Західноєвропейські вчені про умови ефективної трансформації професійного габітусу вчителя на семінарах аналізу практик
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25562/
http://osvitologia.kubg.edu.ua/numbers/31-arkhiv-nomeriv-2018-roku/64-7-2018.html |
|
Title |
Західноєвропейські вчені про умови ефективної трансформації професійного габітусу вчителя на семінарах аналізу практик
Western European Researchers on the Conditions of Effective Transformation of a Teacher’s Professional Habitus during the Seminars Analyzing Practices Западноевропейские ученые об условиях эффективной трансформации профессионального габитуса учителя на семинарах анализа практик |
|
Creator |
Харченко, Тетяна Гадульзянівна
Зверева, Марина Анатоліївна |
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
У статті розкрито поняття «габітус». Це сукупності кодів і схильностей, отриманих у ранньому віці, і які індивідуум застосовує потім за різних обставин. Висвітлено дослідження західноєвропейських теоретиків і практиків педагогічної освіти про умови ефективної трансформації професійного габітусу вчителя на семінарах аналізу практик. Доведено, що участь у групі аналізу практик служить уведенням в особисту рефлексивну практику й сприяє трансформації особистості вчителя. Встановлено, що особистісна зміна вчителя стає реальною лише в тому випадку, якщо аналіз практик доречний, прийнятий вчителем та інтегрований ним у професійній діяльності.
The article deals with the notion of “habitus”. It means a combination of codes and abilities obtained in an early age, the way an individual applies them under different conditions. It dwells upon the studies of Western European researchers of education theory and practice on the conditions of effective transformation of a teacher’s professional habitus. One of the conditions is the implementation of a global clinic approach understood as a permanent alteration of theory and practice in the teacher training process. They argue that theoretical knowledge accumulated beyond the context of actions is not possible to mobilize and is not mobilized to solve professional problems. There are five important issues of organizing the teacher clinic training suggested by the Western European researchers of theory and practice of education in the late 20th century. One of them is the organization of collective analysis seminars on practices within the professional educational training. According to the above mentioned researchers, participating in a group analyzing practices serves as an introduction to the personal reflective practice and stimulates a teacher’s personality transformation. The article reveals the conditions when the collective analysis of practices can enhance changes in educational practices and behavior of a teacher. In their opinion, the teacher’s personality changes can be possible provided the analysis of the practices is relevant, accepted by a teacher and integrated by him or her into the professional activity. В статье раскрыто понятие «габитус». Это совокупности кодов и склонностей, полученных в раннем возрасте, и которые индивидуум применяет затем при разных обстоятельствах. Освещены исследования западноевропейских теоретиков и практиков педагогического образования об условиях эффективной трансформации профессионального габитуса учителя на семинарах анализа практик. Доказано, что участие в группе анализа практик служит введением в личную рефлексивной практику и способствует трансформации личности учителя. Установлено, что личностная изменение учителя становится реальной только в том случае, если анализ практик уместен, принятый учителем и интегрированный им в профессиональной деятельности. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2018-12
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25562/1/T_Kharchenko_M_Zvereva_Osvitologia_7_IF_IF.pdf
Харченко, Тетяна Гадульзянівна та Зверева, Марина Анатоліївна (2018) Західноєвропейські вчені про умови ефективної трансформації професійного габітусу вчителя на семінарах аналізу практик Освітологія (7). с. 65-71. ISSN 2412-124Х |
|