Запис Детальніше

About the Evaluation of the Longitudinal Forces Level Effecting the Track Displacement at Transient Modes of Train Movement

eaDNURT - the electronic archive of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title About the Evaluation of the Longitudinal Forces Level Effecting the Track Displacement at Transient Modes of Train Movement
Про оцінку рівня поздовжніх сил, що впливають на угон шляху, при перехідних режимах руху поїзда
Об оценке уровня продольных сил, влияющих на угон пути, при переходных режимах движения поезда
 
Creator Gorobets, Vladimir L.
Maslieieva, Liudmyla H.
Masleieva, Liudmyla H.
Ursulyak, Ludmila V.
Ursuliak, Liudmyla V.
Arsonov V. V.
Горобець, Володимир Леонідович
Маслєєва, Людмила Григорівна
Урсуляк, Людмила Вікторівна
Арсонов, В. В.
Горобец, Владимир Леонидович
Маслеева, Людмила Григорьевна
Урсуляк, Людмила Викторовна
 
Contributor Horobets, Volodymyr L.
 
Subject mathematical modeling
transient modes of train movement
pneumatic braking
recuperative braking
interaction forces between the track and rolling stock
математичне моделювання
перехідні режими руху поїзда
гальмування пневматичне
гальмування рекуперативне
сили взаємодії колії та рухомого складу
КТМЕХ
КБМ
математическое моделирование
переходные режимы движения поезда
торможение пневматическое
торможение рекуперативное
силы взаимодействия пути и подвижного состава
 
