сучасних вітчизняних освітніх концепцій щодо етапів та рівнів навчання викладачів професійної освіти і навчання, розширення їхньої практичної
підготовки.
Визначено, що концептуальними основами практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання є синергетичний, аксіологічний, компетентнісний, суб’єктнодіяльнісний, інтегративний, контекстний наукові підходи та принципи науковості, безперервності і наступності, студентоцентрованості, відкритості й варіативності, зв’язку теорії з практикою, технологічності. Описано модель практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання, що є засобом дослідження такої підготовки як педагогічної категорії; відображає
зв’язок педагогічної науки з практикою; унаочнює основні позиції досліджуваного процесу; узагальнює результати та визначає прогностичне бачення розв’язання цієї проблеми. Модель містить концептуально-цільовий, змістовий, технологічний, діагностувально-результативний блоки. Визначено структуру компетентності викладача професійної освіти і навчання, що представлена такими компонентами: інформаційним, інноваційним, особистісним, практичнодіяльнісним. Серед критеріїв сформованості професійної компетентності викладача виокремлено інструментальний, системний, соціально-особистісний, технологічний.
Охарактеризовано три рівні сформованості компетентності викладачів професійної освіти і навчання, а саме: високий, середній, низький.
Визначено такі педагогічні умови практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання: підвищення мотивації студентів до педагогічної діяльності; збалансованість психолого-педагогічних і спеціалізовано-професійних дисциплін; збільшення практичної складової підготовки майбутніх викладачів; використання сучасних практикоорієнтованих технологій навчання з ІКТ підтримкою; готовність викладачів закладів вищої освіти до практико-орієнтованої підготовки педагогів професійної школи.
It has been actualized that the volume of training o f VET teachers in Ukraine is small and does not meet the needs o f practice, and the content o f training o f VET teachers in higher educational institutions o f Ukraine is excessively differentiated according to individual disciplines, is deserted and requires systematic regulation, harmonization o f pedagogical and special-professional component, increase o f practical component o f preparation, flexibility and versatility.
The key positions o f modem domestic educational concepts regarding the stages and levels of training o f VET teachers are analyzed, and their extension o f practical training are described.
It is determined that the conceptual foundations o f the practical training o f VET teachers are synergetic, axiological, competence, subject-activity, integrative, contextual scientific approaches and principles o f scientific, continuity, student-centeredness, openness and variability, connection o f theory with practice, technological ability. The model o f practical training o f VET teachers is presented, which is a means o f studying such training as a pedagogical category, is described. It
reflects the relationship o f pedagogical science with practice; illustrates the main positions of the investigated process; generalizes the results and defines a prognostic vision for solving this problem.
The model contains conceptual-purposeful, content, technological, diagnostic-productive blocks.
The structure o f competence of VET teacher is defined, which is represented by the following components: informational, innovative, personal, practical and activity. Among the criteria for the formation of the teacher’s professional competence, the instmmental, systemic, social-personal, and technological are determined.
Three levels o f professional competence o f VET eachers are defined and described: high, medium, low.
The following pedagogical conditions of the practice-oriented training o f VET teachers are defined: increase o f motivation o f students for pedagogical activity; balance o f psychological and pedagogical and specialized-professional disciplines; an increase in the practical component of
the training o f future teachers; use o f modem practical-oriented technologies o f teaching with ICT support; readiness o f teachers o f institutions o f higher education to practice-oriented training of teachers o f vocational schools.
 
Publisher ЖККГВ «Полісся» вид-во
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712992/1/%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%A6%D0%95%D0%9F%D0%A2%D0%A3%D0%90%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%86%20%D0%9E%D0%A1%D0%9D%D0%9E%D0%92%D0%98%20%D0%9F%D0%A0%D0%90%D0%9A%D0%A2%D0%98%D0%9A%D0%9E-%D0%9E%D0%A0%D0%86%D0%84%D0%9D%D0%A2%D0%9E%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9F%D0%86%D0%94%D0%93%D0%9E%D0%A2%D0%9E%D0%92%D0%9A%D0%98%20%D0%92%D0%98%D0%9A%D0%9B%D0%90%D0%94%D0%90%D0%A7%D0%86%D0%92%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%A4%D0%95%D0%A1%D0%86%D0%99%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98%20%D0%86%20%D0%9D%D0%90%D0%92%D0%A7%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF_%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9%20%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%E2%84%9616.FR12.pdf
- Радкевич, В.О. (orcid.org/0000-0002-9233-5718 <http://orcid.org/0000-0002-9233-5718>), Романова, Г.М. (orcid.org/0000-0002-2388-6997 <http://orcid.org/0000-0002-2388-6997>) and Бородієнко, О.В. (orcid.org/0000-0001-9133-0344 <http://orcid.org/0000-0001-9133-0344>) (2018) Conseptual foundations of future VET teacher's training Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (16). pp. 5-13. ISSN 2223-5752