Використання супервізії та інтервізії для запобігання професійного вигорання у роботі педагогічних працівників
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713185/
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25154/ |
|
Title |
Використання супервізії та інтервізії для запобігання професійного вигорання у роботі педагогічних працівників
Use of supervision and intervision to prevent professional burnout in the work of educational professionals |
|
Creator |
Іванюк, І.В.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Використання супервізії та інтервізії у професійній діяльності вчителів дають змогу ефективно запобігати їхньому емоційному і професійному вигоранню. В Україні вперше програму психосоціального супроводу, яка включає в себе регулярні супервізії, для вчителів і шкільних психологів розробили та впроваджують фахівці Національного університету «Києво-Могилянська Академія» у східних областях країни. Але серед вчителів по всій країні ця практика не використовується, бо немає системи з підготовки супервізорів, більшість вчителів взагалі не знайома з цим поняттям. Практика інтервізії в зарубіжних школа школах є досить розвиненою, здійснюється систематично, спрямована на створення особливого та безпечного простору для отримання професійної підтримки, обміну досвідом та інформацією, запобігає емоційному та професійному вигоранню. В українських школах інтервізія між колегами відбувається частково. Тому ця форма роботи потребує підтримки та розвитку з боку керівництва загальноосвітніх навчальних закладів та фахівців системи інститутів післядипломної педагогічної освіти. The use of supervision and intervision in the professional activity of teachers makes it possible to effectively prevent their emotional and professional burnout.In Ukraine, for the first time, a program of psychosocial support, which includes regular supervision, for teachers and school psychologists has been developed and implemented by specialists of the National University of Kyiv-Mohyla Academy in the eastern regions of the country. But among the teachers around the country, this practice is not used, because there is no system for the preparation of supervisors, most teachers are not familiar with this concept at all. Intervision practice at the foreign school of schools is quite developed, carried out systematically, aimed at creating a special and safe space for professional support, the exchange of experience and information, and prevents emotional and professional degradation. In Ukrainian schools, the inter-colleagues are partially part-time. Therefore, this form of work requires support and development by the leadership of general education institutions and specialists in the system of institutes of postgraduate pedagogical education. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Гринченка
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713185/1/%D0%86%D0%9F%D0%9F%D0%9E%20%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%BD%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf
- Іванюк, І.В. (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>) (2018) Use of supervision and intervision to prevent professional burnout in the work of educational professionals In: Materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference "Psychological and Pedagogical Support to the Professional Development of Pedagogical Workers: State and Perspectives of Implementation", May 18, 2018 Київський університет імені Бориса Гринченка, м. Київ, Україна, pp. 35-41. |
|