Transformations of Culture in Multicultural Discourses of Postmodernity
eaDNURT - the electronic archive of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Transformations of Culture in Multicultural Discourses of Postmodernity
Трансформації культури у мультикультурних дискурсах постмодерну Трансформации культуры в мультикультурных дискурсах постмодерна |
|
Creator |
Vlasova, Tatiana I.
Власова, Тетяна Іванівна Власова, Татьяна Ивановна |
|
Subject |
culture
representation identity nation university multiculturalism diffrences dialogue культура репрезентація ідентичність нація університет мультікультуралізм відмінності діалог КФП репрезентация идентичность нация университет мультикультурализм различия диалог |
|
Description |
Vlasova, T. Transformations of Culture in Multicultural Discourses of Postmodernity=Трансформації культури у мультикультурних дискурсах постмодерну : [препринт] / T. Vlasova // Українознавчий альманах / Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. — К. : «Міленіум+», 2016. — Вип. 19. — С.
EN: The scientific debates focused on culture are connected with the current crisis of identity and nation. The decentering of culture, which is going on now, is a political act that contributes significantly to the decentering of power and wealth. In the mid – 1860s M. Arnold and J.S. Mill responded to the political crisis in Britain turning the discussion into the sphere of cultural representation. For Arnold, the «men of culture» were true «apostles of equality». In the XXth century J. Ortega y Gasset claimed that the mission of the university was of paramount significance mainly due to culture and education: the purpose of the university is to educate ordinary students to be cultured citizens. Concerning multiculturalism which emerged as a discourse during the 1970s, it was often opposed on the grounds of its «culturalism». At present liberal multiculturalism is a label given to the diversity model of cultural differences known in the EU as «harmonization». Nowadays ideas, symbols and images as well as their meanings, are, as a rule, personalised and can be accessible for the scientific analysis only in the process of the dialogue of cultures. UK: Наукові дебати, які сфокусовані на проблемах культури, значною мірою пов'язані зі сучасною кризою ідентичності та нації. Децентралізація культури, що відбувається зараз, є політичним актом, який робить значний внесок в децентралізацію влади і матеріальних цінностей. У середині XIX ст. М. Арнольд і Дж.С. Милль відповіли на політичну кризу у Британії зверненням до сфери культурних репрезентацій; для Арнольда «люди культури» були «справжніми апостолами» рівності. У XX ст. Х. Ортега-і-Гассет проголосив громадську значущість місії університету, пов’язану в першу чергу з культурою і освітою: університет дає освіту звичайним студентам для того, щоб вони стали представниками культури. Оскільки мультикультуралізм виник як дискурс у 70-х роках минулого століття, його опозиці з багатьох причин була сфокусована на запереченні «культуралізму». Нині ліберальний мультикультуралізм – це ярлик моделі культурних відмінностей, відомої в ЄС як «гармонізація». Ідеї, символи і образи мультикультуралізму, як правило, персоніфіковані і можуть бути доступними для наукового аналізу тільки в процесі діалогу культур. RU: Научные дебаты, которые сфокусированы на проблемах культуры, в значительной степени связаны с современным кризисом идентичности и нации. Децентрализация культуры, что происходит сейчас, является политическим актом, который вносит значительный вклад в децентрализацию власти и материальных ценностей. В середине XIX в. М. Арнольд и Дж. С. Милль ответили на политический кризис в Британии обращением к сфере культурных репрезентаций; для Арнольда «люди культуры» были «настоящими апостолами» равенства. В XX в. Х. Ортега-и-Гассет провозгласил общественную значимость миссии университета, связанную в первую очередь с культурой и образованием: университет дает образование обычным студентам для того, чтобы они стали представителями культуры. Поскольку мультикультурализм возник как дискурс в 70-х годах прошлого века, его оппозиция по многим причинам была сфокусирована на отрицании культурализму». Сейчас либеральный мультикультурализм - это ярлык модели культурных различий, известной в ЕС как «гармонизация». Идеи, символы и образы мультикультурализма, как правило, персонифицированные и могут быть доступны для научного анализа только в процессе диалога культур. |
|
Date |
2017-01-10T07:46:19Z
2017-01-10T07:46:19Z 2016 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/9332
|
|
Language |
en
|
|
Publisher |
«Міленіум+», Київ
|
|