Запис Детальніше

Децентралізаційні процеси в спеціальній освіті України та Польщі (порівняльний аспект)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713094/
 
Title Децентралізаційні процеси в спеціальній освіті України та Польщі (порівняльний аспект)
Decentralization processes in special education of Ukraine and Poland (comparative aspect)
Децентрализационных процессы в специальном образовании Украины и Польши (сравнительный аспект)
 
Creator Шевченко, В.М.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті в порівняльному аспекті розглянуто децентралізаційні процеси в спеціальній освіті України та Польщі. Проаналізовано зміни в освітній політиці Польщі на
початку 90-х років ХХ ст. та в період вступу до Євросоюзу на основі європейського виміру освіти. Розглянуто головні тенденції змін в управлінні системою освіти.
Охарактеризовано процес становлення автономії школи як стратегію децентралізації середньої освіти з огляду на досвід європейських країн.
Автором встановлено, що на сьогодні інклюзивна освіта є визначальним чинником людського розвитку у сучасному глобалізованому світі для людей з обмеженими фізичними можливостями. Тому сьогодні є актуальним значення інституалізації двох взаємозалежних систем: місцевого самоврядування та інклюзії. Сукупність цих систем
дозволяє в повній мірі розкрити процес становлення та внутрішнього розвитку територіального утворення, що поєднує у собі національні, культурні, економічні та політичні явища, за допомогою котрих місцеве самоврядування, загалом, вирішує проблеми місцевого значення.
In the article in the comparative aspect decentralization processes in special education of Ukraine and Poland are considered. The changes in the Polish educational policy in the early 90's of the twentieth century were analyzed. The changes were also analyzed during the period of
Poland's accession to the European Union on the basis of the European dimension of education.
The main tendencies of changes in the management of the education system are considered. The process of formation of autonomy of the school is characterized. An important strategy for the decentralization of secondary education is the experience of European countries.
The author notes that today inclusive education is a determining factor in human development. This is especially important in the modern globalized world for people with
disabilities. It provides individual development of the personality, future specialist, shapes the
intellectual, spiritual and production potential of the state. It serves as a strategic resource for
socio-economic and cultural development of society and is a source of improvement in people's well-being. It provides national interests and strengthens the credibility and competitiveness of the state in the international arena. Therefore, today it is important to institutionalize two interrelated systems: local self-government and inclusiveness. The totality of these systems allows us to fully disclose the process of formation and the internal development of territorial education.
It combines national, cultural, economic and political phenomena. With their help, local selfgovernment,
in general, solves problems of local significance. On the other hand, it is the creation of a system of people-to-people relationship. They occur between people or social groups based on their association with similar interests
В статье в сравнительном аспекте рассмотрены децентрализационных процессы в специальном образовании Украины и Польши. Проанализированы изменения в образовательной политике Польши на начале 90-х годов. и в период вступления в Евросоюз на основе европейского измерения образования. Рассмотрены основные тенденции изменений в управлении системой образования.
Охарактеризован процесс становления автономии школы как стратегию децентрализации среднего образования учитывая опыт европейских стран. Автором установлено, что на сегодня инклюзивное образование является определяющим фактором человеческого развития в современном глобализированном мире для людей с ограниченными физическими возможностями. Поэтому сегодня актуально значение институализации двух взаимосвязанных систем: местного самоуправления и инклюзии. Совокупность этих систем
позволяет в полной мере раскрыть процесс становления и внутреннего развития территориального образования, сочетающий в себе национальные, культурные, экономические и политические явления, с помощью которых местное самоуправление, в общем, решает проблемы местного значения.
 
Publisher ТОВ «Наша друкарня»
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713094/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A_13_2017_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-278-285.pdf
- Шевченко, В.М. (orcid.org/0000-0003-0119-3206 <http://orcid.org/0000-0003-0119-3206>) (2017) Decentralization processes in special education of Ukraine and Poland (comparative aspect) Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (13). pp. 278-285. ISSN 2313-4011