Запис Детальніше

Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713091/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/issue/view/16
 
Title Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка
Scientific Herald of the Institute of Vocational Education and Training of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Vocational pedagogy
 
Creator Ін-т проф-тех освіти, НАПНУ
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У збірнику обґрунтовано концептуальні основи практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання, методологічні підходи до стандартизації змісту професійної освіти, особливості професійного самовизначення та професійної кар’єри учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Висвітлено теоретичні аспекти управління закладами професійної освіти, розвитку комунікативної, професійно-етичної, цифрової та фізичної культури, формування професійної, підприємницької, художньо-творчої, цифрової та ключових компетентностей. Представлено методичні засади професійного навчання майбутніх фахівців різних галузей, зокрема: автотранспортної, сільськогосподарської, ІТ, авіаційної, сфери обслуговування. Окрема увага приділена теоретичним і методичним питанням підготовки фахівців для Збройних сил України, прикордонної служби та ін. Охарактеризовано особливості застосування у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців елементів дистанційного і проблемного навчання, імітаційного моделювання, інтерактивних технологій, інноваційних виробничих технологій тощо. Проаналізовано досвід професійної освіти і навчання в Греції, Естонії, Іспанії, Латвії, Литви, Словенії, США, Фінляндії, Японії: фінансування професійної освіти, забезпечення якості підготовки педагогів професійного навчання, функціонування початкової професійної освіти. Здійснено ретроспективний огляд трансформації системи цінностей учнівської і студентської молоді в контексті реформування вітчизняної професійної освіти.
Для науковців, науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, структурних навчальних підрозділів підприємств, інститутів післядипломної педагогічної освіти, навчально (науково)-методичних центрів професійно-технічної освіти, аспірантів, докторантів.
The conceptual foundations of future VET teachers’ training, methodological approaches to professional education content standardization, and peculiarities of professional self-determination and professional career of VET institution’s students are grounded in the collection of scientific works. The theoretical aspects of managing the VET institutions, developing the communication, professional and ethical, digital, and physical culture, forming the professional, entrepreneurship, arts-creative, digital, and key competences are enlightened. The methods of professional training of future specialists are presented, in particular autotransport, agricultural, IT, aviation, and service sectors. Special attention is paid to theory and methods of training the specialists for the Armed Forces of Ukraine, border guard service, etc. The peculiarities of the use in the process of future specialists professional training of elements of distance and problem learning, simulation modelling, interactive technologies, innovative production technologies, etc. The experience of VET in Greece, Estonia, Spain, Latvia, Lithuania, Slovenia, the USA, Finland, Japan are analysed: VET financing, quality assurance of future VET teachers’ training, initial VET functioning. The retrospective review of the students’ values system transformation in the context of domestic VET reforming is made.
For researchers, academic and teaching staff of professional (vocational) schools, specialists of pre-higher and higher education, structural units of enterprises, in-service teacher training institutions, training (scientific) and methodological centres of VET, PhD and DSc students.
 
Publisher ЖККГВ «Полісся» ЖОР
 
Contributor Радкевич, В.О.
Артюшина, М.В.
Гуржій, А.М.
Єршова, Людмила Михайлівна
Каленський, А.А.
Коваленко, О.М.
Лузан, П.Г.
Ничкало, Нелля Григорівна
Орлов, В.Ф.
Петренко, Лариса Михайлівна
Пуховська, Л.П.
Романова, Г.М.
Ягупов, Василь Васильович
Гуменна, Л.С.
Белан, Владислав Юрійович
Леу, Сніжана Олексіївна
Пригодій, М.А.
Базиль, Л.О.
Бородієнко, О.В.
Ваніна, Н.М.
Пантюк, Тетяна
Скляренко, Інна
Ковальчук, Г.О.
 
Date 2018
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713091/1/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9%20%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
Ін-т проф-тех освіти, НАПНУ (2018) Scientific Herald of the Institute of Vocational Education and Training of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Vocational pedagogy ЖККГВ «Полісся» ЖОР, м. Житомир, Україна. ISBN ISSN 2223-5752 (Print); ISSN 2617-1759 (Online)