Запис Детальніше

Теоретико-практические аспекты планирования и организации работы с родителями в процессе социально-психологической реабилитации ребенка, оказавшегося в сложных жизненных обстоятельствах, в Украине

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712718/
http://dx.doi.org/10.18290/rt.2018.65.1-8
 
Title Теоретико-практические аспекты планирования и организации работы с родителями в процессе социально-психологической реабилитации ребенка, оказавшегося в сложных жизненных обстоятельствах, в Украине
Theoretical and practical aspects of planning and organization of work with parents in the process of socio-psychological rehabilitation of a child who was in difficult life circumstances in Ukraine
Теоретико-практичні аспекти планування і організації роботи з батьками в процесі соціально-психологічної реабілітації дітей, які опинились в складних життєвих обставинах в Україні
 
Creator Melnychuk, Tatyana
Udovenko, Julia
 
Subject 308 Sociography. Descriptive studies of society (both qualitative and quantitative)
316 Соціологія
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
 
Description The article is devoted to the learning of the specificity of content and social-psychological work with parents who find themselves in difficult circumstances, in the rehabilitation
process of children at the institutions of social protection, shelters for children’s, the socio-psychological rehabilitation centers. In the article have been discovered the content and process components of rehabilitation for working with the children and their exposed in the
situation, when the child’s stay in the unfavorable conditions of socialization. It was determined that the most important terms of the effectiveness of the child and its closest social environment in a situation is planning and forecasting work, when the child stays in the social
security institution. Authors have been developed conceptual approaches to individual planning of work with children and families who find themselves in difficult circumstances, in the process of social and psychological rehabilitation. Proposed the individual components of planning with the child and his or her parents or persons substituting them, based on an assessment of the needs of the child and his immediate social environment. It is proved that the
primary stage of the work with the child is the primary and comprehensive assessment of the needs of the child, and his or her social environment. Concentrated attention of social workers, working psychologists on aim to correct formulation of rehabilitation of this category of children, that ensuring the effective and efficient approach to determine required types provide of the comprehensive social and psychological assistance to families.
Artykuł poświęcony jest poznaniu specyfiki organizacji i formy pracy socjalno-psychologicznej z dziećmi i ich rodzicami znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej, w oparciu o instytucje pomocy społecznej, takie jak: domy dziecka, ośrodki socjalizacyjno-rehabilitacyjne, centra wspierania dziecka i rodziny. Artykuł omawia treść i elementy procesu rehabilitacji dzieci narażonych na niekorzystne warunki socjalizacji. Stwierdzono, że najbardziej sprzyjające warunki dla skutecznej pracy z dzieckiem i jego najbliższym otoczeniem społecznym występują wówczas, gdy dziecko, będąc w instytucji opieki społecznej, ma całościowo zaplanowaną strategię pracy z nim samym oraz jego otoczeniem rodzinnym. Autorki opracowały koncepcyjne podejście do indywidualnego planowania pracy z dzieckiem i rodziną, będących w trudnych warunkach życiowych. Zaproponowano elementy indywidualnego planowania pracy z dzieckiem i jego rodzicami lub osobami, które ich zastępują, w oparciu o ocenę potrzeb i zasobów zarówno dziecka, jak i jego najbliższego otoczenia społeczno-rodzinnego. Stwierdzono, że pierwszoplanowym zadaniem pracy z dzieckiem jest kompleksowa ocena potrzeb dziecka oraz jego otoczenia. Skoncentrowanie uwagi pracowników socjalnych, pedagogów społecznych oraz psychologów na właściwym sformułowaniu celów rehabilitacji konkretnej kategorii dzieci prowadzi do efektywnego działania w zapewnieniu dziecku i jego najbliższemu otoczeniu wsparcia w aspekcie socjalnym oraz psychospołecznym.
Статья посвящена изучению специфики организации и содержания социально-психологической работы с детьми и родителями, которые оказались в сложных жизненных обстоятельствах, в процессе реабилитации детей на базе учреждений социальной защиты: приютов для детей, центров социально-психологической реабилитации детей. В статье исследовано содержание и составляющие процесса реабилитации детей, подвергшихся воздействию неблагоприятных условий социализации. Определено, что важнейшими условиями эффективности работы с ребенком и его ближайшим социальным окружением в ситуации, когда ребенок находится в учреждении социальной защиты, является планирование и прогнозирование работы.
Авторами разработаны концептуальные подходы к индивидуальной планировки работы с ребенком и семьей, которые оказались в сложных жизненных обстоятельствах, в процессе социально-психологической реабилитации детей. Предложены компоненты индивидуального планирования работы с ребенком и его родителями, или лицами, их заменяющими, основанные на оценке потребностей ребенка и его ближайшего социального окружения.
Доказано, что первоочередным этапом работы с ребенком является начальная и комплексная оценка потребностей ребенка, его социального окружения. Сконцентрированое внимание социальных работников, социальных педагогов, практических психологов на правильном формулировании цели реабилитации данной категории детей, обеспечит действенный и эффективный подход к определению необходимых видов оказания комплексной социально-психологической помощи семьи и успешной реабилитации ребенка.
Стаття присвячена вивченню специфіки організації і змісту соціально-психологічної роботи з дітьми та батьками, які опинилися в складних життєвих обставинах, в процесі реабілітації дітей на базі установ соціального захисту: притулків для дітей, центрів соціально-психологічної реабілітації дітей. У статті досліджено зміст і складові процесу реабілітації дітей, які зазнали впливу несприятливих умов соціалізації. Визначено, що найважливішими умовами ефективності роботи з дитиною і його найближчим соціальним оточенням в ситуації, коли дитина знаходиться в установі соціального захисту, є планування і прогнозування роботи.
 
Publisher Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Teologii
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712718/1/9799-38347-2-PB.pdf
- Melnychuk, Tatyana (orcid.org/0000-0002-5205-9958 <http://orcid.org/0000-0002-5205-9958>) and Udovenko, Julia (2018) Theoretical and practical aspects of planning and organization of work with parents in the process of socio-psychological rehabilitation of a child who was in difficult life circumstances in Ukraine Roczniki Teologiczne, 1 (65). pp. 137-150. ISSN 2353-7272