Робочий зошит з літературного читання як ресурс формування досвіду читацької діяльності молодших школярів
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711639/
http://ipvid.org.ua/products/2016_2/article.php |
|
Title |
Робочий зошит з літературного читання як ресурс формування досвіду читацької діяльності молодших школярів
Рабочая тетрадь как ресурс формирования опыта читательской деятельности младших школьников А workbook on literary reading as a resource for the formation of the experience of junior schoolchildren’s reading activity |
|
Creator |
Мартиненко, Валентина Олександрівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 82 Literature |
|
Description |
У статті розкрито дидактичні функції робочих зошитів з літературного читання для учнів 2–4 класів (компенсаторна, інформаційна; функції, спрямовані на індивідуалізацію, систематизацію й узагальнення знань учнів, контрольно-оцінну діяльність). Обґрунтовано потенціал робочих зошитів під кутом зору формування важливих складників досвіду читацької діяльності: мотиваційного, когнітивного, діяльнісного, рефлексивного; реалізації суб’єкт-суб’єктної, полісуб’єктної взаємодії учнів, технологій поетапного опрацювання змісту текстів різних видів, діалогової взаємодії учня з текстом, автором, героями твору. Реалізовано систему вправ і завдань для розвитку й удосконалення таких компонентів читацької діяльності школярів: • навичка читання вголос і мовчки; • робота з текстом художнього і науково-художнього твору; • робота з дитячою книжкою; • контрольно-оцінна діяльність учнів. Проілюстровано технологію опрацювання змісту художніх, науково-художніх творів на різних етапах текстової діяльності: дотекстової, власне текстової, післятекстової. Під час аналізу вправ і завдань, центрованих на опанування учнями компонентами досвіду читацької діяльності, вагомий акцент зроблено на врахуванні рівнів усвідомлення видів текстової інформації (фактичної, концептуальної, підтекстової) у різних вікових групах молодших школярів. В статье раскрыты дидактические функции рабочих тетрадей по литературному чтению для учащихся 2–4 классов: компенсаторная, информационная; функции, направленные на индивидуализацию, систематизацию и обобщение знаний учащихся, контрольно-оценочную деятельность. Обоснован потенциал рабочих тетрадей в аспекте формирования компонентов опыта читательской деятельности: мотивационного, когнитивного, деятельностного, рефлексивного. Реализована система заданий и упражнений для развития и усовершенствования таких компонентов читательской деятельности школьников: навык чтения вслух и молча; работа с художественным и научно-художественными текстами; работа с детской книгой; контрольно-оценочная деятельность учащихся. The article deals with the function of the workbooks on literary reading for the pupils of the 2nd–4th grades (compensatory, information, functions aimed at individualization, generalization and systematization of pupils’ knowledge, control and evaluative activities). The potential of the workbooks from the perspective of for ming important components of the experience of reading activity: motivational, cognitive, active, reflexive; implementing subject-subject, polysubject interrelation between students staged processing, technology of the staged work on the content of different types of texts, pupils’ interaction with the text, the author, the characters of the paper is analyzed. The system of exercises and tasks for the development and improvement of the following components of the pupils’ reader ship was specified: • Skill of reading aloud and silently; • Work on a fictional text, scientific and artistic papers; • Work on children’s books; • Control and evaluation of the pupils’ activities. The technology of processing the content of the art, scientific and artistic works in different stages of text: pre-text, text proper, after-text ones was illustrated. In the process of conducting the analysis on exercises and tasks centered on the pupils’ mastering of the components of the experience of reading activity, a significant emphasisisput on the level sofmastering different kinds of textual (factual, conceptual, contextual) information for different age groups of primary schoolchildren. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711639/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%87%D0%B8%D0%B9%20%D0%B7%D0%BE%D1%88%D0%B8%D1%82%20%D1%8F%D0%BA.pdf
- Мартиненко, Валентина Олександрівна (2016) А workbook on literary reading as a resource for the formation of the experience of junior schoolchildren’s reading activity Проблеми сучасного підручника (17). pp. 218-231. ISSN 2411-1309 |
|