Системи професійного розвитку менеджерів у транснаціональних корпораціях Німеччини і Польщі
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713173/
http://ipood.com.ua/disertaciyni-materiali/ |
|
Title |
Системи професійного розвитку менеджерів у транснаціональних корпораціях Німеччини і Польщі
Systems of managers’ professional development in transnational corporations in Germany and Poland Системы профессионального развития менеджеров в транснациональных корпорациях Германии и Польши |
|
Creator |
Баніт, Ольга Василівна
|
|
Subject |
374 Education and training out of school. Further education
|
|
Description |
У дисертації здійснено цілісний аналіз проблеми професійного розвитку менеджерів у транснаціональних корпораціях Німеччини і Польщі; розкрито теоретико-методологічні засади професійного розвитку персоналу як міждисциплінарної наукової проблеми, окреслено можливості творчого використання конструктивного досвіду Німеччини і Польщі з метою врахування нових теорій і технологій неперервної освіти дорослих у формуванні вітчизняної системи професійного розвитку персоналу. За результатами вивчення наукових та документальних джерел виявлено й проаналізовано теорії, концепції та моделі професійного розвитку персоналу, створено модель компетенцій менеджерів ТНК, обґрунтовано принципи професійного розвитку персоналу в транснаціональних корпораціях; схарактеризовано зовнішні та внутрішні детермінанти, на основі яких узагальнено провідні тенденції, що характеризують напрями розвитку компетенцій менеджерів ТНК на сучасному етапі світового суспільно-економічного розвитку. Концепція дослідження ґрунтується на трьох взаємопов’язаних концептах: теоретико-методологічному, що полягає в обґрунтуванні загальнометодологічного комплексу підходів, який охоплює системний синергетичний, особистісно зорієнтований, культурологічний з акмеологічною та аксіологічною складовими, компетентнісний, процесний і ситуаційний; теоретичному, що враховує провідні теорії, концепції й моделі управління персоналом, передусім, із позицій ситуаційного та процесного підходів і передбачає виокремлення складових, етапів, змісту й виявлення особливостей професійного розвитку менеджерів у системі корпоративної освіти; практико орієнтованому, спрямованому на виявлення конструктивних ідей зарубіжного досвіду та їхнього творчого використання у вітчизняній практиці українських реалій. У дисертації схарактеризовано базові поняття дослідження «менеджери транснаціональних корпорацій», «професійний розвиток менеджерів», «системи професійного розвитку менеджерів ТНК», сформульовано авторські визначення цих понять. В основу дослідження покладено положення щодо професійного розвитку менеджерів як: 1) складного й багатовимірного процесу, детермінованого віковими, особистісними, індивідуально-психічними, соціальними, професійно-технологічними та фаховими якостями й спрямованого на подолання зовнішніх і внутрішніх психологічних суперечностей, що постійно виникають у професійній діяльності; 2) професійного й морального самовдосконалення, на основі мотивації до саморозвитку й досягнення професійного успіху, рефлексивної самоорганізації, розкриття творчого потенціалу; 3) системи внутрішньокорпораційних заходів, спрямованих на неперервне відтворення й розвиток висококваліфікованих професійних фахівців із метою забезпечення сталого економічного зростання корпорації. Здійснено ретроспективний аналіз професійного розвитку менеджерів у транснаціональних корпораціях Німеччини; обґрунтовано зовнішні та внутрішні чинники професійного розвитку менеджерів у транснаціональних корпораціях Польщі; проведено аналіз систем підготовки та нормативно-правового забезпечення професійного розвитку менеджерів у Німеччині і Польщі, досліджено законодавчу базу, що регламентує організаційні, інформаційні, фінансові, соціальні та інші питання сторін, причетних до професійного розвитку персоналу в досліджуваних країнах, виявлено й узагальнено спільні й відмінні ознаки нормативно-правового забезпечення професійного розвитку менеджерів у Німеччині і Польщі. Теоретичне осмислення й узагальнення систем підготовки, перепідготовки, додаткової освіти та підвищення кваліфікації менеджерів у Німеччині і Польщі уможливило здійснення порівняльного аналізу досліджуваної проблеми в цих країнах за 3 критеріями: система підготовки та нормативно-правового забезпечення; система корпоративної освіти ТНК, науково-методичний супровід цієї системи. Згідно з першим критерієм, спільними ознаками для обох країн є участь у підготовці менеджерів як державних, так і приватних структур; наявність законів, що регулюють професійну освіту, вищу освіту (за виключенням Закону про освіту дорослих, який у Польщі відсутній); участь держави й підприємств у процесі професійного розвитку персоналу та використання різного інструментарію для його підтримки: фінансування, податкової політики, регулювання соціального забезпечення, створення інформаційної та правової інфраструктури. Відмінності