Аналитическое определение приведенного коэффициента трения шариковых и роликовых подшипников
eaDNURT - the electronic archive of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Аналитическое определение приведенного коэффициента трения шариковых и роликовых подшипников
Аналітичне визначення наведеного коефіцієнта тертя шарикових та роликових підшипників Analytical Determination of the Reduced Coefficient of Friction Ball and Roller Bearings |
|
Creator |
Довбня, Николай Петрович
Бондаренко, Леонид Николаевич Бобырь, Дмитрий Валерьевич Шевченко, Ярослав Игоревич Довбня, Микола Петрович Бондаренко, Леонід Миколайович Бобирь, Дмитро Валерійович Шевченко, Ярослав Ігорович Dovbnya, Mikola P. Dovbnya, Nikolay P. Bondarenko, Leonid M. Bondarenko, Leonid N. Bobyr, Dmytro V. Bobyr, Dmitry V. Shevchenko, Yaroslav I. |
|
Subject |
подшипник
сопротивление качению шариков сопротивление качения роликов коэффициент трения качения підшипник опір коченню шариків опір кочення роликів коефіцієнт тертя кочення КЛ bearing balls rolling resistance rolling resistance rollers rolling friction coefficient |
|
Description |
Аналитическое определение приведенного коэффициента трения шариковых и роликовых подшипников / Н. П. Довбня, Л. Н. Бондаренко, Д. В. Бобырь, Я. И. Шевченко // Проблеми трибології (Problems of Tribology). — 2016. — № 1. — С. 20—24.
RU: Аналитически доказано, что сопротивление качению шариков по внешней обойме почти в 1,3 раза больше, чем по наружной, а роликов в 1,2 раза. Коэффициент трения, приведенный к цапфе, полученный аналитически хорошо совпадает по величине с его значением для подшипников подвижного состава. При проектировании узлов качения локомотива необходимо отдавать предпочтение конструкции в которой вращается внутреннее кольцо подшипника. UK: Аналітично доведено, що опір коченню шариків із зовнішньої обоймі майже в 1,3 рази більше, ніж по зовнішній, а роликів в 1,2 рази. Коефіцієнт тертя, наведений до цапфи, отриманий аналітично добре збігається за величиною з його значенням для підшипників рухомого складу. При проектуванні вузлів кочення локомотива необхідно віддавати перевагу конструкції в якій обертається внутрішнє кільце підшипника. EN: Analytically proven that the rolling resistance of the balls on the outer cage almost 1.3 times more than the outer, and the rollers 1,2. The coefficient of friction, reduced to a pin obtained analytically in good agreement with its largest value for the rolling bearings. In the design of the locomotive rolling units necessary to give priority to the construction in which the bearing inner ring rotates. Analysis of the dependencies and calculations will make such conclusions and suggestions: analytically proven that the rolling resistance of the balls on the outer cage honoring times larger than the outer and fold rollers; coefficient of friction, reduced to a pin obtained analytically in good agreement with its largest value for cranes; the design of the rolling units necessary to give priority to the construction in which the bearing inner ring rotates. |
|
Date |
2016-07-26T11:32:09Z
2016-07-26T11:32:09Z 2016 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8882
|
|
Language |
ru
|
|
Publisher |
Хмельницкий национальный университет, Хмельницкий
|
|