Становлення та розвиток освіти для дітей із сенсорними порушеннями в Україні та Польщі
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713145/
http://aqce.com.ua/vipusk-n11-2018/shevchenko-vm-stanovlennja-ta-rozvitok-osviti-dlja-ditej.html |
|
Title |
Становлення та розвиток освіти для дітей із сенсорними порушеннями в Україні та Польщі
Formation and development of education for children with sensory disorders in Ukraine and Poland Становление и развитие образования для детей с сенсорными нарушениями в Украине и Польше |
|
Creator |
Шевченко, В.М.
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
У статті автор аналізує становлення та розвиток системи освіти для дітей із сенсорними порушеннями. Автор дає стислу порівняльну характеристику розвитку системи освіти для дітей з порушеннями слуху та зору в Україні та Польщі. У статті автор звертає увагу на те, що сурдопедагогіка в двох країнах зародилася на початку ХІХ століття, а тифлопедагогіка – у другій половині ХІХ століття. Обидві системи пройшли тривалий шлях свого розвитку: від опіки таких дітей до розуміння щодо їх навчання та виховання, від диференціації до інтеграції та включення їх у загальноосвітнє середовище, тобто інклюзії. Автор зазначає, що у ХІХ – на початку ХХ століття спеціальні заклади для дітей з порушеннями слуху та зору не входили до державної системи освіти і їх кількість була незначною. У другій половині ХХ століття почалася стрімка розбудова спеціальної освіти. У кінці ХХ – на початку ХХІ століття в Україні та Польщі розпочалася суттєва модернізація системи освіти для дітей із сенсорними порушеннями. In the article the author analyzes the formation and development of the education system for children with sensory impairments. The author gives a concise comparative description of the development of the education system for children with hearing impairment and vision in Ukraine and Poland. In the article, the author draws attention to the fact that surdo pedagogy in two countries originated at the beginning of the nineteenth century, and typhlopedagogy - in the second half of the nineteenth century. Both systems have gone a long way in their development: from the care of such children to an understanding of their training and education, from differentiation to integration and inclusion in the general environment, that is, inclusiveness. The author notes that in the nineteenth and early twentieth centuries, special educational institutions for hearing impaired and sighted children were not included in the state education system. Only in the beginning of the 20th century the situation began to change gradually. Until the Second World War, the number of special educational institutions for hearing impaired and sighted children was insignificant. They could not cover all school-age children. In the second half of the twentieth century, the rapid development of special education began. She covered the training of all children with hearing and vision impairment. At the end of the twentieth - early XXI century, significant modernization of the education system for children with special needs began in Ukraine and Poland. It aims to democratize and improve its quality. This causes the need for innovative development of all its parts. At the present stage, the process of integration / inclusion of people with hearing impairments and eyesight into the educational space takes place in order to ensure their maximum development and socialization. В статье автор анализирует становление и развитие системы образования для детей с сенсорными нарушениями. Автор дает краткую сравнительную характеристику развития системы образования для детей с нарушениями слуха и зрения в Украине и Польше. В статье автор обращает внимание на то, что сурдопедагогика в двух странах зародилась в начале XIX века, а тифлопедагогика - во второй половине XIX века. Обе системы прошли длительный путь своего развития: от опеки таких детей к пониманию по их обучения и воспитания, от дифференциации к интеграции и включения их в общеобразовательное среду, то есть инклюзии. Автор отмечает, что в XIX - начале ХХ века специальные учреждения для детей с нарушениями слуха и зрения не входили в государственную систему образования и их количество было незначительным. Во второй половине ХХ века началась стремительная развитие специального образования. В конце ХХ - начала XXI века в Украине и Польше началась существенная модернизация системы образования для детей с сенсорными нарушениями. |
|
Publisher |
ПП Медобори
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713145/1/304-315.pdf
- Шевченко, В.М. (orcid.org/0000-0003-0119-3206 <http://orcid.org/0000-0003-0119-3206>) (2018) Formation and development of education for children with sensory disorders in Ukraine and Poland Actual questions of correctional education (pedagogical sciences) (11). pp. 304-315. ISSN 2413-2578 |
|