Підготовка наукових і науково-педагогічних кадрів у країнах Бенілюксу та Україні
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712282/
http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/49-2016 |
|
Title |
Підготовка наукових і науково-педагогічних кадрів у країнах Бенілюксу та Україні
Подготовка научных и научно-педагогических кадров в странах Бенилюкса и Украине. Training of scientific and scientific-pedagogical staff in the Benelux countries and Ukraine. |
|
Creator |
Жабенко, О.В.
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті на основі аналізу літературних й інформаційних джерел та нормативно-правової бази щодо підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів визначено відмінності в підготовці наукових і науково-педагогічних кадрів у країнах Бенілюксу та Україні. Виявлено особливості підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів у країнах Бенілюксу та Україні.
В статье на основе анализа литературных и информационных источников, нормативно-правовой базы по подготовке научных и научно-педагогических кадров определены различия в подготовке научных и научно-педагогических кадров в странах Бенилюкса и Украины. Выявлены особенности подготовки научных и научно-педагогических кадров в странах Бенилюкса и Украине. In the article on the background of the analysis of scientific literature and information sources and regulatory framework to the training of scientific and scientific-pedagogical staff differences in the training of scientific and scientific-pedagogical staff in the Benelux countries and Ukraine were determined. The peculiarities of the training of scientific and scientific-pedagogical staff in the Benelux countries, namely: training for doctor's degree – the third link in the model of higher education – bachelor – master – doctorate; training programs are based on a modular organization of educational process and calculation expenses of work in credits ECTS; PhD training carried out in specialized doctoral (research) and graduate schools; status of doctoral students defined as students (researchers); autonomy of higher education institutions in the determination the order training for doctoral students and conditions of awarding the Doctor’s degree; presence in universities Ombudsmans (mentors), which activity are aimed at solving problems that arise during the training of doctoral students; clearly defined and detailed circle of authority of supervisors; variety ways of funding the training of scientific and scientific-pedagogical staff were defined. The peculiarities of the training of scientific and scientific-pedagogical staff system of Ukraine we include: two-level model of the training of scientific and scientific-pedagogical staff at the third cycle of higher education; status postgraduate (adjunct) and doctoral students – candidate for higher education; lack of real autonomy of higher education institutions (research institutions) in the issue of the training of scientific and scientific-pedagogical staff; existence of «state ordering» in the training of scientific and scientific-pedagogical staff. For Ukraine the Benelux countries experience is valuable. It introduces a one-level system of the training of scientific and scientific-pedagogical staff, clear substantiation and determine the demands to candidates to training for doctor's degree and to future research supervisors, granting autonomy to higher education institutions (research institutions) on self-determination of the order of the training of scientific and scientific-pedagogical staff and the conditions of awarding the degree of Doctor. |
|
Publisher |
Класичний приватний університет
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712282/1/Pfto_2016_49_16_%28%D0%90%29.pdf
- Жабенко, О.В. (2016) Training of scientific and scientific-pedagogical staff in the Benelux countries and Ukraine. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 49 (102). pp. 100-111. ISSN 1992-5786 |
|