Роль задач у формуванні математичної компетентності школярів
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25623/
https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/index/0-48 |
|
Title |
Роль задач у формуванні математичної компетентності школярів
The problems role in the formattion of the mathematical competence of schoolchildren Роль задач в формировании математической компетентности школьников |
|
Creator |
Астаф'єва, Марія Миколаївна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
Закон України «Про освіту» визначає ключові компетентності, необхідні кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності (стаття 12). Серед них – на чільному місці математична компетентність. Державний стандарт шкільної математичної освіти основною метою і завданням визначає формування в учнів математичної компетентності на рівні, достатньому для забезпечення життєдіяльності в сучасному світі, успішного оволодіння знаннями з інших освітніх галузей у процесі шкільного навчання, забезпечення інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції [1]. Зокрема, як зазначається у пояснювальній записці навчальної програми з математики для учнів 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту), щоб бути успішним в сучасному суспільному житті, треба володіти певними прийомами математичної діяльності та навичками їх застосування до розв’язування практичних задач. А без доброї шкільної математичної підготовки сьогодні неможливо продовжити навчання на наступних етапах в багатьох галузях, отримати якісну професійну освіту, стати фахівцем, здатним до математичного моделювання в різних сферах, щоб бути затребуваним на ринку праці [2]. У пропонованій статті розглянуто зміст математичної компетентності учня сучасної школи, висловлено і, на основі існуючих досліджень (зокрема й власних) та власного досвіду, аргументовано точку зору про провідну роль математичних задач у її формуванні. Розглянуто типи задач, які якнайкраще надаються для досягнення зазначеної мети. До них, зокрема належать: задачі на доведення; геометричні задачі на побудову; так звані «цікаві» задачі або задачі з нестандартним змістом; компетентнісно-орієнтовані задачі або задачі з практичним змістом, найчастіше, з нематематичної галузі. Наведено деякі методичні рекомендації для учителів та приклади задач. The Law of Ukraine "On Education" defines the key competencies that are necessary for every modern person to succeed (Article 12). Among them - at the forefront the mathematical competence. The state standard of school mathematical education determines the formation of students' mathematical competenceat a level sufficient for life in the modern world, the successful acquisition of knowledge from other educational branches in theprocess of school education, ensuring the intellectual development of students, the development of their attention, memory, logic, culture of thinking and intuition [1]. In particular, as stated in the explanatory memorandum of the curriculum for Maths for students of grades 10-11 of general education institutions (standard level), in order to be successful in modern social life, one must possess certain techniques of mathematical activity and skills of their application while solving practical problems. And without good school mathematical training today it is impossible to continue education in the following stages in many industries, receive high-quality professional education, become a specialist capable of mathematical modeling in various fields in order to be in demand on the labor market [2]. The article deals with the content of the mathematical competence of the student of a modern school, expressed and, on the basis of existing researches (including own ones) and own experience, the point of view on the leading role of mathematical problems in its formation is argued. The types of tasks that are best suited to achieve this goal are considered. These include, in particular, the problems for proof; geometric problems for construction; so-called "interesting" problems or problems with nonstandard content; competency-oriented problems or problems with practical content, most often, from non-mathematical field. Some methodological recommendations for teachers and examples of problems are given. Закон Украины «Об образовании» определяет ключевые компетентности, необходимые каждому современному человеку для успешной жизнедеятельности (статья 12). Среди них - на первом месте математическая компетентность. Государственный стандарт школьного математического образования основной целью и задачей определяет формирование у учащихся математической компетентности на уровне, достаточном для обеспечения жизнедеятельности в современном мире, успешного овладения знаниями из других образовательных областей в процессе школьного обучения, обеспечение интеллектуального развития учащихся, развития их внимания, памяти , логики, культуры мышления и интуиции [1]. В частности, как отмечается в пояснительной записке учебной программы по математике для учащихся 10-11 классов общеобразовательных учебных заведений (уровень стандарта), чтобы быть успешным в современной общественной жизни, надо обладать определенными приемами математической деятельности и навыками их применения к решению практических задач. А без хорошей школьной математической подготовки сегодня невозможно продолжить обучение на последующих этапах во многих областях, получить качественное профессиональное образование, стать специалистом, способным к математическому моделированию в различных сферах, чтобы быть востребованным на рынке труда [2]. В предлагаемой статье рассматриваются содержание математической компетентности ученика современной школы, высказано и на основе существующих исследований (в том числе собственных) и собственного опыта, аргументированно точку зрения о ведущей роли математических задач в формировании. Рассмотрены типы задач, которые лучше предоставляются для достижения указанной цели. К ним, в частности относятся: задачи на доказательство; геометрические задачи на построение; так называемые «интересные» задачи или задачи с нестандартным содержанием; компетентно-ориентированные задачи или задачи с практическим содержанием, зачастую, с нематематического отрасли. Приведены методические рекомендации для учителей и примеры задач. |
|
Publisher |
Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25623/1/M_Astafieva_FMO_3_2018_FITU.pdf
Астаф'єва, Марія Миколаївна (2018) Роль задач у формуванні математичної компетентності школярів Фізико-математична освіта : науковий журнал (3(17)). с. 20-25. ISSN 2413-158X |
|