Запис Детальніше

Концепты и идеология в трансформациях дискурсов и нарративов постмодернизма

eaDNURT - the electronic archive of the Dnepropetrovsk National University of Railway Transport

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Концепты и идеология в трансформациях дискурсов и нарративов постмодернизма
Концепти і ідеологія в трансформаціях дискурсів і наративів постмодернізму
Concepts and Ideology in the Transformations of Discourses and Narratives of Postmodernism
 
Creator Власова, Татьяна Ивановна
Власова, Тетяна Іванівна
Vlasova, Tatiana I.
Vlasova, Tatyana I.
 
Subject постмодернизм
культура
концепт
картина мира
контекст
диалог
идеология
политика
субъект
постмодернізм
картина світу
діалог
ідеологія
політика
суб'єкт
КФП
postmodernism
culture
concept
world picture
context
dialogue
ideology
 
Description Власова, Т. И. Концепты и идеология в трансформациях дискурсов и нарративов постмодернизма: [препринт] / Т. И. Власова // Versus : наук.-теорет. часоп. / Мелітопол. держ. пед. ун-т ім. Богдана Хмельницького. — 2016. — № 1(8). — С. 14—18.
RU: Способы организации «плана содержания» разнятся от языка к языку в зависимости от наполнения понятий концептуальной «включенности» исследователя, а также взаимосвязи «картины мира» и «жизненного мира» в определенном социокультурном контексте. Поскольку «план содержания» и «концепт» всегда соответствуют друг другу, их связь с идеологией представляется бесспорной. Фундаментальной идеологической задачей постмодернизма остается задача координации новых форм практик культуры с новыми формами экономического производства, поскольку взаимосвязь культуры и экономики является сложной «петлей» их взаимодействия и взаимовлияния.
UK: Способи організації «плану змісту» різняться від мови до мови залежно від наповнення понять концептуальної «включеності» дослідника, а також взаємозв'язку «картини світу» і «життєвого світу» в певному соціокультурному контексті. Оскільки «план змісту» і «концепт» завжди відповідають один одному, їх зв'язок з ідеологією представляється безперечним. Фундаментальним ідеологічним завданням постмодернізму залишається завдання координації нових форм практик культури з новими формами економічного виробництва, оскільки взаємозв'язок культури і економіки є складною «петлею» їх взаємодії і взаємовпливу.
EN: The dramatic changes of the last decades, which represent a more revolutionary time that any the Western world has ever known, not only directly altered our essential concepts but a lot of other «minor» philosophic notions; moreover they also altered the very experience of time itself for masses of people. The problematics posed by the postmodern situation, individuation at the individual level and differentiation at the collective level makes it difficult to continue to maintain the illusion that there is some objective privileged position of neutral scientific observation reported in unbiased language («The View Contains the Viewer»). Reflexivity is always loaded with ideology because reflexivity does not mean simply to «reflect», but it is a critical consciousness of one who is thinking, and the latter is explicitly or implicitly connected with the notion of the «world picture» and the «life world». Concepts which are in the process of transformation lead to unstable interpretations, because the means of the organization of the «plan of content» are different in different languages. Moreover the language itself is a political system; a metalanguage as a technical language such as structuralism or poststructuralism is a phenomenon of ideology too: a privileged or «meta»-linguistic position is a mirage created by language itself. Deconstruction, which is often been accused of «relativizing everything» has indeed deconstructed essential concepts connected with the central assumption of Reason or Logos in the Western philosophy. Now concepts should be «invented» or «reinvented» by philosophers, because the philosopher is a true «friend» of a concept (G. Deleuze). Postmodernists think that nothing is free from the context, and consequently, nothing is guaranteed – there is no «Big Other», there are different «Others» in the various formats of the essential cultural dialogue «I – the Other». The «normalization» of change permeates every aspect of our lives now, change occurs in the concepts, politics and practices hence the continuous renovations of the concepts against the background of the new social worlds.
 
Date 2017-01-12T08:04:42Z
2017-01-12T08:04:42Z
2016
 
Type Article
 
Identifier http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/9363
 
Language ru_RU
 
Publisher Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького