Запис Детальніше

Реформа вищої освіти Польщі в посткомуністичний період

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713148/
http://aqce.com.ua/vipusk-n10-2018/shevchenko-vm-reforma-vicshoi-osviti-polcshi-v-postkomunistichnij-period.html
 
Title Реформа вищої освіти Польщі в посткомуністичний період
Reform of Polish higher education in the post-communist period
Реформа высшего образования Польши в посткоммунистический период
 
Creator Шевченко, В.М.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті охарактеризовано та проаналізовано зміни і перетворення в освітній сфері Польщі в контексті формування європейських стандартів освіти та в період вступу до Євросоюзу на основі європейського виміру освіти. Визначено глобальну мету освіти Польщі ХХІ століття: підтримка особистості молодої людини, в т.ч. і з особливими потребами, на кожному етапі її розвитку, формування у неї умінь самоосвіти й самовдосконалення. Виокремлено тенденції розвитку сучасної освіти, в т.ч. і спеціальної.
Розглянуто особливості реалізації основних завдань Болонської декларації у вищих навчальних закладах Польщі. Виокремлено практичні кроки впровадження дворівневої системи освіти, на основі чого розглянуто професійну підготовку фахівців у закладах вищої освіти. Описано головні напрями вдосконалення підготовки, розробки нових підходів у формуванні моделі професійного становлення вчителів.
Висвітлено освітню місію викладача вищої школи. Окреслено завдання та роль викладача вищого навчального закладу в умовах сучасності. Студентську оцінку розглянуто як метод удосконалення якості навчання у вищому навчальному закладі.
The article describes and analyzes the changes and transformations in the educational sphere of Poland. This is due to the formation of European standards of education in the period of joining the European Union on the basis of the European dimension of education. The author distinguishes tendencies of development of modern pedagogical education, including and special. The peculiarities of realization of the main tasks of the Bologna Declaration in higher educational institutions of Poland are considered. The Polish system of higher education has undergone certain life restructuring processes. They relate to the implementation of the Bologna Declaration resolutions, in particular: the introduction of a two-tier system of training and doctoral studies, the standardization of diplomas and the issuance of additions to them, the introduction of the basic system of crediting the educational process (ECTS), the mobility of students – the MOST program, the assessment of the quality of education. The implementation of the resolution envisaged the following goal: the approximation of the educational system of Poland to the real needs of society, the provision of appropriate means of education, increasing its competitiveness, the impact on student mobility. It was emphasized that the directions of transformation in the Polish system of higher education, including and special, related to the implementation of the Bologna Declaration. They significantly contribute to the formation of a civil society, which realizes its rights and actively participates in the life of the country. However, not all issues have yet been resolved. By this time, the attitude towards people with special needs in Poland continues to emerge. This is due to the fact that sometimes such persons encounter certain misunderstandings in society.
В статье охарактеризованы и проанализированы изменения и преобразования в образовательной сфере Польши в контексте формирования европейских стандартов образования и в период вступления в Евросоюз на основе европейского измерения образования. Определены глобальную цель образования Польши XXI века: поддержка личности молодого человека, в т.ч. и с особыми потребностями, на каждом этапе ее развития, формирование у нее умений самообразования и самосовершенствования. Выделены тенденции развития современного образования, в т.ч. и специальной.
Рассмотрены особенности реализации основных задач Болонской декларации в высших учебных заведениях Польши. Выделены практические шаги внедрения двухуровневой системы образования, на основе чего рассмотрено профессиональную подготовку специалистов в учреждениях высшего образования. Описаны основные направления совершенствования подготовки, разработки новых подходов в формировании модели профессионального становления учителей.
Освещены образовательную миссию преподавателя высшей школы. Определены задачи и роль преподавателя высшего учебного заведения в условиях современности. Студенческую оценку рассмотрено как метод совершенствования качества обучения в высшем учебном заведении.
 
Publisher ПП Медобори
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713148/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%9C.%20-%20%D0%A0%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%20%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8%20%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%89%D1%96%20%D0%B2%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%83%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%BE%D0%B4.pdf
- Шевченко, В.М. (2017) Reform of Polish higher education in the post-communist period Actual questions of correctional education (pedagogical sciences) (10). pp. 390-400. ISSN 2413-2578