полягають, по-перше, в глибокому історичному корінні професійної підготовки менеджерів у Німеччині та стрімкому розвитку цієї галузі протягом останніх двох десятиліть у Польщі, по-друге, в трансформації німецької традиції підготовки учня майстром у дуальну систему навчання й орієнтації на технічну й інженерну підготовку, яка є найважливішим показником кваліфікації німецьких менеджерів на противагу польським, серед яких більш популярною є загальноуправлінська підготовка, по-третє, налагоджена система міжнародної співпраці в галузі навчання й професійного розвитку в Німеччині, яка в Польщі почала формуватися після вступу до ЄС, по-четверте, географія працевлаштування – для німецьких менеджерів переважно в межах своєї країни, для польських – у різних країнах Європи та світу. Згідно з другим критерієм, спільною ознакою для обох країн є наявність корпоративних навчальних центрів, основна мета діяльності яких полягає в здійсненні стратегічного навчання персоналу. Задля досягнення цієї мети плани роботи та навчальної діяльності корпоративних навчальних центрів узгоджуються зі стратегічними цілями ТНК в руслі єдиної ідеології, що витікає з базової стратегії її розвитку, і налагоджується співпраця із зовнішніми провайдерами освітніх послуг. Серед відмінностей можна виділити, по-перше, створення самостійних корпоративних навчальних центрів у Німеччині, в Польщі – їхніх підрозділів; по-друге, міжнародний рівень діяльності німецьких корпоративних навчальних центрів, польських – регіональний; по-третє, вкладення інвестицій у вдосконалення та підвищення рівня матеріально-технічного забезпечення наявних корпоративних навчальних центрів у Німеччині та створення й розвиток нових корпоративних навчальних центрів у Польщі. Згідно з третім критерієм, спільними ознаками для обох країн є системний характер підготовки переважно короткотермінових програм внутрішньофірмового навчання менеджерів, із врахуванням нових потреб та зворотного зв’язку, застосування однакових форм і методів діагностики потреб, проведення навчання, оцінювання результатів навчання, видання сертифікатів встановленого зразка після завершення навчання. Відмінності полягають у тому, що в німецьких ТНК корпоративні навчальні центри самостійно розробляють програми підготовки персоналу й тренерів, а в підрозділах Польщі вони адаптуються до місцевих умов; німецькі ТНК налагоджують активну співпрацю з освітніми закладами всіх країн, польські – співпрацюють з освітніми закладами переважно в межах своєї країни; німецькі внутрішньофірмові програми націлені на формування рівною мірою як твердих (професійних), так і м’яких (соціальних) навичок, у польських підрозділах внутрішньофірмові програми націлені на розвиток професійної компетентності менеджерів, а зовнішнє навчання – на підвищення загального рівня соціальної та міжособистісної компетентності; для професійного розвитку німецьких менеджерів актуальні такі форми й методи, як менторство (шефство, наставництво) і «кроспарування», а для польських – адаптаційні заходи як для молодих менеджерів, так і фахівців, які мають значний досвід роботи, однак в іншій структурі чи галузі, професійна, мотиваційна, соціально-психологічна та психофізіологічна діагностика з метою виявлення потреб менеджера та узгодження їх із вимогами керівництва, підготовка менеджерів до роботи в команді; актуальним напрямом для німецьких ТНК є освіта для біженців. Для польських ТНК популярними є програми заходів у вигляді проектів, спрямованих на формування екологічної свідомості, підвищення обізнаності про навколишнє середовище. Наукова новизна та теоретичне значення дослідження полягає в тому, що: вперше у вітчизняній педагогічній науці на основі системного, особистісно зорієнтованого, компетентнісного, процесного й ситуаційного підходів здійснено цілісний ретроспективний аналіз проблеми професійного розвитку менеджерів у транснаціональних корпораціях Німеччини і Польщі; проаналізовано законодавче й нормативно-правове забезпечення цього процесу; обґрунтовано й розкрито принципи професійного розвитку персоналу в транснаціональних корпораціях; схарактеризовано зовнішні та внутрішні детермінанти, на основі яких виявлено тенденції професійного розвитку менеджерів у транснаціональних корпораціях Німеччини і Польщі (зокрема, управління кар’єрою, що вибудовується на основі гнучкого вибору траєкторії професійного розвитку й передбачає збалансованість внутрішнього розвитку менеджера та його зовнішнього кар’єрного просування; розширення професійних і посадових профілів; перехід від контролю до створення відповідних умов праці та можливостей професійного й особистісного зростання кожного; поєднання відповідальності вищого керівництва за розвиток персоналу й відповідальності працівників за власний розвиток; перехід від уникнення зворотного зв’язку з підлеглими до його активного пошуку; перехід від закритого розгляду наявних вакансій і претендентів на них до відкритого обговорення рівня компетентності фахівців і окреслення