Запис Детальніше

Конструювання змісту профільного навчання на основі міжпредметної інтеграції

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713152/
 
Title Конструювання змісту профільного навчання на основі міжпредметної інтеграції
Designing the content of profile education based on intersubject integration
 
Creator Барановська, Олена Володимирівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено аналізу можливостей інтеграції навчання у профільній школі. Основна ідея статті – довести, що інтеграція профільного навчання є провідним фактором, який має впливати на трансформацію змісту освіти. Розглядаються загальні підходи до проблеми інтеграції змісту навчання в профільній школі. Аналізується поняття «інтеграція змісту навчальних предметів». У статті розглядаються основні положення Державного стандарту та Концепції профільного навчання в старшій школі відносно міжпредметної інтеграції змісту навчання. Доводиться необхідність трансформації змісту освіти в профільній школі на засадах фундаменталізації, гуманізації, гуманітаризації та інтеграції. Зроблено висновок про необхідність розроблення дидактично-методичних розробок змісту профільного навчання, міжпредметних курсів з різних напрямів як в інваріантній частині, так і за допомогою курсів за вибором та факультативів.
This article analyzes the possibilities of integration of education in a profile school. General approaches to the problem of integration of education in a profile school are examined. The general approach to the problem integration of content subjects in the profile school. A concept of "integration of education in a profile school objects" is analysed.
The article deals with the basic provisions of the State Standard and Concept of profile education in upper secondary school relatively interdisciplinary integration of learning content. The necessity of transformation of educational content in the profile school based on fundamentalization, humanizatsiyiyi, liberalization and integration. The conclusion about the necessity to develop didactic and teaching materials content profile education, interdisciplinary courses in different areas of the invariant, and through elective courses and electives.
 
Publisher Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713152/1/BOV-2015_DTiP.pdf
- Барановська, Олена Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0788-8511 <http://orcid.org/0000-0002-0788-8511>) (2015) Designing the content of profile education based on intersubject integration Дидактика: теорія і практика. pp. 32-36.