Аналіз ефективності курсування окремого денного швидкісного поїзда
eaDNURT - the electronic archive of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Аналіз ефективності курсування окремого денного швидкісного поїзда
Анализ эффективности курсирования отдельного дневного скоростного поезда Analysis of the Effectiveness of Single Day Cruising Speed Train |
|
Creator |
Бараш, Юрій Савелійович
Бараш, Юрий Савельевич Матусевич, Алексей Александрович Barash, Yuriy S. Matusevych, Oleksii O. Matusevich, Aleksey A. Матусевич, Олексій Олександрович |
|
Subject |
швидкісний рух
швидкісний поїзд доход від перевезень витрати від перевезень ефективність перевезень збитковість КОАІВ скоростное движение скоростной поезд доход от перевозок расходы от перевозок эффективность перевозок убыточность speed traffic speed train revenue from transportation the cost of transportation transportation efficiency unprofitability |
|
Description |
Бараш, Ю. С. Аналіз ефективності курсування окремого денного швидкісного поїзда / Ю. С. Бараш, О. О. Матусевич // Проблеми економіки транспорту : зб. наук. праць Дніпропетр. нац. ун-ту ім. В. Лазаряна. — Дніпропетровськ, 2015. — Вип. 9. — С. 13—18.
UK: Мета. Розробити методику визначення раціональної зони ефективного курсування окремого швидкісного пасажирського поїзда за рахунок використання методики покриття витрат доходами від перевезень. Методика. Для розв’язання задач такого класу в роботі запропоновано методики: оптимізації зон курсування пасажирських поїздів, беззбитковості перевезень та покриття витрат доходами. Ці методики дозволять визначити раціональну відстань курсування швидкісних поїздів за рахунок покриття додаткових збитків існуючими доходами. Результати. На основі виконаного аналізу було встановлено принципи визначення максимальних відстаней курсування швидкісних поїздів на певному напрямку руху, тобто межу, за якою рух поїздів стає неефективним. Визначено вплив населеності поїзда на збільшення максимальної відстані курсування окремого швидкісного поїзда. Наукова новизна. Удосконалено методичний підхід щодо визначення впливу населеності поїзда та вартості проїзду в ньому на збільшення раціональної зони курсування швидкісних поїздів за рахунок використання методики покриття витрат доходами від перевезень, що дозволить збільшити відстань ефективного руху поїздів. Практична значимість. Впровадження вказаної методики для визначення раціональної відстані курсування швидкісних поїздів дозволить АТ «Українські залізниці» скоротити збитковість своєї діяльності, а УЗШК поступово збільшити зони ефективного курсування швидкісних перевезень. RU: Цель. Разработать методику определения рациональной зоны эффективного курсирования отдельного скоростного пассажирского поезда за счет использования методики покрытия расходов доходами от перевозок. Методика. Для решения задач такого класса в работе предложены методики: оптимизации зон курсирования пассажирских поездов, безубыточности перевозок и покрытия расходов доходами. Эти методики позволят определить рациональное расстояние курсирования скоростных поездов за счет покрытия дополнительных убытков существующими доходами. Результаты. На основе проведенного анализа были установлены принципы определения максимальных расстояний курсирования скоростных поездов на определенном направлении движения, то есть границу, за которой движение поездов становится неэффективным. В работе определено влияние населенности поезда на увеличение максимального расстояния курсирования отдельного скоростного поезда. Научная новизна. Усовершенствован методический подход по определению влияния населенности поезда и стоимости проезда в нем на увеличение рациональной зоны курсирования скоростных поездов за счет использования методики покрытия расходов доходами от перевозок, что позволит увеличить расстояние эффективного движения поездов. Практическая значимость. Внедрение указанной методики для определения рационального расстоянии курсирования скоростных поездов позволит АО «Украинские железные дороги» сократить убыточность своей деятельности, а УЗШК постепенно увеличить зоны эффективного курсирования скоростных перевозок. EN: The purpose. To develop a method for determining the area of a rational individual effective cruising speed passenger trains through the use of techniques cover the costs of transportation revenues. Methods. In order to solve the problems of this class in the work the next methods are proposed: optimization methods of cruising areas of passenger trains, break-even method of transportation and methods of cover the costs by revenues. These techniques will help to define a rational distance cruising speed trains due to cover additional losses of existing revenues. The Results. On the basis of this analysis have been established guidelines for determining the maximum distances for cruising the speed trains on a distinct direction of motion. It is a border of which the movement of trains becomes ineffective. In work the influence of population trains on increase the maximum distance cruising separate speed train is defined. Scientific novelty. A methodical approach to determine the effect of the population and train fares in it on increasing of speed trains rational cruising area was developed. This is possible due to using of methods cover the costs of transportation revenues, which will increase the effective distance trains. The practical significance. The introduction of this methods in order to determine the rational distance cruising of speed trains will allow JSC "Ukrainian Railways" reduce the loss ratio of the activity, and gradually increase the areas of efficient cruising speed traffic. |
|
Date |
2015-10-06T10:55:41Z
2015-10-06T10:55:41Z 2015 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/4238
|
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
ДНУЗТ, Дніпропетровськ
|
|