шляхів їхнього кар’єрного зростання; перехід від культури індивідуальної праці до корпоративної культури; створення моделей компетенцій); виокремлено основні етапи професійного розвитку менеджерів у системі корпоративної освіти; обґрунтовано методичний супровід професійного розвитку менеджерів, виявлено й класифіковано види, форми й методи в системі корпоративної освіти (зокрема, форми й методи діагностики потреб менеджерів, форми й методи проведення навчання, форми й методи оцінювання результатів навчання); схарактеризовано зміст навчальних програм корпоративного навчання менеджерів у ТНК Німеччини і Польщі; обґрунтовано перспективні напрями впровадження конструктивних ідей досвіду Німеччини і Польщі у вітчизняну практику післядипломної освіти, перепідготовки та підвищення кваліфікації менеджерів; здійснено прогностичне обґрунтування професійного розвитку менеджерів; удосконалено положення щодо: концептуальних ідей розвитку неформальної освіти дорослих; теоретико-методологічного, організаційно-педагогічного, законодавчого й нормативно-правового забезпечення професійного розвитку менеджерів; особливостей реалізації системного, особистісно зорієнтованого, компетентнісного підходів у системі корпоративної освіти; зовнішніх та внутрішніх детермінант, що зумовлюють сутність професійного розвитку менеджера в сучасних транснаціональних корпораціях; подальшого розвитку набули: уточнення змісту основних понять («менеджери транснаціональних корпорацій», «професійний розвиток менеджерів», «система професійного розвитку менеджерів ТНК», «корпоративна освіта», «внутрішньофірмове навчання»); положення щодо підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації та професійного розвитку менеджерів; змісту, форм і методів навчання менеджерів у системі корпоративної освіти. До наукового обігу введено нові факти, документи, що стосуються професійного розвитку персоналу. Практичне значення дослідження полягає в розробленні навчально-методичного комплексу, що охоплює спецкурс «Професійний розвиток управлінського персоналу в транснаціональних корпораціях», навчально-методичний посібник «Професійний розвиток управлінського персоналу в транснаціональних корпораціях», науково-методичні рекомендації «Система професійного розвитку менеджерів у транснаціональних корпораціях», що може бути використаний у процесі вдосконалення вітчизняної системи післядипломної освіти, підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації та професійного розвитку менеджерів відповідно до вимог часу. Положення, результати й висновки дослідження можуть бути використані у процесі модернізації освітньої системи України в контексті інтеграції до світового освітнього простору, зокрема, в розробленні концептуальних і нормативних документів із питань професійного розвитку персоналу в контексті неперервної освіти, в теоретичних та експериментальних дослідженнях із порівняльної професійної педагогіки, в розробці й оновленні навчальних курсів у формальній, неформальній та інформальній освіті, у підготовці спецкурсів із проблем неперервної освіти та освіти дорослих, у навчально-методичній роботі закладів вищої та післядипломної освіти, в установах та агенціях, що надають освітні послуги компаніям і корпораціям, а також як методичний супровід для менеджерів із розвитку людських ресурсів, тренінг-менеджерів, інструкторів із навчання дорослих, які працюють у різних галузях економіки. Прогностичний потенціал дослідження може бути основою подальших наукових розвідок, пов’язаних із корпоративною освітою та розвитком персоналу в контексті світових інтеграційних і глобалізаційних процесів. Результати проведеного дослідження та врахування прогресивного досвіду досліджуваних країн дали можливість визначити основні напрями професійного розвитку персоналу в системі корпоративної освіти, на основі яких було сформульовано науково-методичні рекомендації щодо формування вітчизняної системи корпоративної освіти й удосконалення професійного розвитку менеджерів на макрорівні за трьома стратегічними напрямами: на загальнодержавному законодавчому рівні, на рівні держава – навчальний заклад, на рівні держава – підприємство; на мікрорівні за 3 підрівнями: рекомендації для керівництва компаній, для організаторів професійного навчання персоналу для менеджерів. The thesis deals with the problem of managers’ professional development in transnational corporations in Germany and Poland; the author describes theoretical and methodological principles of professional development of personnel as an interdisciplinary scientific problem, outlines creative adaptation of Germany and Poland’s constructive practice and implementation of new theories and technologies of adult continuing education into the national system of personnel professional development. Having studied scientific and documentary sources, the author determines and analyzes the theories, concepts and models of professional development of personnel, creates a model of TNC managers’ competencies, justifies the principles of personnel professional development in corporations, describes the internal and external determiners and uses them to summarize the key trends that determine the development directions of TNC managers’ competencies at the present stage of the global socioeconomic development. The study concept is based on three interrelated constructs: the theoretical and methodological one that justifies the general methodological complex of approaches, including systems, synergistic, learner-centered, culturological with its acmeological and axiological components, competency-based, process and situation approaches; the theoretical one that considers dominant personnel management theories, concepts and models from the point of view of process and situation approaches, and aims at revealing the components, stages, content and specifics of managers’ professional development in the corporate education system; and the practice-focused one that aims at revealing constructive foreign practice and creative adapting it to national practice. The author describes such basic concepts of her research as «managers of transnational corporations», «professional development of managers», «systems of professional development of TNC managers», and formulates her definitions of these concepts. The study considers professional development of managers as: 1) a complex and multidimensional process determined by age-related, personal, psychological, social, professional, technological, and specialty qualities, and aimed at solving the external and internal psychological conflicts personnel constantly deal with at work; 2) professional and moral self-improvement based on motivation to self-development and professional success, reflective self-organization, fulfillment of creative potential; 3) a system of the measures corporations take to provide for continuing development of highly professional specialists and thus continuing corporate economic development. The author presents the results of the retrospective analysis of managers’ professional development in transnational corporations in Germany; substantiates external and internal factors of professional development of managers in transnational corporations of Poland; analyzes the training and regulatory systems of professional development of managers in Germany and Poland, investigates the legislative framework governing the organizational, informational, financial, social and other issues of the parties involved in professional development of personnel in the countries under study, identifies and generalizes common and distinctive features of legal regulation of managers` professional development in Germany and Poland. Theoretical comprehension and generalization of the training systems, retraining, additional education and advanced training of managers in Germany and Poland made it possible to carry out a comparative analysis of the problem under study in these countries according to 3 criteria: the system of training and regulatory support; the system of corporate education of TNCs, scientific and methodological support of this system. According to the first criterion, common features for both countries are participation of state and private institutions’ managers in training; the laws developed to regulate vocational education, higher education; participation of the state and enterprises in the process of professional development of personnel and use of various tools for its support: funding, taxation policy, social assistance regulation, development of the information and legal infrastructure. The differences are, firstly, the deep historical roots of the professional training of managers in Germany and the rapid development of this industry in Poland over the past two decades, secondly, the transformation of the German tradition of training a student by a master in a dual system of training and the focus on technical and engineering training in contrast to the Polish one that is more popular among general management; thirdly, the system of international cooperation in the field of training and professional development in Germany that began to form in Poland after its joining the EU; and fourthly, the employment geography – mostly within their country in German managers and the EU member countries and other countries in Polish ones. According to the second criterion, a common feature for both countries is the availability of corporate training centers aimed at staff strategic training. With this end in view, corporate training centers coordinate their work plans and curricula with their corporations’ strategic goals according to their ideology and baseline strategies, and develop cooperation with external providers of educational services. The differences are as follows: firstly, opening of independent corporate training centers in Germany and their units in Poland, secondly, the international level of activity of German corporate training centers and regional of Polish ones, and thirdly, Germany invests in improving the logistics level of existing corporate training centers while Poland invests in creating and developing new corporate training centers. According to the third criterion, common features for both countries are the systematic nature of the preparation of predominantly short-term programs of intra-firm management training, taking into account new needs and feedback, the application of identical forms and methods for diagnosing needs, conducting training, evaluating learning outcomes, issuing certificate of a standard after completion of training The differences are that in German TNCs, corporate training centers independently develop training programs for staff and trainers, and in Poland they adapt to local conditions; German TNCs actively work with educational institutions of all countries while Polish ones cooperate with educational institutions mainly within their own country; German internship programs are aimed at equally forming both hard (professional) and soft (social) skills while Polish units, internship programs are aimed at developing professional competence of managers, and external training at increasing the overall level of social and interpersonal competence; in Germany, such forms and methods of professional development of managers as mentoring and cross-pairing are relevant while in Poland adaptation measures are taken to help both managers and the specialists experienced in other fields, professional, motivation, social, psychological and psychophysiological diagnostics is used in order to identify managers’ needs and align them with the requirements of management, training managers for teamwork. German TNCs often focus on education for refugees while Polish ones often implement the programs aimed at forming ecological consciousness, environmental protection. The study is novel and theoretically relevant in that it: for the first time in the national pedagogic science, based on systems, learner-centered, competency-based, process and situation approaches, presents an integral retrospective analysis of the problem of professional development of managers in transnational corporations of Germany and Poland; analyzes legal and normative regulations governing this process; justifies and describes the principles of personnel professional development in transnational corporations; describes the internal and external determiners of the key trends in professional development of managers in transnational corporations of Germany and Poland (including career management based on the flexible choice of professional development trajectories and provides for the manager’s well-balanced internal development and external career progress; expansion of professional and job profiles; transition from control to providing optimal working conditions and enabling professional and personal development; combining top managers’ responsibility for personnel development with employees’ responsibility for their own development; transition from avoidance of feedback from subordinates to seeking for it; transition from closed consideration of vacancies and applicants to public discussion of specialists’ competences and their career paths; transition from individual working practice to corporate one; development of competence modules); determines key stages of managers’ professional development in the system of corporate educations; justifies the methodical expertise required by professional development of managers, reveals and classifies the types, forms and methods of the corporate education system (including the forms and methods of diagnosing of managers’ needs, the forms and methods of training, the forms and methods of training results estimation); describes the content of managers’ corporate training programs in German and Polish transnational corporations; justifies promising directions of implementation of progressive German and Polish practice in the national practice of post-graduate studies, further and advanced training of managers; provides a predictive justification of professional development of managers; improves the provisions on: conceptual ideas of development of non-formal adult education; theoretical, methodological, organizations, pedagogical, legal and regulatory environment of managers’ professional development; the specificity of systems, learner-centered, competence approaches in the system of corporate education; external and internal determiners of managers’ professional development in modern transnational corporations; specifies: the key notions of the study («managers of transnational corporations», «professional development of managers», «system of professional development of TNC managers», «corporate education», «intra-firm education»); the provisions on training, further training, advanced training and professional development of managers; the