Зависимость сопротивления качению сферического тела от радиуса цилиндрического и кругового желоба
eaDNURT - the electronic archive of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Зависимость сопротивления качению сферического тела от радиуса цилиндрического и кругового желоба
Залежність опору коченню сферичного тіла від радіуса циліндричного й кругового жолоба The Dependence of the Rolling Resistance of the Spherical Body of the Radius of the Cylindrical and Circular Trough |
|
Creator |
Бондаренко, Леонид Николаевич
Колбун, Виктор Викторович Жаковский, Александр Дмитриевич Бондаренко, Леонід Миколайович Колбун, Віктор Вікторович Жаковський, Олександр Дмитрович Bondarenko, Lеоnid M. Bondarenko, Leonid N. Kolbun, Victor V. Zhakovskyi, Olexander D. |
|
Subject |
радиус желоба
сопротивление качению допускаемые контактные напряжения нагрузка на шарик полуширина пятна контакта коэффициент гистерезисных потерь радіус жолоба опір коченню контактні напруги навантаження на кульку півширина плями контакту коефіцієнт гістерезисних втрат КТМЕХ radius of the chute rolling resistance the permissible contact voltage the load on the ball the contact half-width the hysteresis loss factor |
|
Description |
Бондаренко, Л. Н. Зависимость сопротивления качению сферического тела от радиуса цилиндрического и кругового желоба: [препринт] / Л. Н. Бондаренко, В. В. Колбун, А. Д. Жаковский // Вісник сертифікації залізничного транспорту. — 2015. — № 3. — С. 12—16.
RU: Полученные зависимости и графики показывают, что несмотря на сложную зависимость сопротивления качению шарика по желобу и допустимой нагрузки, изменение радиуса желоба в пределах rЖ=(0,010…0,025)·rШ приводит примерно к одинаковой величине их значений: увеличению или уменьшению нагрузки и соответственно уменьшению или увеличению сопротивления качению; очевидно, что для легко нагруженных подшипниковых узлов необходимо производить подшипники с радиусами желоба rЖ≥1,025·rШ. UK: Отримані залежності й графіки показують, що незважаючи на складну залежність опору коченню кульки по жолобу й припустимого навантаження, зміна радіуса жолоба в межах rЖ=(0,010…0,025)·rШ приводить приблизно до однакової величини їх значень: збільшенню або зменшенню навантаження й відповідно зменшенню або збільшенню опору коченню; очевидно, що для легко навантажених підшипникових вузлів необхідно робити підшипники з радіусами жолоба rЖ≥1,025·rШ. EN: These dependency and graphs show that despite the complicated dependence of the resistance to rolling the ball down the chute and load capacity, changes in the radius of the trough within rZ = (0.010 ... 0.025) rn leads to approximately the same magnitude of their values increase or decrease the load and, accordingly, reduce or an increase in rolling resistance; Obviously, for lightly loaded bearing assemblies must be made bearing radii trough rh≥1,025 rn. Keywords: radius of the chute, rolling resistance, the permissible contact voltage, the load on the ball, the contact half-width, the hysteresis loss factor. |
|
Date |
2016-01-16T08:18:07Z
2016-01-16T08:18:07Z 2015 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/4462
|
|
Language |
ru
|
|
Publisher |
Державне підприємство “Дніпропетровський орган з сертифікації залізничного транспорту”
|
|