Narcissism as a component of interpersonal relations of teacher
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25647/
|
|
Title |
Narcissism as a component of interpersonal relations of teacher
Нарцисизм як компонент міжособистісних стосунків вчителя Нарциссизм как компонент межличностных отношений учителя |
|
Creator |
Маланьїна, Тетяна Михайлівна
|
|
Subject |
Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН) |
|
Description |
The article deals with the problem of narcissism and its manifestations. The role of narcissism in professional activity and the well-being of the teacher are considered. The results of interconnection between the forms of narcissism and self-esteem of significance and satisfaction by relationships in the main spheres of the teacher's life are presented. Spheres of relationships are identified, the significance of which increases with the increase of constructive narcissism, as well as spheres of relationships, the significance of which decreases with the increase in the level of destructive and deficit narcissism. The interconnection between satisfaction of relations and narcissism is revealed only in the sphere of marital relations. If the level of constructive narcissism increases, the satisfaction of marital relations increases. If the level of destructive narcissism increases, the satisfaction of marital relations decreases.
У статті розглянуто проблему нарцисизму, означено його прояви, значення у професійній діяльності та благополуччі вчителя. Подано результати дослідження взаємозв’язку форм нарцисизму з самооцінками значимості й задоволеності стосунками в основних сферах життя вчителя. Встановлено сфери стосунків, значимість яких зростає з підвищенням конструктивного нарцисизму, а також сфери стосунків, значимість яких зменшується з підвищенням рівня деструктивного та дефіцитарного нарцисизму. Взаємозв’язки між задоволеністю стосунками та нарцисизмом виявлено тільки у сфері подружніх стосунків: з підвищенням рівня конструктивного нарцисизму задоволеність зростає, з підвищенням рівня деструктивного нарцисизму задоволеність зменшується. В статье рассматривается проблема нарциссизма, определены его проявления, значение в профессиональной деятельности и благополучии учителя. Представлены результаты исследования взаимосвязи форм нарциссизма с самооценками значимости и удовлетворенности отношениями в основных сферах жизни учителя. Определены сферы отношений, значимость которых повышается с повышением конструктивного нарциссизма, а также сферы отношений, значимость которых уменьшается с повышением уровня деструктивного и дефицитарного нарциссизма. Взаимосвязи между удовлетворенностью отношениями и нарциссизмом выявлены только в сфере супружеских отношений: с повышением уровня конструктивного нарциссизма удовлетворенность растет, с повышением уровня деструктивного нарциссизма удовлетворенность уменьшается. |
|
Date |
2017
|
|
Type |
Стаття
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25647/1/T_Malanina%20_NVHDU_2_PP.pdf
Маланьїна, Тетяна Михайлівна (2017) Нарцисизм як компонент міжособистісних стосунків вчителя Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки (5). с. 85-90. ISSN 2312-3206 |
|