contents, forms and methods of managers’ training in the system of corporate education. The study introduces new facts and documents on professional development of managers into scientific discourse. The study is practically relevant in that the author has developed the study pack that includes the specialized course «Professional Development of Managing Staff in Transnational Corporations», the teaching package «Professional Development of Managing Staff in Transnational Corporations», and the teaching guidelines «System of Professional Development of Managers in Transnational Corporations» that can be used to improve the national system of post-graduate education, training, further training, advanced training and professional development of managers. The statements, results and conclusions of the study can be used to modernize the educational system of Ukraine in the context of its integration into global educational space, in particular to develop conceptual and normative documents on personnel professional development in the context of continuous education, theoretical and experimental research in comparative professional pedagogy, to develop and update formal, non-formal and informal educational courses, to develop specialized courses on continuous education and adult education, in learning and teaching practice of higher and post-graduate educational institutions, the institutions and agencies providing educational services to companies and corporations; they can also serve as methodical support for HR managers, training managers, adult training coaches in various industries. The predictive potential of the study can serve as a basis for further scientific research on corporate education and personnel development in the context of integration and globalization processes. The results of the conducted research and the analysis of the progressive experience of the countries under study made it possible to determine the main directions of the personnel professional development in the system of corporate education, on the basis of which scientific and methodological recommendations for forming the national system of corporate education and professional development of managers at the macro level were formulated in three strategic directions: at the nation-wide legislative level, at the state-educational institution level, at the state-enterprise level; at the micro level that includes 3 sublevels: recommendations for company management, for organizers of professional staff training, for managers. В диссертации осуществлен целостный анализ проблемы профессионального развития менеджеров в транснациональных корпорациях Германии и Польши; прослежена ретроспектива и современное состояние профессионального развития менеджеров в указанных странах, проанализировано нормативно-правовое обеспечение этого процесса, выделены методологические подходы; обоснованы принципы профессионального развития персонала в транснациональных корпорациях; охарактеризованы внешние и внутренние факторы, на основе которых выявлены тенденции профессионального развития менеджеров в транснациональных корпорациях Германии и Польши. Обоснованы основные этапы профессионального развития менеджеров в системе корпоративного обучения; проанализированы методические основы профессионального развития менеджеров, выявлены виды, формы и методы в системе корпоративного образования; охарактеризованы содержание учебных программ корпоративного обучения менеджеров в ТНК Германии и Польши; рассмотрены и обоснованы перспективные направления внедрения конструктивных идей опыта Германии и Польши в отечественную практику последипломного образования, переподготовки и повышения квалификации менеджеров; осуществлено прогностическое обоснование профессионального развития менеджеров и разработаны научно-методические рекомендации для системы подготовки, переподготовки, повышения квалификации и профессионального развития менеджеров в Украине с учетом конструктивных достижений Германии и Польши. |
|
Date |
2018
|
|
Type |
Thesis
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
text text text |
|
Language |
uk
uk uk uk |
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713173/1/DISER_BANIT_2018.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/713173/2/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%A1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%87%D0%B0%D0%BD%20%D0%A2.%D0%9C..pdf http://lib.iitta.gov.ua/713173/3/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%88%D0%B0%D0%B2%D1%96%D0%BD%D0%B0%20%D0%AE.%D0%9C%2C.pdf http://lib.iitta.gov.ua/713173/4/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%91%D0%B0%D0%B1%D1%83%D1%88%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1..%D0%A0..pdf - Баніт, Ольга Василівна (2018) Systems of managers’ professional development in transnational corporations in Germany and Poland Masters thesis, Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих. |
|