Естетичні цінності в концепціях представників універсалізму та плюралізму в польській естетиці першої половини хх ст. (Aesthetic values in the concepts of representatives of universalism and pluralism in the polish aesthetics of the first half of 20th century)
Цифровий архів НаУОА
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
https://eprints.oa.edu.ua/7450/
|
|
Title |
Естетичні цінності в концепціях представників універсалізму та плюралізму в польській естетиці першої половини хх ст. (Aesthetic values in the concepts of representatives of universalism and pluralism in the polish aesthetics of the first half of 20th century) |
|
Creator |
Шевчук, К. (K. Shevchuk)
|
|
Subject |
Філософія
|
|
Description |
Проблема естетичних цінностей завжди була однією з ключових в естетиці. Значення цієї проблеми у ХХ столітті пов’язане з пошуком адекватних критеріїв для оцінки новітньої художньої практики, що, здається, позбавлена художніх якостей, однак, має певне естетичне значення. В польській естетиці першої половини ХХ ст. ґрунтовні концепції естетичних цінностей запропонували представники естетичного універсалізму (Л. Блауштайн, Г. Ельзенберг, Р. Інґарден) і естетичного плюралізму (М. Валліс, С. Оссовський, В. Татаркевич). Багато ідей, які вони представили у своїх працях досі є актуальними і можуть використовуватися з метою окреслення аксіологічної перспективи досліджень творів сучасного мистецтва. (The problem of aesthetic values has always been one of the key to aesthetics. The signifi cance of this problem in the twentieth century is due to the search for adequate criteria for assessing the new artistic practice since it is diffi cult to determine its artistic qualities and aesthetic value. In the Polish aesthetics of the fi rst half of the twentieth century the representatives of aesthetic universalism (L. Blaustein, H. Elsenberg, R. Ingarden) and aesthetic pluralism (M. Wallis, S. Ossowski, W. Tatarkiewicz) proposed the fundamental conceptions of aesthetic values. The ideas they presented in their writings are still relevant and can be used to outline the axiological perspective of the analysis of works of contemporary art. The representatives of aesthetic universalism in the Polish aesthetics of the fi rst half of the twentieth century Roman Ingarden, Leopold Blaustein and Henryk Elsenberg stressed the need for a holistic study of aesthetic values that takes into account their ontological, epistemological and cultural aspects. The peculiarity of their research is the defi nition of the role of «qualitative» characteristics of the subject of aesthetic experience, which is considered as the foundation of aesthetic value. For the concepts of representatives of aesthetic pluralism, Mieczyslaw Wallis, Stanislaw Ossowsky, and Wladyslaw Tatarkiewicz are characterized, above all, by emphasizing the diversity of aesthetic values, the remark of their distinctive differences. In this regard, philosophers emphasized the need for a clear classifi cation of these values, while much less they were concerned with identifying its essential characteristics. R. Ingarden’s and S. Ossowski’s propositions were the most original. They paid attention to the need to distinguish artistic values and aesthetic values, the concept of «soft» and «acute» aesthetic values. Also the interesting aesthetic proposition was presented by M. Wallis. It is connected with distinctiveness of anti-aestheticism and absence of beauty in the modern art.) |
|
Publisher |
Видавництво Національного університету "Острозька академія"
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://eprints.oa.edu.ua/7450/1/9.pdf
Шевчук, К. (K. Shevchuk) (2018) Естетичні цінності в концепціях представників універсалізму та плюралізму в польській естетиці першої половини хх ст. (Aesthetic values in the concepts of representatives of universalism and pluralism in the polish aesthetics of the first half of 20th century). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія»: науковий журнал (№21). с. 44-49. |
|