Запис Детальніше

Збільшення об’єму рекуперованої електроенергії на електропоїздах постійного струму

eaDNURT - the electronic archive of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Збільшення об’єму рекуперованої електроенергії на електропоїздах постійного струму
Увеличение объема рекуперированной электроэнергии на электропоездах постоянного тока
Raising of the Recuperated Electric Energy Amount in Dc Electric Multiple-Unit Trains
 
Creator Нікітенко, Анатолій Володимирович
Костін, Микола Олександрович
Никитенко, Анатолий Владимирович
Костин, Николай Александрович
Nikitenko, Anatolii V.
Nikitenko, Anatoliy V.
Kostin, Mykola O.
Kostin, Nickolai A.
 
Subject рекуперація
електроенергія
електропоїзди
опір руху
ємнісний накопичувач
бортова система
швидкість
імпульсне регулювання
зарядний струм
КЕЕ
рекуперация
электроэнергия
электропоезда
сопротивление движению
емкостный накопитель
бортовая система
скорость
импульсное регулирование
зарядный ток
recuperation
electric energy
electric multiple-unit train
running resistance
capacitive storage
on-board system
speed
pulse control
charging current
 
Description Нікітенко, А. В.
Збільшення об’єму рекуперованої електроенергії на електропоїздах постійного струму / А. В. Нікітенко, М. О. Костін // Залізничний транспорт України. — 2015. — № 3. — С. 25—31.
UK: В статті пропонується та обґрунтовується можливість збільшення об’єму рекуперованої електроенергії на електропоїздах постійного струму шляхом розширення їх швидкісного діапазону рекуперації на основі розробки бортової, з ємнісним накопичувачем, імпульсної системи регулювання напруги на тягових двигунах. Виконано моніторинг напруг, струмів та швидкостей рекуперації для електропоїздів ЕПЛ2Т, що працюють на ділянках Придніпровської залізниці. За результатам вимірів проведено числові розрахунки складових опору руху, кінетичної енергії і енергії рекуперації електропоїзда ЕПЛ2Т. Приведені основні схемні рішення для розробки бортової імпульсної системи з ємнісним накопичувачем.
RU: В статье предлагается и обосновывается возможность увеличения объема рекуперируемой электроэнергии на электропоездах постоянного тока путем расширения их скоростного диапазона рекуперации на основе разработки бортовой, с емкостным накопителем, импульсной системы регулирования напряжения на тяговых двигателях. Выполнено мониторинг напряжений, токов и скоростей рекуперации для электропоездов ЕПЛ2Т, которые работают на участках Приднепровской железной дороги. По результатам измерений проведены численные расчеты составляющих сопротивления движению, кинетической энергии и энергии рекуперации электропоезда ЕПЛ2Т. Приведены основные схемные решения для разработки бортовой импульсной системы с емкостным накопителем.
EN: Present day national DC electric multiple-unit trains have a narrow range of speeds in recuperative braking mode. This feature restricts the effective using of the kinetic energy of the train and brings to the recovered energy extinguishing in braking resistors. The paper proposes and justifies the possibility of increasing the volume of recovered energy in DC trains. A combined recuperative braking mode is proposed to extend the range of the speed and raise the amount of recuperated energy. This combined mode can be implemented only with the help of an on-board capacitive storage system. The most effective and promising storage element is supercapacitor (ultracapacitor or electric double-layer capacitor) which satisfies the basic requirements. Additionally, supercapacitors have the high value of storage energy density, high quantity of charging-recharging cycles, high efficiency, long storage time of accumulated energy, wide range of operating temperatures and others. To calculate main indexes of the voltage, current and speed records are done in the process of operation of the multiple-unit train EPL2T in the sections of Prydniprovsk Railway. The records allow to calculate the components of the running resistances, kinetic energy and recuperative braking energy for trains EPL2T. The circuit designs of the on-board capacitive storage system are given in the paper.
 
Date 2016-01-14T07:26:44Z
2016-01-14T07:26:44Z
2015
 
Type Article
 
Identifier http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/4447
 
Language uk
 
Publisher ДП “Державний науково-дослідний центр залізничного транспорту України”, Київ