Моделювання уроків літературного читання під час опрацювання художніх текстів
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711655/
http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/bitstream/handle/123456789/444/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%8C.%20%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%D1%82%D0%B5%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F%20%D1%96%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0.%20%D0%92%D0%B8%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA%2019.%20%D0%A7.%201.pdf?sequence=1&isAllowed=y |
|
Title |
Моделювання уроків літературного читання під час опрацювання художніх текстів
Моделирование уроков литературного чтения во время обработки художественных текстов Мodelling literary readings lessons in the process of fiction texts comprehension |
|
Creator |
Мартиненко, Валентина Олександрівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 82 Literature |
|
Description |
У статті висвітлено питання моделювання уроків літературного читання у початкових класах під час опрацювання художніх текстів. Проналізовано наукові роботи, пов»язані з означеною темою. Автор розкриває особливості художніх текстів, сутнісні характеристики визначених етапів (макроблоків) уроку, обгрунтовує провідні методи і прийоми опрацювання текстів з урахуванням родо-жанрової специфіки творів. Показано переваги запропонованої структурної організації уроків, оволодіння молодшими школярами важливими складниками досвіду читацької діяльності.
В статье освещены вопросы моделирования уроков литературного чтения в начальных классах при обработке художественных текстов. Пронализованы научные работы, связаны с возникшей темой. Автор раскрывает особенности художественных текстов, сущностные характеристики определенных этапов (макроблоков) урока, обосновывает ведущие методы и приемы обработки текстов с учетом родо-жанровой специфики произведений. Показаны преимущества предложенной структурной организации уроков, овладение младшими школьниками важными составляющими опыта читательской деятельности. In the article, the issue of modeling the literary readings lessons in the process of fiction texts comprehension in the primary school was observed. The scholarly works which cover the abovementioned topic were analyzed; its dominating aspects such as subject-subject, polysubject reciprocity in the academic process, putting a special emphasis on the communicative purpose of the literary readings lessons content, the dialogic intercommunication of the pupils with the text, the author of the text, modeling the lessons in accordance with the competence-based approach, gradual technology of the fiction text comprehension were represented. The author outlines the fiction texts features, the main characteristics of the defined stages (macroblocks) of the lesson, specifies the leading methods and ways of texts comprehension taking into consideration the genre characteristics of the texts. The advantages of the suggested structural lessons organization, the acquisition of the important components of the literary activity by the schoolchildren: forecasting and anticipation, rational ways and methods of the independent work with a text, positive literary motives, experience of the dialogic interprocity of a reader with the text at the different stages of the text activity, realization of the new senses of a text were demonstrated. |
|
Publisher |
ПП Зволейко Д.Г.
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711655/1/%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8E%D0%B2.%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%96%D0%B2%20%206.pdf
- Мартиненко, Валентина Олександрівна (2015) Мodelling literary readings lessons in the process of fiction texts comprehension Педагогічна освіта: теорія і практика, 1/2 (19). pp. 154-160. ISSN 2309-9763 |
|