Виборюючи українську національну ідею (організаційно-виховна діяльність Миколи Шаповала у середовищі полонених вояків-українців, 1916 – початок 1918 рр.)
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25970/
http://history-ejournal.cdu.edu.ua |
|
Title |
Виборюючи українську національну ідею (організаційно-виховна діяльність Миколи Шаповала у середовищі полонених вояків-українців, 1916 – початок 1918 рр.)
Winning the Ukrainian national idea (organizational and educational activities of Mykola Shapoval among the prisoners of warriors-Ukrainians, 1916 – the beginning of 1918) Борясь за украинскую национальную идею (организационно-воспитательная деятельность Николая Шаповала в среде военнопленных воинов-украинцев, 1916 – начало 1918 гг.) |
|
Creator |
Срібняк, Ігор Володимирович
|
|
Subject |
Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН) |
|
Description |
Метою даної статті є аналіз діяльності Миколи Шаповала на чолі одного з етапних підрозділів німецької армії (військової комендатури) у м. Біла на Підляшші, для комплектування якого було використано полонених українців зі складу 1-го Запорізького імені Т.Шевченка полку з табору Раштат. Автор статті застосував принцип історизму, що дало йому можливість об’єктивно відтворити зміст організаційно-виховної діяльності М.Шаповала та дійти до важливих узагальнень. При цьому використовувались проблемно-хронологічний та конкретно-історичний методи, поєднання яких дозволило найповніше реалізувати заявлену у статті мету дослідження. До основних результатів дослідження слід віднести цілісне відтворення процесу впровадження на окупованих німецькими військами українських землях національної школи та значне послаблення впливів російської імперської ідеології. У рамках досліджуваної теми перспективними для подальшого вивчення можуть бути такі напрями: особливості виконання підрозділом М.Шаповала залогової служби, пошук джерел фінансування та вчителів для новозаснованих українських шкіл, механізми комунікації «січовики-табір», визначення обсягу грошових внесків української громади «Самостійна Україна» для проведення культурно-освітньої роботи в українських селах. Практичне значення досягнутих результатів полягає у тому, що синтезований в статті фактаж та висновки можуть бути використані під час проведення військово-патріотичної роботи в збройних силах України сучасної доби. Дана стаття є оригінальним дослідженням, що ґрунтується на архівних матеріалах, опрацьованих автором у ЦДАВО України.
The article analyzes the organizational and educational activities of M.Shapoval in the midst of Ukrainian soldiers of the 1st Zaporizhya T.Shevchenko regiment in 1917 – early 1918, as well as the content of their cultural and educational work in the city of Bila on the occupied Ukrainian lands of the Germans. Reproduction of Characteristics of M. Shapoval's Activities as Chief of the Stage Division of the German Army and determination of his contribution to the formation and development of a national school in the city of Bila and his district. Thanks to the activities of Ukrainian soldiers from the 1st Zaporizhzhya named after T.Shevchenko, a regiment headed by M.Shapoval in the town of Bila on Podlasie a national school was introduced and the influence of Russian imperial ideology weakened considerably. At the same time, the soldiers of his unit acquired organizational experience and knowledge, which were needed to build their own army and national state institutions. M.Shapoval, who at that time actually represented the local authorities, used this circumstance to intensify the process of building Ukrainian cultural, educational and public centers within the city of Bila and its districts. At this time, his activities – both in view of the cultural and educational achievements of the «Sich» people, and through the creation of a positive image of the Ukrainian soldier as a German ally in opposition to Tsarist Russia in the German authorities, deserved full approval and support. In order to prepare this article, archival documents stored in the Central State Archives of the supreme bodies of power and administration of Ukraine in Kyiv were used, which to date have not been largely introduced to scientific circulation. The competent leadership of M.Shapoval conducted organizational and educational work made possible the establishment of 153 Ukrainian elementary schools in villages around the city of Bila on Podlasie, as well as several hundred small bookshops, which made it possible to significantly increase the Ukrainian influence in this region. In March 1918, soldiers of the 1st Zaporizhia Regiment were given the opportunity to return to Ukraine, where they took an active part in the Ukrainian state-building. Целью данной статьи есть анализ деятельности Николая Шаповала во главе одного из этапных подразделений немецкой армии (военной комендатуры) в г. Белая на Подляшье, для комплектования которого было использовано военнопленных украинцев из состава 1-го Запорожского имени Т.Шевченко полка из лагеря Раштат. Автор статьи использовал принцип историзма, что позволило ему объективно восстановить содержание организационно-воспитательной работы Н.Шаповала и дойти до важных обобщений. При этом использовались проблемно-хронологический и конкретно-исторический методы, комбинирование которых позволило реализовать заявленную в статье цель исследования. К основным методам исследования следует отнести целостное воспроизведение процессу внедрения на оккупированных немецкими войсками украинских землях национальной школы и значительное ослабление влияния российской имперской идеологии. В рамках исследованной темы перспективными для дальнейшего изучения могут быть такие направления: особенности выполнения подразделением Н.Шаповала гарнизонной службы, поиск источников финансирования и учителей для новооткрытых школ, механизмы коммуникации «сечовики-лагерь», определение объёма денежных переводов украинской громады «Самостоятельная Украина» для проведения культурно-образовательной работы в украинских селах. Практическое значение достигнутых результатов состоит в том, что синтезированный в статье фактаж и выводы могут быть использованы во время проведения военно-патриотической работы в вооруженных силах Украины современной эпохи. Данная статья есть оригинальным исследованием, что базируется на архивных материалах, обработанных автором в ЦГАВО Украины. |
|
Publisher |
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
|
|
Date |
2018-12-24
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25970/1/I_Sribnyak_VChU_2018_3-4_IFF.pdf
Срібняк, Ігор Володимирович (2018) Виборюючи українську національну ідею (організаційно-виховна діяльність Миколи Шаповала у середовищі полонених вояків-українців, 1916 – початок 1918 рр.) Вісник Черкаського університету (3-4). с. 60-66. ISSN 2076-5908 |
|