Концептуальні основи практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712992/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/issue/view/16/Scientific%20Herald%3A%20Professional%20Pedagogy%2016 |
|
Title |
Концептуальні основи практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання
Conseptual foundations of future VET teacher's training |
|
Creator |
Радкевич, В.О.
Романова, Г.М. Бородієнко, О.В. |
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Актуалізовано, що обсяги підготовки педагогів професійного навчання в Україні малі та не відповідають потребам практики, а зміст підготовки педагогів професійного навчання у закладах вищої освіти (далі: ЗВО) України надмірно диференційований за окремими дисциплінами, затеоретизований і потребує системного впорядкування, гармонізації педагогічної та спеціальнопрофесійної складової, збільшення практичного компоненту підготовки, гнучкості та варіативності. Охарактеризовано ключові положення сучасних вітчизняних освітніх концепцій щодо етапів та рівнів навчання викладачів професійної освіти і навчання, розширення їхньої практичної підготовки. Визначено, що концептуальними основами практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання є синергетичний, аксіологічний, компетентнісний, суб’єктнодіяльнісний, інтегративний, контекстний наукові підходи та принципи науковості, безперервності і наступності, студентоцентрованості, відкритості й варіативності, зв’язку теорії з практикою, технологічності. Описано модель практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання, що є засобом дослідження такої підготовки як педагогічної категорії; відображає зв’язок педагогічної науки з практикою; унаочнює основні позиції досліджуваного процесу; узагальнює результати та визначає прогностичне бачення розв’язання цієї проблеми. Модель містить концептуально-цільовий, змістовий, технологічний, діагностувально-результативний блоки. Визначено структуру компетентності викладача професійної освіти і навчання, що представлена такими компонентами: інформаційним, інноваційним, особистісним, практичнодіяльнісним. Серед критеріїв сформованості професійної компетентності викладача виокремлено інструментальний, системний, соціально-особистісний, технологічний. Охарактеризовано три рівні сформованості компетентності викладачів професійної освіти і навчання, а саме: високий, середній, низький. Визначено такі педагогічні умови практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання: підвищення мотивації студентів до педагогічної діяльності; збалансованість психолого-педагогічних і спеціалізовано-професійних дисциплін; збільшення практичної складової підготовки майбутніх викладачів; використання сучасних практикоорієнтованих технологій навчання з ІКТ підтримкою; готовність викладачів закладів вищої освіти до практико-орієнтованої підготовки педагогів професійної школи. It has been actualized that the volume of training o f VET teachers in Ukraine is small and does not meet the needs o f practice, and the content o f training o f VET teachers in higher educational institutions o f Ukraine is excessively differentiated according to individual disciplines, is deserted and requires systematic regulation, harmonization o f pedagogical and special-professional component, increase o f practical component o f preparation, flexibility and versatility. The key positions o f modem domestic educational concepts regarding the stages and levels of training o f VET teachers are analyzed, and their extension o f practical training are described. It is determined that the conceptual foundations o f the practical training o f VET teachers are synergetic, axiological, competence, subject-activity, integrative, contextual scientific approaches and principles o f scientific, continuity, student-centeredness, openness and variability, connection o f theory with practice, technological ability. The model o f practical training o f VET teachers is presented, which is a means o f studying such training as a pedagogical category, is described. It reflects the relationship o f pedagogical science with practice; illustrates the main positions of the investigated process; generalizes the results and defines a prognostic vision for solving this problem. The model contains conceptual-purposeful, content, technological, diagnostic-productive blocks. The structure o f competence of VET teacher is defined, which is represented by the following components: informational, innovative, personal, practical and activity. Among the criteria for the formation of the teacher’s professional competence, the instmmental, systemic, social-personal, and technological are determined. Three levels o f professional competence o f VET eachers are defined and described: high, medium, low. The following pedagogical conditions of the practice-oriented training o f VET teachers are defined: increase o f motivation o f students for pedagogical activity; balance o f psychological and pedagogical and specialized-professional disciplines; an increase in the practical component of the training o f future teachers; use o f modem practical-oriented technologies o f teaching with ICT support; readiness o f teachers o f institutions o f higher education to practice-oriented training of teachers o f vocational schools. |
|
Publisher |
ЖККГВ «Полісся» вид-во
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712992/1/%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%A6%D0%95%D0%9F%D0%A2%D0%A3%D0%90%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%86%20%D0%9E%D0%A1%D0%9D%D0%9E%D0%92%D0%98%20%D0%9F%D0%A0%D0%90%D0%9A%D0%A2%D0%98%D0%9A%D0%9E-%D0%9E%D0%A0%D0%86%D0%84%D0%9D%D0%A2%D0%9E%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9F%D0%86%D0%94%D0%93%D0%9E%D0%A2%D0%9E%D0%92%D0%9A%D0%98%20%D0%92%D0%98%D0%9A%D0%9B%D0%90%D0%94%D0%90%D0%A7%D0%86%D0%92%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%A4%D0%95%D0%A1%D0%86%D0%99%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98%20%D0%86%20%D0%9D%D0%90%D0%92%D0%A7%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF_%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9%20%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%E2%84%9616.FR12.pdf
- Радкевич, В.О. (orcid.org/0000-0002-9233-5718 <http://orcid.org/0000-0002-9233-5718>), Романова, Г.М. (orcid.org/0000-0002-2388-6997 <http://orcid.org/0000-0002-2388-6997>) and Бородієнко, О.В. (orcid.org/0000-0001-9133-0344 <http://orcid.org/0000-0001-9133-0344>) (2018) Conseptual foundations of future VET teacher's training Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (16). pp. 5-13. ISSN 2223-5752 |
|