Запис Детальніше

Автономность рекуперативного торможения – основа надежной и энергоэффективной рекуперации на электроподвижном составе постоянного тока

eaDNURT - the electronic archive of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Автономность рекуперативного торможения – основа надежной и энергоэффективной рекуперации на электроподвижном составе постоянного тока
Автономність рекуперативного гальмування – основа надійної і енергоефективної рекуперації на електрорухомому складі постійного струму
Recuperative Braking Autonomy Is a Basis of Reliable and Efficient Energy Recuperation in DC Electric Rolling Stock
 
Creator Костин, Николай Александрович
Никитенко, Анатолий Владимирович
Костін, Микола Олександрович
Нікітенко, Анатолій Володимирович
Kostin, Mykola O.
Kostin, Nickolai A.
Nikitenko, Anatolii V.
Nikitenko, Anatoliy V.
 
Subject рекуперация
электроэнергия
автономный режим
электроподвижной состав
емкостный накопитель
бортовая система
энергоэффективность
напряжение
ток
рекуперація
електроенергія
автономний режим
електрорухомий склад
ємнісний накопичувач
бортова система
енергоефективність
напруга
струм
КЕЕ
recuperation
electric energy
off-line mode
electric rolling stock
capacitive storage
on-board system
energy efficiency
voltage
current
 
Description Костин, Н. А.
Автономность рекуперативного торможения – основа надежной и энергоэффективной рекуперации на электроподвижном составе постоянного тока: [препринт] / Н. А. Костин, А. В. Никитенко // Залізничний транспорт України. – Київ, – 2014, – №3. – С. 15-22.
RU: В статье предлагается и обосновывается новый, автономный фазовый, режим рекуперативного торможения электроподвижного состава постоянного тока при условии применения бортового накопителя электроэнергии, который основан на использовании современных суперконденсаторов. Выполнено мониторинг напряжений и токов для электровозов ВЛ8 и электропоездов ЕПЛ2Т, которые работают на участках Приднепровской железной дороги. По результатам измерений проведены численные расчеты энергоемкости и массогабаритных показателей накопителя энергии рекуперации.
UK: В статті пропонується та обґрунтовується новий, автономний фазовий, режим рекуперативного гальмування електрорухомого складу постійного струму при умові застосування бортового накопичувача електроенергії, який базується на використанні сучасних суперконденсаторів. Виконано моніторинг напруг та струмів для електровозів ВЛ8 і електропоїзда ЕПЛ2Т, що працюють на ділянках Придніпровської залізниці. За результатам вимірів проведено числові розрахунки енергоємності і масогабаритних показників накопичувача енергії рекуперації.
EN: The recuperative braking is one of the most significant parts of the energy saving technologies in the railway transport of Ukraine. It allows to recover the electric energy equals 8…15 % of the total energy which is spent to electric traction of the trains. In fact, it volume is 2.21 % of total energy and it has decreased over recent 20-25 years. This fact is explained by many shortcomings and one of them is connection of the electric rolling stock with traction power supply system. In the paper the off-line recuperative braking mode of the DC electric rolling stock is proposed. It based on the on-board energy storage system which uses the state-of-the-art supercapacitors. This mode allows to keep off the shortcomings which are in traditional recuperative braking mode. But the second main idea is the energy storage technology. The on-board storage system saves the energy for one phase (act) of recuperative braking. After this the storage system supply the traction motors in the next phase (traction mode). The numerical calculations of the storage capacity, weight and size indices of the storage system are evaluated for the electric locomotives VL8 and trains EPL2T which operate in the sections of Prydniprovsk railway. The results of calculation show that the off-line recuperative braking mode can be fully realized only for trains.
 
Date 2014-12-16T10:03:11Z
2014-12-16T10:03:11Z
2014
 
Type Article
 
Identifier http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/3098
 
Language ru_RU
 
Publisher Державний науково-дослідний центр залізничного транспорту України