Запис Детальніше

Реалізація компетентнісно орієнтованої методики навчання хвильових явищ у підручнику фізики 9-го класу гімназії

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713079/
 
Title Реалізація компетентнісно орієнтованої методики навчання хвильових явищ у підручнику фізики 9-го класу гімназії
Realization of the competence-oriented method of studies the wave phenomena in textbook of physics 9-th class of gymnasium
Реализация компетентнтностно ориентированной методики обучения волновых явлений в учебнике физики 9-го класса гимназии
 
Creator Мельник, Ю.С.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті розкрито сутність компетентнісного підходу в навчанні. Визначено зміст і структуру компетентнісно орієнтованої методики навчання хвильових явищ в підручнику фізики 9-го класу гімназії. Обґрунтовано, що коливальні процеси – одні із найпоширеніших у природі, вивчення яких є потужним інструментом пізнання, універсальним ключем до багатьох таємниць навколишнього світу. З’ясовано, що сучасний підручник має надавати можливість особистості здійснювати навчальну діяльність як складову соціального досвіду шляхом засвоєння фізичних та універсальних методологічних знань, реалізації евристичної та дослідницької діяльності, емоційно-ціннісного та соціально-адаптаційного ставлення до пізнання навколишнього світу. З метою формування готовності самостійно застосовувати набуті знання про хвильові явища в підручнику наводяться компетентнісно орієнтовані завдання і вправи, на основі яких формуються ключові й предметна компетентності учнів.
Essence of competence approach in studies opens up in the article. The table of contents and features of competence-oriented method of studies the wave phenomena is determined in the textbook of physics 9-th class of gymnasium. Swaying processes – one of most widespread in nature, a study of which is the powerful instrument of cognition, by the universal key to many secrets of outward things. The specific of competence-oriented method of studies the wave phenomena consists in realization of the unique approach to forming of the major generalized concepts about oscillation and waves of any nature: periodicity of the phenomena, physical sizes which characterize them (period, amplitude, frequency, wave-length, and others like that); the use of mathematical vehicle is with the purpose of quantitative description of vibrations of different nature; the leadthrough of educational physical experiment pil time of study properties of mechanical and electromagnetic waves.
In accordance with the renewed program of study the mechanical and electromagnetic wave phenomena not divided in time, mechanical vibrations are examined as an example of application laws of classic mechanics, but electromagnetic are an electrodynamics. The study of mechanical waves begins from forming of general pictures of wave motion and proceeds an acquaintance with the acoustic phenomena, that is instrumental in expansion of maintenance and volume of concept «wave» – from those which are perceived by sight, to invisible. Possibility of personality to carry out educational activity as constituent of social experience by mastering of physical and universal methodological knowledges, realization of heuristic and research activity, emotionally valued and social adaptation attitude toward cognition of outward things must give a modern textbook. For forming of willingness independently to apply the purchased knowledges about the wave phenomena in the textbook of competence-oriented tasks and exercises on the basis of which the key are formed and subject the competence of students pointed.
В статье раскрыта сущность компетентностного подхода в обучении. Определено содержание и структура компетентностно ориентированной методики обучения волновых явлений в учебнике физики 9-го класса гимназии. Обоснованно, что колебательные процессы – одни из самых распространенных в природе, изучение которых является мощным инструментом познания, универсальным ключом ко многим тайнам окружающего мира. Выяснено, что современный учебник должен предоставлять возможность личности осуществлять учебную деятельность как составляющую социального опыта путем усвоения физических и универсальных методологических знаний, реализации эвристической и исследовательской деятельности, эмоционально-ценностного и социально-адаптационного отношения к познанию окружающего мира. С целью формирования готовности самостоятельно применять приобретенные знания о волновых явлениях в учебнике приводятся компетентностно ориентированные задания и упражнения, на основании которых формируются ключевые и предметная компетентности учеников.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713079/6/%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_2018.pdf
- Мельник, Ю.С. (orcid.org/0000-0002-1268-6199 <http://orcid.org/0000-0002-1268-6199>) (2018) Realization of the competence-oriented method of studies the wave phenomena in textbook of physics 9-th class of gymnasium Проблеми сучасного підручника, 1 (20). pp. 231-238. ISSN 2411-7447 (Online)