Запис Детальніше

Моделі професійного розвитку вчителя в умовах реформи післядипломної педагогічної освіти

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25993/
http://npo.kubg.edu.ua/
 
Title Моделі професійного розвитку вчителя в умовах
реформи післядипломної педагогічної освіти
Модели профессионального развития учителей в условиях реформы последипломного педагогического образования
Models of professional development of teachers in the conditions of the reform of the postgraduate education
 
Creator Воротникова, Ірина Павлівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті представлено класифікація моделей професійного розвитку вчителів у післядипломній освіті.
Висвітлено різні підходи до підвищення кваліфікації вчителів та запропоновано моделі професійного розвитку
педагогів в умовах реформи післядипломної педагогічної освіти. Представлено методи дослідження, серед
яких аналіз, систематизація та порівняння наукових положень з метою визначення теоретичних підходів до
розв’язання проблеми професійного розвитку вчителів, моделювання для створення різноманітних траєкторій
професійного розвитку вчителів; емпіричні: спостереження, бесіди, анкетування. Визначено критерії для
побудови моделей професійного розвитку вчителя та схарактеризовано кожен з них показниками і прикладами
запровадження в післядипломній освіті. Визначено основні підходи до реалізації моделей професійного розвитку:
компетентнісної, пролонгованої, диференційованої, особистісно-орієнтованої, раціональної, наставництва і
коучингу та інших.
В статье представлена классификация моделей профессионального развития учителей в последипломном
образовании. Освещены различные подходы к повышению квалификации учителей и предложены модели
профессионального развития педагогов в условиях реформы последипломного педагогического образования.
Представлены методы исследования, среди которых анализ, систематизация и сравнения научных положений
с целью определения теоретических подходов к решению проблемы профессионального развития учителей,
моделирование для создания разнообразных траекторий профессионального развития учителей; эмпирические:
наблюдение, беседы, анкетирование. Определены критерии для построения моделей профессионального развития
учителя и охарактеризован каждый из них показателям и примерами внедрения в последипломном образовании.
Определены основные подходы к реализации моделей профессионального развития: компетентностной,
пролонгированной, дифференцированной, личностно-ориентированной, рациональной, наставничества и
коучинга и других
The article presents an analysis of models of professional development of teachers in postgraduate education. Different approaches to the improvement of the skills of teachers are highlighted and models of professional development of teachers in the conditions of reform of postgraduate pedagogical education are offered. The research methods are presented, among them analysis, systematization and comparison of scientific positions to determine the theoretical approaches to solving the problem of professional development of teachers, modeling for creation of various trajectories of professional
development of teachers; empirical: observation, conversation, interviewing. The criteria for constructing models of professional
development of the teacher are defined and each of them is characterized by indicators and examples of introduction in postgraduate education. The basic approaches to realization of models of professional development are determined:
competent, prolonged, differentiated, personally oriented, rational, mentoring and coaching and others.
Models of professional development are diverse in terms of terms, forms of training (distance, full-time, blended learning), content, forms of teacher support, institution choice, choice of forms of training (webinar, pieces of training, seminars).
Teachers work at different levels of professional development (professionalization, skills, creativity, innovation). Upgrading skills should consider the level of professional development of the teacher, encourage the involvement of innovative teachers as experts and tutors. Most models are integrated with each other. For example, a prolonged, competent model. In Ukraine, diversified, prolonged, personal-oriented and inter-sectoral models of the professional development of teachers.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка, 2013
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25993/1/Vorotnykova%20Neperervna%20osvita.pdf
Воротникова, Ірина Павлівна (2018) Моделі професійного розвитку вчителя в умовах реформи післядипломної педагогічної освіти Неперервна професійна освіта:теорія і практика (3-4). с. 21-27. ISSN 1609-8595