Формування мовної особистості учня основної школи в контексті педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25443/
|
|
Title |
Формування мовної особистості учня основної школи в контексті педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського
Development of linguistic personality of student of secondary school in the context of vasyl sukhomlynskyi's pedagogical heritage Формирование языковой личности ученика основной школы в контексте педагогического наследия В. А. Сухомлинского |
|
Creator |
Дика, Наталія Михайлівна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
У статті розглянуто проблему формування мовної особистості учня основної школи в контексті педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського. Проаналізовано різні підходи до трактування мовної особистості, висвітлено основні аспекти її поліфункціональності. З’ясовано відмінність компетентнісного підходу від інших підходів. Наведено приклади різнорівневих вправ і завдань з української мови компетентнісного спрямування В статье рассмотрена проблема формирования языковой личности ученика основной школы в контексте педагогического наследия В.А. Сухомлинского. Проанализированы различные подходы к трактовке языковой личности, освещены основные аспекты ее полифункциональности. Выяснено отличие компетентностного подхода от других подходов. Приведены примеры разноуровневых упражнений и заданий по украинскому языку компетентностного направления The article deals with the problem of development of the linguistic personality of a student of secondary school in the context of Vasyl Sukhomlynskyi’s pedagogical heritage. Different approaches to the interpretation of the linguistic personality are analysed. The main aspects of multifunctionality of linguistic personality are highlighted. The difference of the competence approach from other approaches is found out. Examples of multilevel exercises and tasks in the Ukrainian language of competence are given. Competency approach is simply a renewal of education, and its effective tool. The first stage in this direction is the updating of training programmes for 5–9 grades. The scientific basis for the changes made to the programmes is the conclusions drawn from the analysis of the content of general secondary education and the provisions of the concept “New Ukrainian School” |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2018-04-06
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25443/1/N_Dyka_POTP_29_IPPO.pdf
Дика, Наталія Михайлівна (2018) Формування мовної особистості учня основної школи в контексті педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського Педагогічна освіта: теорія і практика (29). с. 35-40. ISSN 2311-2409 |
|