Description About the evaluation of the longitudinal forces level effecting the track displacement at transient modes of train movement / V. L. Horobets, L. H. Masleieva, L. V. Ursuliak, V. V.Arsonov // Наука та прогрес транспорту. — 2015. — № 2 (56). — С. 207—221. — doi: 10.15802/stp2015/42179
EN: Purpose. Study the transient modes effect of movement on the track displacement for the freight train safety control is supposed in this paper. For this it is necessary to investigate the longitudinal dynamics of a train on the track displacement. Simultaneously to assess the longitudinal forces level of a track and rolling stock interaction. Methodology. The level of the longitudinal forces, effecting the track displacement, was evaluated using mathematical modeling of longitudinal vibrations of the trains at transient modes of motion caused by braking. It was considered that each train vehicle consists of a body (solid) and the wheel sets, connected with the body by friction
bearings (inelastic link). It was believed that during the movement of each train vehicle the vertical plane of its
symmetry coincident with the vertical plane of symmetry of the assembled rails and sleepers. At simulation it was
also supposed that in the process of translational motion of the vehicle body wheels make pure rolling along the rail
without slipping on it. Findings. In the results of calculations the values of the longitudinal forces at different types
of braking were obtained (it is regenerative braking and pneumatic one) under quasi-static and shock transients. For this various initial state of clearances in the inter-car connections up to beginning of transient was considered. The level of dynamic additives to longitudinal forces of interaction between wheel and rail that are substantially
depending on vehicle accelerations was assessed. Originality. The transient regimes effect of trains movement caused by braking on the level of the longitudinal forces of track and rolling stock interaction was investigated. The longitudinal load of freight trains with regenerative and pneumatic braking was researched. The effect of the initial state of the train and different modes of braking on a dynamic additive to the longitudinal forces of the interaction between the track and rolling stock, which may effect the displacement of assembled rails and sleepers, was
estimated. Practical value. The obtained results can be used to select rational modes of braking of freight trains,
especially on lengthy down grade, from the positions prevent possible track displacement.
UK: Мета. В статті передбачається вивчити вплив перехідних режимів руху на угон колії для забезпечення безпеки руху вантажних поїздів. Для цього необхідно дослідити вплив поздовжньої динаміки поїзда на угон колії, оцінивши при цьому рівень продольних сил взаємодії колії та рухомого складу. Методика. Рівень поздовжніх сил, що впливають на угон шляху, оцінювався за допомогою математичного моделювання поздовжніх коливань поїзда при перехідних режимах руху, викликаних різними видами гальмування. При цьому
передбачалось, що кожен екіпаж поїзда складається з кузова (тверде тіло) та колісних пар, сполучених із кузовом підшипниками ковзання (зв'язок непружний). Вважалося, що в процесі руху кожного екіпажу поїзда вертикальна площина його симетрії збігалася з вертикальною площиною симетрії рельсошпальної решітки. При моделюванні вважалось також, що в процесі поступального руху кузова екіпажу колеса роблять чисте кочення по рейці без прослизання щодо нього. Результати. У результаті розрахунків були отримані значення поздовжніх сил при різних видах гальмування (рекуперативних і пневматичних) у квазістатичних та ударних перехідних процесах. Для цього розглядався різний початковий стан зазорів у міжвагонних з'єднаннях
до початку перехідного процесу. Оцінений також рівень динамічних добавок до поздовжніх сил взаємодії колеса та рейки, істотно залежних від прискорень екіпажів. Наукова новизна. Досліджено вплив перехідних режимів руху поїздів, викликаних гальмуванням, на рівень поздовжніх сил взаємодії колії та рухомого складу. Досліджена поздовжня навантаженість вантажних поїздів при рекуперативних та пневматичних гальмуваннях. Оцінено вплив початкового стану поїзда та різних режимів гальмувань на динамічну добавку
до поздовжніх сил взаємодії колії й рухомого складу, яка може впливати на угон рельсошпальної решітки. Практична значимість. Отримані результати можуть бути використані для вибору раціональних режимів гальмування вантажних поїздів, особливо на затяжних спусках, із позицій запобігання можливого угону шляху.
RU: Цель. В статье предполагается изучить влияние переходных режимов движения на угон пути для
обеспечения безопасности движения грузовых поездов. Для этого необходимо исследовать влияние
продольной динамики поезда на угон пути, оценив при этом уровень продольных сил взаимодействия пути и подвижного состава. Методика. Уровень продольных сил, влияющих на угон пути, оценивался
с помощью математического моделирования продольных колебаний поезда при переходных режимах
движения, вызванных различными режимами торможения. При этом полагалось, что каждый экипаж поезда состоит из кузова (твердое тело) и колесных пар, соединенных с кузовом подшипниками скольжения (связь неупругая). Считалось, что в процессе движения каждого экипажа поезда вертикальная плоскость его симметрии совпадала с вертикальной плоскостью симметрии рельсошпальной решетки. При моделировании полагалось также, что в процессе поступательного движения кузова экипажа колеса совершают чистое качение по рельсу без проскальзывания относительно него. Результаты. В результате расчетов были получены значения продольных сил при различных видах торможения (рекуперативных и пневматических)
в квазистатических и ударных переходных процессах. Для этого рассматривалось различное начальное состояние зазоров в межвагонных соединениях к началу переходного процесса. Оценен также уровень
динамических добавок к продольным силам взаимодействия колеса и рельса, существенно зависящих от ускорений экипажей. Научная новизна. Исследовано влияние переходных режимов движения поездов, вызванных торможением, на уровень продольных сил взаимодействия пути и подвижного состава. Исследована продольная нагруженность грузовых поездов при рекуперативных и пневматических торможениях. Оценено влияние начального состояния поезда и различных режимов торможений на динамическую добавку к продольным силам взаимодействия пути и подвижного состава, которая может влиять на угон рельсошпальной решетки. Практическая значимость. Полученные результаты могут быть использованы для выбора рациональных режимов торможения грузовых поездов, особенно на затяжных спусках, с позиций предотвращения возможного угона пути.
Страхова компанія ПАО «Тасо – гарантія»
 
Date 2015-05-28T07:03:05Z
2015-05-28T07:03:05Z
2015
 
Type Article
 
Identifier doi: 10.15802/stp2015/42179
http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/3801
 
Language en
 
Publisher ДНУЗТ