Запис Детальніше

Особливості міжособистісних стосунків у сім'ях, що виховують дітей старшого дошкільного віку із тяжкими порушеннями мовлення

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25638/
 
Title Особливості міжособистісних стосунків у сім'ях, що виховують дітей старшого дошкільного віку із тяжкими порушеннями мовлення
Specifics of the interpersonal relationships in families parenting children of senior preschool age with severe speech disorders
 
Creator Тичина, Катерина Олександрівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми міжособистісних сімейних стосунків. Запропоновано визначення поняття «міжособистісні сімейні стосунки» та виділено його показники сформованості, які об’єднано у компоненти: когнітивний, емоційний та поведінковий. Наголошено на важливості взаємозв’язку компонентів системи міжособистісних стосунків у сім’ях, що виховують дітей з тяжкими порушеннями мовлення. Засвідчено, що цілеспрямовані дослідження когнітивного, емоційного та поведінкового компонентів системи міжособистісних стосунків у сім’ях, що виховують дітей із ТПМ із позиції як батьків, так і дітей залишилися поза увагою фахівців. Представлено діагностичні методики міжособистісних стосунків у сім’ях, що виховують дітей старшого дошкільного віку із тяжкими порушеннями мовлення. Узагальнення особливостей усіх показників системи міжособистісних сімейних стосунків дало підстави встановити, що значний влив на матерів дітей з ТПМ мають чинники бажаності позитивної соціальної оцінки та травматизації від ситуації народження та виховання дитини з порушеннями мовленнєвого розвитку. Встановлено, що батьки дітей з ТПМ мають більший ступінь незадоволеності подружніми та дитячо-батьківськими стосунками та високу тенденцію до низької оцінки своєї обізнаності щодо особливостей дитини, що виражається у нестійких уявленнях діти з ТПМ про ієрархію та сімейні ролі міжособистісних сімейних стосунків та дисбаланс гармонійних емоційних стосунків у сім’ї. Констатовано, що наявність позитивної взаємодії у сім’ї не задовольняє потреби дитини з ТПМ у сфері спілкування і спільної діяльності, на що значно впливає розходження позиції батьків щодо взаємодії з дитиною. Доведено, що народження дитини з ТПМ якісно впливає на зміну підтипу як подружніх, так і, згодом, дитячо-батьківських міжособистісних сімейних стосунків. Зроблено висновок, що якісні та кількісні характеристики когнітивного, емоційного та поведінкового компонентів на всіх етапах аналізу констатувального дослідження репрезентують тісний взаємозв’язок всіх результатів, що стало узагальненою характеристикою сфери міжособистісних стосунків у сім’ях, що виховують дітей з ТПМ.
The article analyzes problems of interpersonal family relationships. The definition of "interpersonal family relationships" is proposed and and highlighted its indexes of formation, which are united in the components: cognitive, emotional and behavioral. The importance of the interconnection of the components of the system of interpersonal relations in the families parenting children with severe speech disorders is emphasized. Determined that the purposeful studies of the cognitive, emotional and behavioral components of the system of interpersonal relationships in families parenting children with severe speech disorders from the standpoint of both parents and children are left out of the focus of the specialists. The diagnostic methods of interpersonal relations in families parenting the children of the senior preschool age with serious speech disorders are proposed. The generalization of the peculiarities of all indicators of the system of interpersonal family relationships gave grounds to establish that, the factors of the positive social assessment and traumatization from the situation of the birth and upbringing of the child with speech development disorders significantly influences on children’s’ with severe speech disorders mothers. It has been determined that parents of children with severe speech disorders have a higher degree of dissatisfaction with marital and child-parent relationships and a high tendency to underestimate its awareness of the peculiarities of their child, which is expressed in the unstable perceptions of severe speech disorders children about the hierarchy and the family roles of interpersonal family relationships and the imbalance of harmonious emotional family relationships. It is stated that the presence of positive family interaction does not meet the needs of the child with severe speech disorders of communications and joint activities, which is significantly influenced by differences in parents' position on interaction with the child. It is concluded that the qualitative and quantitative characteristics of the cognitive, emotional and behavioral components of all stages of the analysis of the confirmatory study represent a close interconnection of all the results, which became a generalized characteristic of the sphere of interpersonal relationships in families parenting children with severe speech disorders.
 
Publisher Аксіома
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25638/1/K_Tychyna_ZNP_41_KSPKIO_IL.pdf
Тичина, Катерина Олександрівна (2018) Особливості міжособистісних стосунків у сім'ях, що виховують дітей старшого дошкільного віку із тяжкими порушеннями мовлення Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України (41). с. 360-370. ISSN 2227-6246