Запис Детальніше

Methods of calculation line optimum travel of trains with consideration of longitudinal dynamic efforts

eaDNURT - the electronic archive of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Methods of calculation line optimum travel of trains with consideration of longitudinal dynamic efforts
Методика расчета оптимальных перегонных времен хода поездов с учётом продольных динамических усилий
Методика розрахунку оптимальних перегінних часів ходу поїздів з урахуванням поздовжніх динамічних зусиль
 
Creator Lingaitis, Leonas Povilas
Vaičiūnas, Gediminas
Liudvinavičius, Lionginas
Jevdomacha, Grigorij
Evdomakha, Grigory V.
Евдомаха, Григорій Васильович
Евдомаха, Григорий Васильевич
 
Subject long and heavy trains
fuel and energy resources
performance charts
traction mode
longitudinal dynamic efforts
mathematical modelling
Scopus
скопус
довгі і важкі поїзди
паливно-енергетичні ресурси
графіки продуктивності
режим тяги
поздовжні динамічні зусилля
математичне моделювання
длинные и тяжелые поезда
топливно-энергетические ресурсы
графики производительности
режим тяги
продольные динамические усилия
математическое моделирование
 
Description Lingaitis, L. P. Methods of calculation line optimum travel of trains with consideration of longitudinal dynamic efforts / L. P. Lingaitis, G. Vaičiunas, L. Liudvinavičius, G. Jevdomacha. // Transport Problems. — 2013. — Vol. 8, is. 2. — P. 25-34. Метадані з http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-84880913681&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&st1=%22Methods+of+calculation+line+optimum+travel+of+trains+with+consideration+of+longitudinal+dynamic+efforts%22&sid=1E8E8CF927E5398747048AA106C6558D.I0QkgbIjGqqLQ4Nw7dqZ4A%3a810&sot=b&sdt=b&sl=112&s=TITLE%28%22Methods+of+calculation+line+optimum+travel+of+trains+with+consideration+of+longitudinal+dynamic+efforts%22%29&relpos=0&relpos=0&citeCnt=0&searchTerm=TITLE%28\%26quot%3BMethods+of+calculation+line+optimum+travel+of+trains+with+consideration+of+longitudinal+dynamic+efforts\%26quot%3B%29
EN: The paper examines the main provisions of the methods used for optimization of station-to-station travel time taken (according to the criteria of minimum fuel consumption for haulage) for freight long train timing with consideration of longitudinal dynamic efforts. A hybrid mathematical model of long train travel is developed, where in one case of travel the train is considered as a flexible non-extensible line with a variable running weight, in other cases the train is considered as a system of weights connected by nonlinear deformable elements with a consideration of gap clearance in a draft. The model allows essentially reducing the time of solving the problem. The problem of selecting an optimum mode of train operation with consideration of longitudinal dynamic efforts and use of method of dynamic programming in a discrete form was set.
UK: Розглянуто основні положення методики оптимізації (за критерієм мінімуму витрати палива на тягу) перегінних часів ходу до графіку руху вантажних довгосоставних поїздів з урахуванням поздовжніх динамічних зусиль. Розроблена гібридна математична модель руху довгосоставних поїздів, в якій в одних випадках руху поїзд розглядається, як гнучка нерозтяжна нитка зі змінною погонною масою, в інших, як система мас, з'єднаних нелінійними елементами, що деформуються, які враховують наявність зазорів в упряжі. Така модель дозволяє істотно скоротити час вирішення завдання. Поставлено завдання вибору оптимального режиму ведення поїзда з урахуванням поздовжніх динамічних зусиль з використанням методу динамічного програмування в дискретній формі.
RU: Рассмотрены основные положения методики оптимизации (по критерию минимума расхода топлива на тягу) перегонных времен хода к графику движения грузовых длинносоставных поездов с учётом продольных динамических усилий. Разработана гибридная математическая модель движения длинносоставного поезда, в которой в одних случаях движения поезд рассматривается, как гибкая нерастяжимая нить с переменной погонной массой, в других, как система масс, соединенных нелинейными деформируемыми элементами, учитывающими наличие зазоров в упряжи. Такая модель позволяет существенно сократить время решения задачи. Поставлена задача выбора оптимального режима ведения поезда с учетом продольных динамических усилий с использованием метода динамического программирования в дискретной форме.
Vilnius Gediminas Technical University
 
Date 2014-10-20T09:06:57Z
2014-10-20T09:06:57Z
2013
 
Type Article
 
Identifier 18960596
http://www.transportproblems.polsl.pl/pl/Archiwum/2013/zeszyt2/2013t8z2_03.pdf
http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/2788
 
Language en
 
Publisher Wydawnictwo Politechniki Śląskiej
Gliwice