Копінг–стратегії студентів і їх формування в процесі психолопчної і психофізичної підготовки
eaDNURT - the electronic archive of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Копінг–стратегії студентів і їх формування в процесі психолопчної і психофізичної підготовки
Копинг-стратегии студентов и их формирование в процессе психологической и психофизической подготовки Coping Strategies of Students and their Formation in the Process of Psychological and Psychophysical Training |
|
Creator |
Пічурін, Валерій Васильович
Пичурин, Валерий Васильевич Pychuryn, Valery V. Pichurin, Valeriy V. |
|
Subject |
копінг-стратегії
адаптивні неадаптивні відносно адаптивні КФВ копинг-стратегии адаптивные неадаптивные относительно адаптивные coping strategies adaptive maladaptive with respect to adaptive |
|
Description |
Пічурін, В. В. Копінг-стратегії студентів і їх формування в процесі психологічної і психофізичної підготовки / В. В. Пічурін // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. пр. — Київ, 2015. — Вип. 2 (55) 15. — С. 72—76. UK: Мета: перевірити припущення про те, що реалізація в ході навчальних занять з фізичного виховання розроблених основ психологічної і психофізичної підготовки студентів залізничних вузів суттєво позитивно впливає на використання студентами адаптивних і відносно адаптивних копінг-стратегій. Матеріал: в дослідженні приймали участь 282 студенти (144- юнаки, 138- дівчата). Вік учасників дослідження складав 17-20 років. Методи: Діагностика копінг-стратвгій проводилась за методикою E. Heim в адаптації Л. І. Вассермана. Результати: встановлено, що використання в ході навчальних занять з фізичного виховання складових психологічної і психофізичноІ' підготовки студентів залізничних вузів суттєво позитивно впливає на формування у студентів адаптивних і відносно адаптивних когнітивних і поведінкавих копінг-стратвгій і не впливає на формування адаптивних і відносно адаптивних емоційних копінг-стратегій. Виявлено, що традиційні заняття з фізичного виховання суттєво не впливають на формування у студентів адаптивних і відносно адаптивних емоційних копінг-стратегій. RU: Цель: проверить предположение о том, что реализация в ходе учебньых занятий по физическому воспитанию разработанных основ психологической и психофизической подготовки студентов железнодорожных вузов существенно положительно влияет на использование студентами адаптивных и относительно адаптивных копинг-стратегий. Материал: В исследовании принимали участие 282 студента (144 - юноши, 138 - девушки). Возраст участников исследования составлял 17-20 лет. Методы: Диагностика копинг-стратегий проводилась по методике в адаптации Л. И. Вассермана. Результаты: установлено, что использование в ходе учебных занятий по физическому воспитанию составляющих психологической и психофизической подготовки студентов железнодорожных вузов существенно положительно влияет на формирование у студентов адаптивных и относительно адаптивных когнитивных и поведенческих копинг-стратегий и не влияет на формирование адаптивных и относительно адаптивных эмоциональных копинг-стратегий. Выявлено, что традиционные занятия по физическому воспитанию существенно не влияют на формирование у студентов адаптивных и относительно адаптивных эмоциональных копинг-стратегий. EN: Objective: This is testing the hypothesis that in the course of implementation of training physical education classes developed based оn psychological аnd psycho-physical preparation of students of railway high schools significantly positive effect оn the use of adaptive аnd students regarding adaptive coping strategies. Material: The study involved 282 students (144- boys, 138- women). There was formed оne experimental аnd оne control group of boys аnd оne experimental аnd оne control group of girls to participate in the experiment. Quantitatively each of the groups of boys was 77 people аnd each of the groups of girls to 69 people. The experimental and control groups were formed so that they comprised roughly the same number of students who use adaptive, поt adaptive аnd adaptive coping relatively strategy. Age of study participants was 17-20 years. Methods. Diagnosis coping strategies carried out by the method of E. Heim adaptation L. I. Wasserman. As аn independent variable advocated use during classes in physical education components of psychological аnd psycho-physical preparation of students of railway high schools. As а dependent variable considered quantitative changes in students оп the use of adaptive аnd adaptive coping relatively strategies. Results: It was found that the use during the training in physical education components of psychological аnd psycho-physical preparation of students of railway high schools significantly positive effect оп the formation of students' adaptive аnd adaptive with respect to cognitive аnd behavioral coping strategies, аnd does nоt affect the formation of adaptive аnd adaptive with respect to emotional coping strategies. It was revealed that the traditional physical education classes do nоt affect the formation of students' adaptive аnd adaptive with respect to emotional coping strategies. |
|
Date |
2015-06-19T08:48:59Z
2015-06-19T08:48:59Z 2015 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/3870
|
|
Language |
uk_UA
|
|
Publisher |
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
|
|