Запис Детальніше

Аналитическое определение приведенного коэффициента трения шариковых и роликовых подшипников

eaDNURT - the electronic archive of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Аналитическое определение приведенного коэффициента трения шариковых и роликовых подшипников
Аналітичне визначення наведеного коефіцієнта тертя шарикових та роликових підшипників
Analytical Determination of the Reduced Coefficient of Friction Ball and Roller Bearings
 
Creator Довбня, Николай Петрович
Бондаренко, Леонид Николаевич
Бобырь, Дмитрий Валерьевич
Шевченко, Ярослав Игоревич
Довбня, Микола Петрович
Бондаренко, Леонід Миколайович
Бобирь, Дмитро Валерійович
Шевченко, Ярослав Ігорович
Dovbnya, Mikola P.
Dovbnya, Nikolay P.
Bondarenko, Leonid M.
Bondarenko, Leonid N.
Bobyr, Dmytro V.
Bobyr, Dmitry V.
Shevchenko, Yaroslav I.
 
Subject подшипник
сопротивление качению шариков
сопротивление качения роликов
коэффициент трения качения
підшипник
опір коченню шариків
опір кочення роликів
коефіцієнт тертя кочення
КЛ
bearing
balls rolling resistance
rolling resistance rollers
rolling friction coefficient
 
Description Аналитическое определение приведенного коэффициента трения шариковых и роликовых подшипников / Н. П. Довбня, Л. Н. Бондаренко, Д. В. Бобырь, Я. И. Шевченко // Проблеми трибології (Problems of Tribology). — 2016. — № 1. — С. 20—24.
RU: Аналитически доказано, что сопротивление качению шариков по внешней обойме почти в 1,3 раза больше, чем по наружной, а роликов в 1,2 раза. Коэффициент трения, приведенный к цапфе, полученный аналитически хорошо совпадает по величине с его значением для подшипников подвижного состава. При проектировании узлов качения локомотива необходимо отдавать предпочтение конструкции в которой вращается внутреннее кольцо подшипника.
UK: Аналітично доведено, що опір коченню шариків із зовнішньої обоймі майже в 1,3 рази більше, ніж по зовнішній, а роликів в 1,2 рази. Коефіцієнт тертя, наведений до цапфи, отриманий аналітично добре збігається за величиною з його значенням для підшипників рухомого складу. При проектуванні вузлів кочення локомотива необхідно віддавати перевагу конструкції в якій обертається внутрішнє кільце підшипника.
EN: Analytically proven that the rolling resistance of the balls on the outer cage almost 1.3 times more than the outer, and the rollers 1,2. The coefficient of friction, reduced to a pin obtained analytically in good agreement with its largest value for the rolling bearings. In the design of the locomotive rolling units necessary to give priority to the construction in which the bearing inner ring rotates.
Analysis of the dependencies and calculations will make such conclusions and suggestions: analytically proven that the rolling resistance of the balls on the outer cage honoring times larger than the outer and fold rollers; coefficient of friction, reduced to a pin obtained analytically in good agreement with its largest value for cranes; the design of the rolling units necessary to give priority to the construction in which the bearing inner ring rotates.
 
Date 2016-07-26T11:32:09Z
2016-07-26T11:32:09Z
2016
 
Type Article
 
Identifier http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8882
 
Language ru
 
Publisher Хмельницкий национальный университет, Хмельницкий