Запис Детальніше

Шкільний компаративний аналіз художніх творів як засіб усвідомлення культурно-національної ідентичності

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25594/
 
Title Шкільний компаративний аналіз художніх творів як засіб усвідомлення культурно-національної ідентичності
Школьный компаративный анализ художественных произведений как средство осознания культурно-национальной идентичности
School comparative analysis of artistic works as a mean of cultural and national identity awareness
 
Creator Сафарян, Світлана Іванівна
 
Subject Index Copernicus
 
Description У статті акцентовано увагу на актуальності та доцільності використання на уроках літератури в школі елементів компаративного аналізу як дієвого засобу усвідомлення культурно-національної ідентичності. Обгрунтовано думку про те, що компаративний аналіз сприяє формуванню однієї із ключових компетентностей, визначених концепцією Нової української школи. Матеріал статті знайомить зі специфічними рисами та особливостями шкільного компаративного вивчення художніх творів на відміну від літературознавчого компаративного аналізу як жанру філологічного дослідження. В статті названі та охарактеризовані основні напрями за якими доцільно проводити компаративний аналіз на уроках; методичні та психолого-педагогічні умови, які забезпечать ефективність цього аналізу в школі; етапи використання елементів компаративістики у процесі аналізу виучуваних творів. У статті досліджено також проблему формування культурно-національної ідентичності у процесі порівняльного вивчення творів української та світової класики. Зроблено це на прикладі компаративного аналізу творів І. Нечуя-Левицького та оповідань Р. Кіплінга. Доведено, що на характер тлумачення питань національної ідентичності в літературних творах насамперед впливає світосприйняття авторів, їхня власна культурно-національна ідентифікація.
В статье акцентировано внимание на актуальности и целесообразности использования на уроках литературы в школе элементов сравнительного анализа как действенного средства осознания культурно-национальной идентичности. Обосновано мнение о том, что компаративный анализ способствует формированию одной из ключевых компетенций, определенных концепцией Новой украинской школы. Материал статьи знакомит со специфическими чертами и особенностями школьного сравнительного изучения художественных произведений в отличие от литературоведческого сравнительного анализа как жанра филологического исследования. В статье названы и охарактеризованы основные направления по которым целесообразно проводить компаративный анализ на уроках; методические и психолого-педагогические условия, которые обеспечат эффективность этого анализа в школе; этапы использования элементов компаративистики в процессе анализа изучаемых произведений. В статье исследовано также проблему формирования культурно-национальной идентичности в процессе сравнительного изучения произведений украинской и мировой классики. Сделано это на примере сравнительного анализа произведений И. Нечуй-Левицкого и рассказов Р. Киплинга. Доказано, что на характер толкования вопросов национальной идентичности в литературных произведениях прежде всего влияет мировосприятие авторов, их собственная культурно-национальная идентификация.
Modern school education is aimed primarily at preparing a competent person for life. In particular, this problem is also solved in the system of school literary education, which plays one of the leading roles in developing the spirituality of a growing personality. The article focuses on the relevance and feasibility of using elements of comparative analysis in the classroom literature as an effective tool for awareness of cultural and national identity. The article proves the idea that comparative analysis contributes to the development of one of the key competencies specified by the Concept of the New Ukrainian School, as during comparative study of literature students learn to set various interdisciplinary links, master the skills of analysis and synthesis, comparison and generalization. This, in turn, contributes to the development of the students' humanistic worldview, the uprise of their national identity, as well as respect for other peoples and their culture in the context of the dialogue of cultures.
The material of the article introduces the specific features and characteristics of the school comparative study of artistic works, in contrast to the literary comparative analysis as a genre of philological research. The purpose of school comparative studies is to identify the corresponding typical and similar problems in different works, the analysis of which will help to reveal more deeply the ideological and aesthetic essence of each of the comparable literary processes, phenomena, works; to find out their correspondence and difference; comprehend the general spiritual unity and national originality of each literature. The article names and describes the main directions of comparative analysis at the lessons; methodological and psychological and pedagogical conditions that will ensure the efficiency of this analysis at school; stages of the use of comparative studies elements in the process of analysis of the studied works.
The article also investigates the problem of cultural and national identity development in the process of comparative study of Ukrainian and world classics works. The comparative analysis of the works of I. Nechui-Levytsky and the stories of R. Kipling is given as an example. The work proved that the nature of the national identity issues interpretation in literary works primarily depends on the perception of the authors, their own cultural and national identity.
 
Publisher ПП Цюпак А. А.
 
Date 2018
 
Type Стаття
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25594/1/S_Safaryan_KKS_8_IPPO.pdf
Сафарян, Світлана Іванівна (2018) Шкільний компаративний аналіз художніх творів як засіб усвідомлення культурно-національної ідентичності Кременецькі компаративні студії (VIII). с. 129-140. ISSN 2311-262X