Запис Детальніше

Формування готовності майбутніх фахівців дошкільної освіти до полікультурного виховання дошкільників

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25837/
 
Title Формування готовності майбутніх фахівців дошкільної освіти до полікультурного виховання дошкільників
The formation of the readiness of future preschool specialists for the multicultural upbringing of preschool children
Формирование готовности будущих специалистов дошкольного образования к поликультурному воспитанию дошкольников
 
Creator Пономаренко, Тетяна Олександрівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розглянуто проблему формування готовності майбутніх фахівців дошкільної освіти до полікультурного виховання дітей дошкільного віку в умовах педагогічного закладу вищої освіти. Окреслено сутність досліджуваної готовності в єдності її компонентів (ціннісно-мотиваційного, когнітивно- діяльнісного, особистісного). Визначено актуальність та зміст формування готовності до полікультурного виховання дошкільників, особливості використання технології педагогічного менеджменту в сукупності його етапів: організаційно-мотиваційного, планувального, координаційно-стимулювального, контрольно-оцінювального з метою формування досліджуваної готовності.
Introduction. The problem of formation of the readiness of future preschool education specialists for the multicultural upbringing of preschool children as an important indicator of their professional competence is urgent at the current stage of development of Ukrainian society. However, the problem is still not sufficiently researched.
Purpose. The purpose of the research is to study the peculiarities of the formation of the readiness of future specialists of preschool education for the multicultural upbringing ofpreschool children in a pedagogical institution of higher education.
Methods. Such methods as expert’s assessment, generalization of independent characteristics, questionnaires, surveys, observations, self-monitoring, self-assessment have been used to identify the level of readiness of future preschool education specialists for the multicultural upbringing of preschool children at stating and assessing stages. A pedagogical experiment (stating, forming, assessing) was used to determine the effectiveness of the introduction of a scientifically based system of the formation of the readiness for the multicultural upbrining of this category of specialists at the stating stage of the research.
Results. The analysis of the results of the assessing experiment allowed to determine the increase of the level of development of the readiness of future specialists of preschool education for the multicultural upbringing of preschool children on the basis of the use of technology of pedagogical management in a pedagogical institution of higher education.
Originality. The scientific novelty of the results of the research is that the essence of the concept «readiness of future specialists of preschool education for the multicultural upbringing of preschool children» is determined. The method of diagnosing the level of development of readiness of future specialists of preschool education for the multicultural upbringing of preschool children has been developed and applied. The technology of pedagogical management as a set of organization-motivating, planning, coordination-stimulating, control-assessing stages has been created and introduced in order to form the researched readiness in the conditions of university education.
Conclusion. On the grounds of the analysis of the results of the assessing experiment, the effectiveness of the suggested system offormation of the readiness offuture preschool education specialists for the multicultural upbringing of preschool children on the basis of the use of the technology of pedagogical management has been confirmed. Different aspects of the problem of formation of the readiness of future specialists of preschool education for the multicultural upbringing of preschool children in a pedagogical institution of higher education need further study.
В статье рассматривается проблема формирования готовности будущих специалистов дошкольного образования к поликультурному воспитанию детей дошкольного возраста в условиях педагогического учреждения высшего образования. Очерчена сущность исследуемой готовности будущих специалистов дошкольного образования в единстве ее компонентов (ценностно-мотивационного, когнитивно-деятельностного, личностного). Определены актуальность и содержание формирования готовности к поликультурному воспитанию дошкольников, особенности использования технологии педагогического менеджмента в совокупности его этапов: организационно-мотивационного, этапа планирования, координационно-стимулирующего, этапа контроля и оценивания с целью формирования исследуемой готовности.
 
Publisher Редакційно-видавничий відділ Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25837/1/T_Ponomarenko_FGMFDOPVD.pdf
Пономаренко, Тетяна Олександрівна (2018) Формування готовності майбутніх фахівців дошкільної освіти до полікультурного виховання дошкільників Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. Випуск 28 : зб. наук. праць (3(38)). с. 96-104. ISSN 2410-0897