Запис Детальніше

Підготовка педагогів до впровадження тренінгової технології з формування просоціальної поведінки підлітків уразливих категорій

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713163/
 
Title Підготовка педагогів до впровадження тренінгової технології з формування просоціальної поведінки підлітків уразливих категорій
Training of teachers for the implementation of training technology for the formation of prosocial behavior of adolescents of vulnerable categories
 
Creator Федорченко, Т. Є.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена розгляду актуальних питань, спрямованих на впровадження тренінгової технології формування просоціальної поведінки підлітків уразливих категорій у освітній процес школи, висвітлено понятійний апарат зазначеного процесу (підготовка, просоціальна поведінка, формування просоціальної поведінки, тренінгова технологія, учні 11–15 років, підготовка). Окреслено мету, завдання, принципи проведення тренінгового курсу, уміння і навички, якими повинні володіти педагоги, представлено структуру семінару-тренінгу з означеної проблеми, наведено приклади цікавих форм роботи, проаналізовано результа-тивність підготовки педагогів до проведення тренінгової технології.
Topical issues aimed at introduction of training technology of forming prosocial conduct of teenagers from vulnerable categories in the educational process of school have been revealed. The mail notions of the mentioned process (training, prosocial conduct, forming of prosocial conduct, training technology, 11–15 years old students) are defined. Task, principles of training course implementation, ability and skills which teachers must own have been mentioned. A seminar-training structure is presented. Examples of interesting forms of work are made. Effectiveness of teachers’ training is analyzed to implement training technology (capture special knowledge on issue, activation of thoughtful (analytical, comparative activity), observation and memorizing of programmatic material); development of verbal abilities; an improvement and correction of skills of interpersonality and professional intercourse on the basis of sincerity, openness, respect, tolerance; acceptance of spiritual values as one of main values of life of man; education morally of active personality, which is able to expose the displays of sensitiveness, justice, dignity, mercy, tolerance, conscience, peaceful nature, goodwill, willingness to help other; forming of consciousness, help to pupils in self-realizations, development of their aspiration and capacity for self-knowledge, self-affirmation, forming of positive and active «I-concept».
 
Publisher ВПЦ «Візаві»
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713163/1/%D0%9F%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%BA%D0%B0%20%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D0%B0%2C%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A2.%D0%A4%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Федорченко, Т. Є. (2018) Training of teachers for the implementation of training technology for the formation of prosocial behavior of adolescents of vulnerable categories Проблеми підготовки сучасного вчителя, 18. pp. 105-113. ISSN 2307-4914